Takie będzie Centrum Przesiadkowe w Rybniku. Miasto zamierza wyrzucić samochody z placu Armii Krajowej
Autor: eM4. Pracownia Architektury. Marcin Brataniec
Wizualizacje Centrum Przesiadkowego w Rybniku
Centrum Przesiadkowe w Rybniku ma na celu skupienie transportu publicznego w jednym miejscu, co ułatwi przesiadki z samochodu na autobus. Planowana jest także metamorfoza pobliskiego placu Armii Krajowej. W miejscu asfaltu pojawi się zieleń oraz piesza promenada prowadząca do dworca kolejowego.
Spis treści
- Centrum Przesiadkowe w Rybniku – wizualizacje i fakty
- Tak też mogło wyglądać Centrum Przesiadkowe. Rybnik pokazał prace, które nie wygrały
- Plac Armii Krajowej w Rybniku bez samochodów, a za to z zielenią i promenadą
Centrum Przesiadkowe w Rybniku – wizualizacje i fakty
W Rybniku od dawna mówi się o potrzebie zintegrowania transportu publicznego w centrum, dziś rozproszonego po różnych lokalizacjach. W końcu zapadła decyzja o powstaniu Centrum Przesiadkowego. Rybnik ma zyskać obiekt, który połączy w sobie perony dla autobusów oraz parking podziemny na nawet 500 samochodów oraz 60 rowerów. Wszystko to powstanie w pobliżu dworca kolejowego – na skrzyżowaniu ulic Jankowickiej i Reymonta w Rybniku, w miejscu obecnego parkingu miejskiego. Warto dodać, że nowe Centrum przejmie funkcję dworca przy ul. Budowlanych.
Nowe Centrum Przesiadkowe ma zacząć powstawać w 2025 r. i być gotowe w 2028 r., a szacowany koszt inwestycji to ponad 101 mln zł. Miasto będzie się starało o unijne fundusze na ten cel (liczy na ponad 66 mln zł). 12 grudnia 2023 r. ogłoszono wyniki konkursu na projekt centrum, zorganizowanego przez katowicki oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich wraz z urzędem Miasta Rybnika. Zwyciężył projekt krakowskiej pracowni eM4. Pracownia Architektury. Marcin Brataniec (zespół: Marcin Brataniec, Marek Bystroń, Aleksandra Irzyk). To doświadczeni fachowcy, obecnie zajmujący się projektowaniem m.in. Parku Naturalnego Golędzinów w Warszawie.
– Lokalizacja wielopoziomowego parkingu, połączonego z autobusowym centrum przesiadkowym jest nieprzypadkowa. Atutem tego miejsca jest bliskość dworca kolejowego, a także funkcjonowanie tego obszaru jako centrum administracyjno-biurowe. Działają tu: ZUS, Urząd Skarbowy, Komenda Miejska Policji czy biurowiec K1, w którym swoje biura mają m.in. banki i firmy z branży IT – mówi prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
Autor: eM4. Pracownia Architektury. Marcin Brataniec
Wizualizacje Centrum Przesiadkowego w Rybniku
Tak też mogło wyglądać Centrum Przesiadkowe. Rybnik pokazał prace, które nie wygrały
Podczas ogłoszenia wyników konkursu architektonicznego zaprezentowano nie tylko zwycięski projekt nowego Centrum Przesiadkowego, ale także prace, które zajęły kolejne miejsca na podium oraz prace wyróżnione. Poniżej prezentujemy projekty, które nie będą realizowane. Na wizualizacjach można zobaczyć, jak różnie projektanci podeszli do zadania i jak ciekawe budynki zaproponowali mieszkańcom Rybnika.
- Przeczytaj również: Atal Olimpijska, Katowice. Na najwyższym budynku mieszkalnym w województwie śląskim zawisła wiecha
Plac Armii Krajowej w Rybniku bez samochodów, a za to z zielenią i promenadą
Centrum Przesiadkowe w Rybniku to jednak dopiero początek zmian w centrum miasta. Dziś przestrzeń ta jest całkowicie zdominowana przez samochody, co najlepiej widać po pobliskim placu Armii Krajowej, który w praktyce ogóle nie jest placem, a „miejską autostradą” i parkingiem. Miasto chce to zmienić.
– Plac Armii Krajowej jest placem jedynie z nazwy – dziś w tym miejscu znajduje się kilka pasów ruchu, parkują liczne samochody. Dlatego ważne jest wyłączenie ruchu samochodowego w tym obszarze, uwolnienie ruchu dla pieszych i rowerzystów oraz stworzenie zielonej przestrzeni między powstającymi budynkami biurowymi – zapowiada prezydent miasta. – Zachęcam wszystkich mieszkańców do zapoznania się z pomysłami na nowy wizerunek Placu Armii Krajowej, a jednocześnie do wyrażania swoich opinii na ten temat.
W miejscu obecnego placu powstanie nowa, zielona przestrzeń z promenadą prowadzącą od Centrum Przesiadkowego w stronę dworca kolejowego w Rybniku. W ten sposób miasto zintegruje komunikację kolejową i autobusową. Na uwolnionym od samochodów reprezentacyjnym placu pojawi się zieleń, w tym ogród deszczowy, co ma stanowić nawiązanie do stawu, który znajdował się tu jeszcze na początku XX w. Wszystko to ma sprawić, by ta przestrzeń ożyła i zaczęła przyciągać ludzi.
- Dowiedz się także: Znany architekt Przemo Łukasik mieszka w kopalnianej lampiarni w Bytomiu
Jednocześnie z przemianą placu zmieni się układ drogowy w centrum Rybnika. Drogowa część inwestycji ma już pozwolenie na budowę, a zatem efekty prac powinniśmy zobaczyć w najbliższych latach. W planach jest m.in. rozbudowa ul. Za Komendą, która przejmie ruch z placu Armii Krajowej. Miasto przebuduje także ul. Jankowicką i 3 Maja oraz skrzyżowanie ul. Jankowickiej i Reymonta z placem Armii Krajowej.
Listen to "Murowane starcie" on Spreaker.– Rewitalizacja znaczy ożywianie, przywracanie do życia. Doświadczenia rewitalizacji pokazują, że ożywienie często odbywa się nie tylko ze zmianą, ale także przywracaniem funkcji miejsc czy budynków. Proponowane zmiany mają za zadanie poprawienie jakości życia mieszkańców i użytkowników komunikacji publicznej w obszarze rewitalizacji – wyjaśnia UM Rybnik.