Te projekty kolejowe wypadły z listy finansowanej z KPO. Umów nie będzie
Autor: Pixabay
Jedenaście projektów inwestycji kolejowych, które miały być finansowane z unijnych pieniędzy w ramach Krajowego Planu Odbudowy zostało właśnie wstrzymanych. Umowy nie będą podpisywane. Jak twierdzi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury – pieniądze pójdą na inne, lepsze projekty.
Spis treści
- Przegląd projektów finansowanych z KPO
- Nieefektywne projekty kolejowe wypadły z listy KPO
- Kolejowa obwodnica Poznania trafiła do realizacji
- Oto projekty, które wycięto z Krajowego Planu Odbudowy
- 500 mln złotych na inne projekty kolejowe. Aneksują wnioski o pieniądze z KPO
Przegląd projektów finansowanych z KPO
W Ministerstwie Infrastruktury przez ostatnie miesiące trwały prace związane z weryfikacją projektów przygotowywanych do realizacji i finansowania w ramach unijnych projektów Krajowego Planu Odbudowy. Właśnie ogłoszono, że 11 takich projektów weryfikacji nie przeszło.
Jak zapewniają przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, zmiany w finansowaniu projektów zrewidowano tylko w przypadku tych, które uznano za nieefektywne lub niezbyt dobrze przygotowane.
Nieefektywne projekty kolejowe wypadły z listy KPO
PKP PLK, poinformowały, że zmiana finansowania części inwestycji kolejowych dotyczy wyłącznie nieefektywnych zadań, których realizacja mogłaby wpłynąć na poniesienie niezasadnych kosztów przy braku spodziewanych efektów. Chodzi o takie zadania, których realizacja mogłaby prowadzić np. do utrwalenia dotychczasowego, niekorzystnego układu torowego, konieczności wprowadzania dalszych zmian w ramach obszaru prowadzenia inwestycji, kolizje z innymi planowanymi działaniami lub powstania po realizacji zadania wąskiego gardła, którego usunięcie spowodowałoby znaczny wzrost kosztów inwestycji.
Kolejowa obwodnica Poznania trafiła do realizacji
Piotr Malepszak, odpowiedzialny w Ministerstwie Infrastruktury za kolej, o przeglądzie kolejowych inwestycji przewidzianych do finansowania z KPO mówił już od kilku miesięcy.
Czytaj: Obwodnica Poznania. Pociągi towarowe wlokły się tu 20 km/h. Pasażerskie przyspieszą o 100 km
Pierwszym z efektów przeglądu była Towarowa Obwodnica Poznania, a kolejne dotyczą inwestycji zaplanowanych do finansowania z KPO, zadań przewidzianych w programie Kolej + oraz Krajowego Programu Kolejowego. Niestety, z uwagi na duże zaawansowanie, często na etapie budowlanym, nie udało się zatrzymać niektórych absurdalnych pod kątem transportowym, ekonomicznym i społecznym inwestycji w Programie Przystankowym, w ramach którego powstały bez żadnych analiz przystanki, z których nikt nie korzysta. Przykładem takiej inwestycji jest przystanek Patrzyków na magistrali Warszawa – Poznań, na którym zatrzymało się 4 tys. pociągów, a skorzystały z niego zaledwie 23 osoby. Ministerstwo Infrastruktury stawia i będzie stawiać bardzo duży nacisk na efektywne inwestowanie środków publicznych, generujących jak największy efekt dla pasażerów, przewoźników i konkurencyjności całego sektora transportu kolejowego – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Oto projekty, które wycięto z Krajowego Planu Odbudowy
Ministerstwo infrastruktury pokazało projekty, z których na razie zrezygnowano. Nie będą realizowane za pieniądze z KPO. Nie zostaną też zawarte umowy na ich realizację. Większość z nich dotyczy budowy lub modernizacji systemów sterowania ruchem kolejowym.
PKP odstąpiło od umów w następujących zadaniach:
- „Zabudowa urządzeń SDIP granica IZ Olsztyn – Jamielnik na LK 353 wraz z zabudową terminala operatora na st. Iława”
- „Zaprojektowanie, dostawa i zabudowa urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Cieszyn” oraz „Zaprojektowanie, dostawa i zabudowa urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 191 na odcinku Goleszów – Wisła Głębce”
- „Zabudowa CSDIP i SMW na liniach: nr 219 (odcinek Szczytno – Ełk Towarowy), nr 220 (odcinek Olsztyn Śródmieście – Olsztyn Gutkowo)”
- „Przebudowa urządzeń srk w stacji Powroźnik. Zabudowa systemu nadrzędnego z włączeniem do zdalnego sterowania stacji Krynica Zdrój „Kr””
- „Włączenie sterowania stacjami Brzeźnica i Przeciszów do st. Spytkowice”
- „Modernizacja urządzeń SRK w stacji Kraków Nowa Huta NHA i budowa urządzeń sterowania zdalnego podg Kościelnik”
- „Przeniesienie sterowania st. Papowo Toruńskie, Turzno, Wąbrzeźno do st. Kowalewo Pomorskie”
- „Zabudowa zdalnego sterowania na nastawni w Siedlcach (sterowanie stacjami Platerów, Niemojki oraz Sokołów Podlaski)”
- „Zabudowa urządzeń sterowania zdalnego podg Książki zew st. Jabłonowo Pomorskie”
- „Zabudowa urządzeń sterowania zdalnego na st. Kołodziejowo, Janikowo ze sterowaniem ze st. Mogilno”
- „Budowa stacji Surochów na linii kolejowej nr 101 Munia – Hrebenne”
500 mln złotych na inne projekty kolejowe. Aneksują wnioski o pieniądze z KPO
Przypomnijmy. PKP PLK zostały zobowiązane do zagospodarowania około 500 mln zł, które zostaną przeznaczone na poszerzenie zakresów innych zadań lub realizację kolejnych projektów, które przyniosą większe korzyści i lepsze efekty dla podniesienia komfortu podróżowania i rozwoju transportu kolejowego. PKP PLK niezwłocznie wdrożyły działania mające na celu możliwie jak najszybsze uruchomienie projektów pozwalających na pełne zagospodarowanie wskazanej powyżej kwoty.
Polecamy też: Na tę listę przetargów czekali wykonawcy. Oto największe inwestycje kolejowe na ten rok
PKP PLK wraz z Centrum Unijnych Projektów Transportowych wszczęły już procedurę aneksowania umów o dofinansowanie z KPO. Wybrane postępowania, mające na celu zagospodarowanie środków z KPO, PKP PLK planują ogłosić w IV kwartale 2024 roku. Łączna wartość unijnego wsparcia z KPO na kolej to przeszło 18 mld zł.
Kolejowy armagedon na Śląsku. To największa i najdroższa inwestycja kolejowa w regionie
Autor: PKP PLK/Tomasz Kiełbasa
Czytaj też:
- Ruszyła procedura przetargowa na projekt i budowę drogi do elektrowni atomowej
- Rozbetonowali teren przy lotnisku. Posadzili drzewa. Takie rzeczy w Katowice Airport
- Na tę autostradę czeka cała Polska. I jeszcze długo poczeka. Mowa o A50 – obwodnicy Warszawy
- Na Warszawie Zachodniej 56-tonowy kolos szlifuje szyny, aż iskry lecą