Te inwestycje w Warszawie udało się zakończyć w 2024 roku. Zobacz, jak zmieniło się miasto
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Zajezdnia tramwajowa Annopol na Białołęce w Warszawie
2024 był rokiem, gdy Warszawie udało się zakończyć kilka dużych miejskich inwestycji. Mieszkańcom i turystom udostępniono m.in. nowe trasy tramwajowe, muzeum i kładkę, a także wyremontowane ulice i place. Było też parę inwestycji, z którymi niemal się udało i są już na ostatniej prostej. Zapraszamy na podsumowanie 2024 r.
Spis treści
- Zakończone inwestycje w Warszawie 2024. Co udało się zrealizować?
- Inwestycje zakończone częściowo. Już można korzystać, lecz prace wciąż trwają
Zakończone inwestycje w Warszawie 2024. Co udało się zrealizować?
Nowe inwestycje od lat stanowią jedną z największych pozycji w budżecie Warszawy. Nie inaczej było w 2024 r., kiedy to miastu udało się sfinalizować sporo dużych projektów rozpoczętych w latach poprzednich. Poniżej omawiamy najważniejsze warszawskie inwestycje miejskie zakończone w 2024 r.
Kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
Dla jednych – nowa i warta odwiedzenia atrakcja turystyczna. Dla innych – marnotrawstwo publicznych środków. Kładka pieszo-rowerowa w Warszawie bez wątpienia budzi kontrowersje, ale trudno zaprzeczyć, że była to jedna z większych inwestycji miejskich 2024 r. Kładka służy pieszym i rowerzystom od 28 marca 2024 r. Kilka miesięcy później powstało także prowadzące do niej przejście dla pieszych przez Wisłostradę. Dalsze remonty ulic w pobliżu kładki (m.in. Karowej i Okrzei) są w planach.
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Dawno chyba nie powstał w stolicy budynek budzący tak skrajne emocje jak ten. 25 października 2024 r. otwarto nowy gmach MSN przy pl. Defilad, pomiędzy Pałacem Kultury i Nauki a ulicą Marszałkowską. Była to kulminacja procesu inwestycyjnego trwającego ponad dekadę (licząc od momentu wyboru projektu). Budynek powstał na niełatwej działce tuż nad tunelami I linii metra, w bardzo eksponowanym miejscu, co, mówiąc łagodnie, nie wszystkim się spodobało.
Tramwaj na Kasprzaka
Choć nie było o nim tak głośno jak o tramwaju do Miasteczka Wilanów, i ta nowa trasa wzbudziła mieszane uczucia. Z jednej strony mieszkańcy okolic ul. Kasprzaka i Wolskiej zyskali wygodny dojazd do metra M2 oraz do centrum miasta, a także lepsze połączenie z Bemowem. Z drugiej strony estetyka nowej trasy i jej funkcjonalność pozostawiają sporo do życzenia. Nowa trasa tramwajowa została otwarta:
- 5 marca 2024 r. – ul. Kasprzaka,
- 25 marca 2024 r. – ul. Wolska.
Tramwaj na Gagarina (odnoga tramwaju do Wilanowa)
Zanim tramwaje zaczęły kursować do Miasteczka Wilanów, część nowej trasy już służyła tramwajom zmierzającym na Sielce. Pierwsza z dwóch odnóg tramwaju do Wilanowa (drugą jest wciąż powstający tramwaj na Stegny) została uruchomiona 14 maja 2024 r. Kursowanie rozpoczęła wówczas linia 11, łącząca okolice ul. Gagarina z centrum miasta. Później jednak trasa została znów na kilka tygodni zamknięta w związku m.in. z pracami naprawczymi na ul. Spacerowej. Sytuacja wróciła do normy we wrześniu.
Przebudowa placu Na Rozdrożu
Plac Na Rozdrożu to nie tyle plac, co wielki, dwupoziomowy węzeł komunikacyjny. Modernizacja placu formalnie zakończyła się w lipcu 2024 r., choć jeszcze przez dłuższy czas trwały rozmaite poprawki i prace porządkowe. W wyniku przebudowy przede wszystkim poszerzono przystanki autobusowe na dolnym poziomie, dobudowano prowadzące do nich windy oraz wyremontowano schody. Na górnym poziomie zlikwidowano część przejść podziemnych i przebudowano układ dróg rowerowych. Pojawiło się także więcej zieleni.
Zajezdnia Annopol na Białołęce
Pierwsza nowa zajezdnia tramwajowa w Warszawie od lat 60. XX w. i jedna z zaledwie kilku w mieście. Zajezdnia Annopol to nowoczesny, częściowo zautomatyzowany obiekt służący do bieżącej obsługi i nocowania taboru tramwajowego. Budowa nowej zajezdni była konieczna z uwagi na znaczną rozbudowę sieci tramwajowej w stolicy w ostatnich latach, co zaowocowało zwiększeniem liczby pojazdów. Zajezdnia oficjalnie rozpoczęła działalność 29 października 2024 r.
Inwestycje zakończone częściowo. Już można korzystać, lecz prace wciąż trwają
W podsumowaniu 2024 r. warto też uwzględnić inwestycje, które co prawda jeszcze się toczą, ale zakończył się już jakiś ważny ich etap. Poniżej wymieniamy miejskie inwestycje w Warszawie, które już w większości albo przynajmniej częściowo służą mieszkańcom, a oddanie do użytku nastąpiło w 2024 r.
Tramwaj do Wilanowa (część tramwajowa)
Uciążliwa i mocno opóźniona budowa tramwaju do Wilanowa przez długi czas była obiektem drwin i gniewnych komentarzy. Dla wielu osób wciąż jest, ale mieszkańcy Mokotowa i Wilanowa mogą już przynajmniej korzystać z nowej trasy tramwajowej, którą uruchomiono 29 października 2024 r. Do Miasteczka Wilanów kursują dwie linie: 14 oraz 16, łączące te okolice z Ochotą oraz centrum miasta. Teraz do dokończenia pozostała jeszcze część drogowa inwestycji, a zakończenie prac planowane jest pod koniec 2025 r.
Nowa Chmielna
Zielona metamorfoza ul. Chmielnej (oraz fragmentu ul. Brackiej) w grudniu 2024 r. była już w zasadzie zakończona, ale wykonawca nie wyrobił się w pełni z wszystkimi pracami porządkowymi, dlatego można uznać tę inwestycję za wciąż trwającą. Wzdłuż popularnego deptaka pojawiły się szpalery drzew oraz dużo zieleni niskiej, wymieniono także nawierzchnię ulicy i wprowadzono nową małą architekturę.
Remont Dworca Zachodniego
Opóźniony remont Dworca Zachodniego w Warszawie miał zakończyć się 28 grudnia 2024 r. i do tej daty rzeczywiście udało się sfinalizować większość prac. Przedłużyły się jednak prace przy części podziemnej, która będzie w pełni dostępna dopiero po wakacjach 2025. Pasażerowie mają już jednak do dyspozycji nowe perony z efektownym zadaszeniem, a także prowadzącą na nie kładkę ze schodami ruchomymi i windami. Powstał także nowy budynek dworca od strony ul. Tunelowej.
- Przejdź do galerii: Najważniejsze inwestycje miejskie w Warszawie w 2024 r.
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Zajezdnia tramwajowa Annopol na Białołęce w Warszawie