Tak zlikwidują wyboje na autostradzie A1 na Śląsku. Remont nie zacznie się szybko
Autor: Anna Dziedzic
Autostrada A1 między węzłem Pyrzowice i Piekary Śląskie jest mocno pofałdowana
Każdy, kto choć raz jechał autostradą A1 i wjeżdżał nią na Śląsk z pewnością poczuł to na własnej skórze. Między węzłem Pyrzowice i Piekary Ślaskie trafił na pewno na słynne "fale Dunaju", czyli mocno pofałdowaną nawierzchnię autostrady. Obowiązuje tam ograniczenie nawet do 80 km/h. GDDKiA przymierza się do naprawy tego odcinka. Wiemy, jak będzie ona wyglądała i kiedy się zacznie.
Spis treści
- Wyboje na autostradzie A1 między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi
- Naprawa A1 na Śląsku - opracowują ekspertyzę, technologię i projekt
- Kiedy ekspertyza pofalowanej autostrady A1?
- Jak będą naprawiać wyboje na A1 w Piekarach Śląskich?
- Naprawa nawierzchni A1 na Śląsku – 6 obiektów inżynierskich, 9 przepustów
- Kiedy rozpocznie się remont na A1?
- Dlaczego A1 jest pofalowana między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi?
Wyboje na autostradzie A1 między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi
Przez całe lato ubiegłego roku specjalistyczna firma badała nawierzchnię i podbudowę autostrady A1 na około 16-km odcinku między węzłami Piekary Śląskie i Pyrzowice. To właśnie tam kierowcy trafiają na mocno pofałdowaną nawierzchnię tej najwyższej przecież klasy drogi. To jeden z mniej pozytywnych wyznaczników znalezienia się A1 na Śląsku. „Fale Dunaju” bo taka nazwa przylgnęła już do tego miejsca to sygnał, że jesteś już na Śląsku, śmieją się kierowcy. Wyboje sygnalizują lokalizację na autostradzie.
Wcale do śmiechu nie jest Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach, która już od lat wielokrotnie frezowała i remontowała nawierzchnię w tym miejscu. Jednak wybrzuszenia wcale nie zniknęły. Z biegiem lat nawet przybrały na sile.
Naprawa A1 na Śląsku - opracowują ekspertyzę, technologię i projekt
Dlatego też w 2023 roku GDDKiA wybrała w przetargu firmę Trakt, która za prawie 10 mln złotych wykonuje ekspertyzę tego odcinka. Przez całe minione lato widać było na tym odcinku A1 specjalistyczny sprzęt, który wykonywał odwierty w nawierzchni autostrady.
Podobne próbki pobrano już w 2021 roku. Wówczas wysłano je do specjalistycznego laboratorium. Efekty tych badań trafiły do Rady Naukowej przy GDDKiA. Zrzeszeni w Radzie naukowcy, pracujący w wielu uczelniach technicznych opiniowali ten problem.
Kiedy ekspertyza pofalowanej autostrady A1?
Ekspertyza, jaką wykonuje firma Trakt, nie jest jeszcze dostępna. Zapytaliśmy więc w katowickim oddziale GDDKiA kiedy będzie wiadomo jak ma wyglądać remont tego odcinka autostrady.
W grudniu ubiegłego roku została odebrana dokumentacja projektowa w zakresie ekspertyzy technicznej infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich oraz programów naprawczych dla naprawy autostrady A1. Następnie, w marcu br., na podstawie założeń przyjętych w programach naprawczych, przystąpiono do opracowania kolejnego etapu umowy, to jest do opracowania dokumentacji projektowej dla naprawy autostrady A1 w podziale na branżę: drogową, mostową i inne (w zależności od potrzeb) wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Jak twierdzi, termin wykonania dokumentacji przypada na lipiec 2024 roku.
Jak będą naprawiać wyboje na A1 w Piekarach Śląskich?
Przyjęta, w programach naprawczych, technologia naprawy autostrady A1 zakłada wymianę istniejącej konstrukcji nawierzchni w całości oraz zastosowanie rozwiązań mających na celu uszczelnienie korpusu drogowego, aby ograniczyć możliwość dopływu wody do warstw nasypowych i wykopowych.
Głębokość ingerencji w istniejące nasypy ogranicza się maksymalnie do 2 m, co umożliwi wykonanie prac naprawczych pod ruchem tj. przekierowaniem ruchu na drugą jezdnię z wykorzystaniem istniejących i nowych przewiązek. Na warstwach wzmacniających (w wykopie założono zastosowanie geomateraca gr. 60 cm, w nasypie warstwę poślizgową gr. 30 cm, na której zostanie ułożona geomebrana odcinająca napływ wody, a następnie geomaterac gr. 30 cm) zostanie wykonana nowa konstrukcja nawierzchni.
Naprawa nawierzchni A1 na Śląsku – 6 obiektów inżynierskich, 9 przepustów
Naprawa będzie obejmowała również wykonanie robót towarzyszących polegających na odtworzeniu lub odbudowie: odwodnienia wgłębnego, krawężników, korytek, wpustów, odtworzenie oznakowania oraz elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Roboty mostowe obejmą remont sześciu obiektów inżynierskich oraz dziewięciu przepustów. Program naprawczy dla obiektów przewiduje możliwość realizacji remontów niezależnie od działań zawiązanych z częścią drogową. Planuje się również naprawę/odtworzenie budynków toalet i terenów przyległych na MOP-ach Dobieszowice.
Autor: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Oto wybudowane już odcinki S7
Kiedy rozpocznie się remont na A1?
Zakończenie opracowania dokumentacji projektowej dla naprawy autostrady A1 ukaże ostateczny zakres prac naprawczych oraz podział na odcinki realizacyjne (etapy remontu). Etapowanie prac naprawczych uwzględniało będzie w szczególności: możliwości finansowe, techniczne, logistyczne, wprowadzenia zmian organizacji ruchu, oraz inne.
- Termin remontu A1 uzależniony jest od terminu zakończenia prac projektowych oraz od zapewnienia finansowania prac budowlanych. Ostateczne koszty zadania będą znane po zakończeniu prac projektowych – podsumowuje Marek Prusak z GDDKiA.
Zakończenie prac projektowych przewidziano na lipiec 2024 r. Jeśli będzie finansowanie tej inwestycji, to po ogłoszeniu przetargu na jej wykonanie jeszcze w 2024 roku, prace mogłyby się zacząć na początku 2025 roku.Jak informuje GDDKiA, długość odcinka objętego opracowaniem to ponad 16 km autostrady oraz 300-metrowy odcinek drogi ekspresowej S1 w obszarze węzła Pyrzowice.
Dlaczego A1 jest pofalowana między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi?
Przyczynę oddanego w 2012 roku odcinka A1 między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi udało się ustalić już na początku. Powodem był użyty do budowy drogi żużel, którego aktywność chemiczna, zgodnie z dokumentacją, jaką dysponował wykonawca – już się zakończyła. Jednak okazało się to nieprawdą. Dostarczony wykonawcy materiał, mimo certyfikatów dopuszczających go do użycia na budowie autostrady, pęczniał i powodował coraz większe wybrzuszenia drogi. Nic nie dawały doraźne remonty, najpierw wykonywane przez wykonawcę w ramach gwarancji, a potem również przez GDDKiA.
Czytaj też:
- Obwodnica Oświęcimia. Skończyli nasuwać konstrukcje mostów, teraz "przecisną" wiadukt pod torami
- Kolejowa inwestycja za ponad pół miliarda złotych w Ełku zbliża się do końca
- Obwodnica Łomży - kiedy koniec budowy S61? MAPA Powstaje tu największy most nad Narwią
- Autostrady w Polsce i Europie, najdłuższe, najdroższe i najlepszej jakości
- W Stoczni Wojennej powstaje gigantyczna hala kadłubowa do budowy polskich fregat
- Zaczyna się budowa S10, drogi która połączy Pomorze Zachodnie z Warszawą. Są wszyscy wykonawcy