Te nowe drogi dostaną w 2024 roku pozwolenia na budowę. Trzy właśnie dostały
Autor: GDDKiA
Na zdjęciach plac budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia. Jej druga część w tym roku dostała pozwolenie na budowę
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w tym roku planuje złożyć wnioski o pozwolenie na budowę (ZRID) dla 33 nowych odcinków dróg krajowych. W sumie to 466 km nowych dróg, które czekają na wybudowanie.
Spis treści
- Dostali pozwolenia na budowę trzech odcinków dróg w 2024
- Jak buduje się w Polsce drogi?
- Te polskie drogi czekają w 2024 roku na wnioski o pozwolenie na budowę
- Oto, jakie wnioski o ZRID zamierza złożyć w tym roku GDDKiA
- Co to jest ZRID?
Dostali pozwolenia na budowę trzech odcinków dróg w 2024
Jak informuje GDDKiA w tym roku udało się już otrzymać trzy decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dróg o łącznej długości 35 km. Dwie z nich wydane przez wojewodę podlaskiego dotyczą DK66 obwodnicy Bielska Podlaskiego oraz drogi ekspresowej S19 Malewice – Chlebczyn. Trzecia zaś to decyzja wydana przez Wojewodę Śląskiego, która dotyczyła DK78 obwodnicy Poręby i Zawiercia.
Jak buduje się w Polsce drogi?
Budowa dróg w Polsce odbywa się na dwa sposoby. Albo jest to inwestycja w trybie buduj – gdzie wykonawca otrzymuje projekt i dokumentację od zamawiającego. GDDKiA najpierw wybiera w przetargu biuro projektowe, którego zadaniem jest opracowanie dokumentacji potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Oprócz projektu budowlanego opracowywany jest również projekt wykonawczy, a po uzyskaniu decyzji ZRID w odrębnym przetargu wybierany jest wykonawca inwestycji, który zrealizuje ją w terenie.
Albo budowa odbywa się w systemie projektuj i buduj. W tym przypadku GDDKiA ogłasza przetarg na wyłonienie wykonawcy zarówno projektu, jak i budowy danej inwestycji. W ten sposób powstaje obecnie większość przyszłych dróg. Wykonawca opracowuje potrzebną dokumentację, składa wniosek o wydanie decyzji ZRID, a po jej otrzymaniu rozpoczyna prace.
Te polskie drogi czekają w 2024 roku na wnioski o pozwolenie na budowę
Oto jakie wnioski o pozwolenie na budowę zamierza złożyć w tym roku GDDKiA. To odcinki dróg ekspresowych i autostrada.
Do końca roku planujemy jeszcze uzyskanie decyzji ZRID dla 40 odcinków dróg o długości ok. 496 km – informuje GDDKiA.
Te ważne drogi oddadzą jeszcze w 2024 roku! To ekspresówki i autostrada
Autor: GDDKiA
W 2024 roku oddanych zostanie do użytku kilkanaście nowych odcinków dróg. Niektóre z nich będą „ostatnimi” na budowanych od lat ekspresówkach.
Oto, jakie wnioski o ZRID zamierza złożyć w tym roku GDDKiA
woj. podlaskie (dwa odcinki o długości ok. 21,8 km)
- S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ
- S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo
woj. kujawsko-pomorskie (jeden odcinek o długości ok. 11,9 km)
- S10 Toruń Zachód – Toruń Południe
woj. świętokrzyskie (cztery odcinki o długości ok. 63,6 km)
- DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
- S74 Kielce Zachód – Kielce (DK73)
- S74 gr. woj. łódzkiego i świętokrzyskiego – Mniów
- S74 Łagów – Opatów
woj. małopolskie (cztery odcinki o długości ok. 37,7 km)
- DK7 przebudowa układu drogowego Kraków – Libertów – Gaj
- DK79 rozbudowa od gr. woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa – z podziałem na III fragmenty
woj. lubelskie (cztery odcinki o długości ok. 61,7 km)
- S12 Piaski – Dorohucza
- S12 Dorohucza – Chełm Zachód
- S12 Chełm – Dorohusk
- DK74 obwodnica Gorajca
woj. łódzkie i mazowieckie (jeden odcinek o długości 92,2)
- A2 Łódź Północ – Konotopa poszerzenie autostrady o dodatkowy pas ruchu
woj. warmińsko-mazurskie (jeden odcinek o długości ok 3,2)
- DK65 obwodnica Gąsek
woj. podkarpackie (jeden odcinek o długości ok. 12,5 km)
- S19 Domaradz – Iskrzynia
woj. zachodniopomorskie (sześć odcinków o długości ok. 60,3 km)
- DK10 obwodnica Mierzyna
- DK10 gr. państwa – Dołuje
- S6 Kołbaskowo – Dołuje
- S6 Dołuje – Police
- S6 Police – Goleniów
- DK22 obwodnica Szwecji
woj. mazowieckie (dwa odcinki o długości ok. 28,6 km)
- S7 Czosnów – Kiełpin
- DK53 rozbudowa Myszyniec – Kadzidło
woj. dolnośląskie (pięć odcinków o długości 58,6 km)
DK8 rozbudowa Szczytna – Kłodzko
- DK8 rozbudowa gr. państwa – Duszniki Zdrój
- S8 Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe
- S8 Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski
- S8 Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód
woj. lubuskie (dwa odcinki o długości ok. 13,4 km)
- DK2 dostosowanie odcinka byłego przejścia granicznego do parametrów autostrady
- DK29 obwodnica Krosna Odrzańskiego
Co to jest ZRID?
ZRID to skrót od zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. To decyzja, która określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził właściwy dla danej inwestycji wojewoda. Powołani przez niego niezależni biegli - rzeczoznawcy majątkowi - oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Ta zaś będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości.
Czytaj też:
- Most nad Dunajcem to najdłuższy most w Małopolsce. Ma jeszcze jeden rekord
- Budowa mostu w Wolinie. Trwa montaż ostatniego elementu przęsła łukowego, potem nasuną je na most
- Maszyna do drążenia tunelu kolejowego w centrum Łodzi już pracuje. Jak działa maszyna TBM?
- Wrompa, czyli największa w Polsce pompa ciepła, czerpiąca energię ze ścieków dotarła do Wrocławia
- Beskidzka Droga Integracyjna zacznie się na dzisiejszym "zakręcie idiotów"! Jest pierwszy przetarg