Ten gazociąg "przeciśnięto" pod Wisłą i autostradą A4. Jest ważny dla południa Polski

2025-03-03 14:50

Oddano do użytku 44-kilometrowy gazociąg na południu Polski. By powstał trzeba było przeprowadzić go pod autostradą, pod rzeką Wisłą czy pod Parkiem Pokoju w Oświęcimiu. Inwestor zastosował mikroruneling, metodę Direct Pipe i horyzontalny przewiert sterowany.

Spis treści

  1. 44 kilometry gazociągu na południu Polski
  2. Mikrotuneling, Direct Pipe i horyzontalny przewiert sterowany
  3. Ten gazociąg zapewni zrównoważony rozwój południowej Polski
  4. Gazociąg z dofinansowaniem z Unii Europejskiej

44 kilometry gazociągu na południu Polski

Jak informuje spółka Gaz-System, właśnie uruchomiła ona 44 kilometrowy gazociąg o średnicy 700 mm, łączący Oświęcim i Sławków na południu Polski. Nowa infrastruktura przesyłowa powstała w ramach programu inwestycyjnego „Coal to gas”. 

To była ogromna inwestycja. Nie brakowało wyzwań podczas jej realizacji. Jednym z nich był bardzo zróżnicowany teren po którym przebiegał gazociąg. Od obszarów przemysłowych i zurbanizowanych po tereny leśne.  

Czytaj też: Duża tarcza TBM jedzie już do Małopolski na 88 ciężarówkach. Wydrąży tunel kolejowy

Wartym podkreślenia jest fakt, że na trasie gazociągu o długości 44 km napotkaliśmy aż pięćdziesiąt trzy przeszkody terenowe, które wymagały zastosowania bezwykopowej technologii do przeprowadzenia pod nimi gazociągu. Łącznie przy użyciu metod bezwykopowych pokonaliśmy 10 procent trasy gazociągu, w tym m.in. pod rzeką Wisłą, autostradą A4 oraz Parkiem Pokoju w Oświęcimiu – informuje Gaz-System.

Mikrotuneling, Direct Pipe i horyzontalny przewiert sterowany

Spółka wykorzystuje metody bezwykopowe by  zapewnić ochronę środowiska naturalnego oraz zminimalizować ingerencję w infrastrukturę drogową, kolejową, energetyczną i rzeki. Zakres ich stosowania jest uzależniony od struktury geologicznej i charakterystyki geotechnicznej gruntu. Podczas budowy gazociągu Oświęcim – Tworzeń zastosowano dwa razy metodę Direct Pipe, dwa  razy horyzontalny przewiert sterowany (HDD), dwadzieścia jeden razy metodę mikrotunelingu oraz dwadzieścia osiem razy przewiert poziomy. 

Polecamy także: Gigantyczny tunel dla statków powstanie w Norwegii. Będzie siedmiokrotnie większy od tuneli drogowych

Direct Pipe jest najbardziej zaawansowanym rodzajem metody bezwykopowej, stosowanej przy budowie gazociągów, która pozwala na poprowadzenie trasy gazociągu pod ciekami wodnymi, w terenach o trudnej topografii, objętych ochroną przyrodniczą czy charakteryzujących się niekorzystnymi warunkami geologicznymi. Direct Pipe jest bezpiecznym rozwiązaniem, zmniejszającym do minimum ryzyka związane z przejściem bezwykopowym. Wyjątkowość tej metody polega na połączeniu technologii HDD i mikrotunelowania i powoduje, że ograniczenia, które tkwią w obu tych technologiach w dużej mierze przestają być czynnikami utrudniającymi budowę gazociągów. 

Ten gazociąg zapewni zrównoważony rozwój południowej Polski

Wśród pierwszych użytkowników nowego gazociągu znalazła się spółka Synthos Dwory w Oświęcimiu, która już rozpoczęła odbiór gazu ziemnego do swoich bloków parowo-gazowych.  Zakończenie realizacji tej inwestycji stanowi ważny krok w kierunku zapewnienia zrównoważonego rozwoju południowej Polski. Inwestycja ma zwiększyć dostępu do gazu ziemnego na terenie województw śląskiego i małopolskiego.

Powstały gazociąg jest połączony w Sławkowie z gazowym Korytarzem Północ-Południe i po wybudowaniu projektowanej obecnie sieci przesyłowej na trasie Skoczów – Komorowice – Oświęcim zapewni większe możliwości transportu gazu przez istniejący interkonektor Polska – Czechy. 

Projekty inwestycyjne GAZ-SYSTEM wspierają proces transformacji energetycznej Polski. Nowoczesna infrastruktura przesyłowa umożliwi rozwój gospodarki i energetyki opartej na nisko-emisyjnym źródle energii, jakim jest gaz ziemny. Dzięki dobrej współpracy z urzędami administracji rządowej i samorządowej możemy realizować ambitne cele, służące także poprawie klimatu – powiedziała Elżbieta Kramek, wiceprezes Gaz-System. 

Gazociąg z dofinansowaniem z Unii Europejskiej

Inwestycja uzyskała finansowe wsparcie unijne w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) w wysokości 213,6 mln złotych, co stanowi ponad 40 proc. wartości inwestycji. Koszty całej inwestycji wyniosły około pół miliarda złotych brutto. 

Most kratownicowy we Włocławku
Murowane starcie
Technologia budowy - beton komórkowy czy ceramika. MUROWANE STARCIE
Murator Plus Google News
Autor:
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej