Ten gazociąg "przeciśnięto" pod Wisłą i autostradą A4. Jest ważny dla południa Polski
Autor: Gaz-System
Głowica Direct Pipe pod Wisłą
Oddano do użytku 44-kilometrowy gazociąg na południu Polski. By powstał trzeba było przeprowadzić go pod autostradą, pod rzeką Wisłą czy pod Parkiem Pokoju w Oświęcimiu. Inwestor zastosował mikroruneling, metodę Direct Pipe i horyzontalny przewiert sterowany.
Spis treści
- 44 kilometry gazociągu na południu Polski
- Mikrotuneling, Direct Pipe i horyzontalny przewiert sterowany
- Ten gazociąg zapewni zrównoważony rozwój południowej Polski
- Gazociąg z dofinansowaniem z Unii Europejskiej
44 kilometry gazociągu na południu Polski
Jak informuje spółka Gaz-System, właśnie uruchomiła ona 44 kilometrowy gazociąg o średnicy 700 mm, łączący Oświęcim i Sławków na południu Polski. Nowa infrastruktura przesyłowa powstała w ramach programu inwestycyjnego „Coal to gas”.
To była ogromna inwestycja. Nie brakowało wyzwań podczas jej realizacji. Jednym z nich był bardzo zróżnicowany teren po którym przebiegał gazociąg. Od obszarów przemysłowych i zurbanizowanych po tereny leśne.
Czytaj też: Duża tarcza TBM jedzie już do Małopolski na 88 ciężarówkach. Wydrąży tunel kolejowy
Wartym podkreślenia jest fakt, że na trasie gazociągu o długości 44 km napotkaliśmy aż pięćdziesiąt trzy przeszkody terenowe, które wymagały zastosowania bezwykopowej technologii do przeprowadzenia pod nimi gazociągu. Łącznie przy użyciu metod bezwykopowych pokonaliśmy 10 procent trasy gazociągu, w tym m.in. pod rzeką Wisłą, autostradą A4 oraz Parkiem Pokoju w Oświęcimiu – informuje Gaz-System.
Mikrotuneling, Direct Pipe i horyzontalny przewiert sterowany
Spółka wykorzystuje metody bezwykopowe by zapewnić ochronę środowiska naturalnego oraz zminimalizować ingerencję w infrastrukturę drogową, kolejową, energetyczną i rzeki. Zakres ich stosowania jest uzależniony od struktury geologicznej i charakterystyki geotechnicznej gruntu. Podczas budowy gazociągu Oświęcim – Tworzeń zastosowano dwa razy metodę Direct Pipe, dwa razy horyzontalny przewiert sterowany (HDD), dwadzieścia jeden razy metodę mikrotunelingu oraz dwadzieścia osiem razy przewiert poziomy.
Polecamy także: Gigantyczny tunel dla statków powstanie w Norwegii. Będzie siedmiokrotnie większy od tuneli drogowych
Direct Pipe jest najbardziej zaawansowanym rodzajem metody bezwykopowej, stosowanej przy budowie gazociągów, która pozwala na poprowadzenie trasy gazociągu pod ciekami wodnymi, w terenach o trudnej topografii, objętych ochroną przyrodniczą czy charakteryzujących się niekorzystnymi warunkami geologicznymi. Direct Pipe jest bezpiecznym rozwiązaniem, zmniejszającym do minimum ryzyka związane z przejściem bezwykopowym. Wyjątkowość tej metody polega na połączeniu technologii HDD i mikrotunelowania i powoduje, że ograniczenia, które tkwią w obu tych technologiach w dużej mierze przestają być czynnikami utrudniającymi budowę gazociągów.
Ten gazociąg zapewni zrównoważony rozwój południowej Polski
Wśród pierwszych użytkowników nowego gazociągu znalazła się spółka Synthos Dwory w Oświęcimiu, która już rozpoczęła odbiór gazu ziemnego do swoich bloków parowo-gazowych. Zakończenie realizacji tej inwestycji stanowi ważny krok w kierunku zapewnienia zrównoważonego rozwoju południowej Polski. Inwestycja ma zwiększyć dostępu do gazu ziemnego na terenie województw śląskiego i małopolskiego.
Powstały gazociąg jest połączony w Sławkowie z gazowym Korytarzem Północ-Południe i po wybudowaniu projektowanej obecnie sieci przesyłowej na trasie Skoczów – Komorowice – Oświęcim zapewni większe możliwości transportu gazu przez istniejący interkonektor Polska – Czechy.
Projekty inwestycyjne GAZ-SYSTEM wspierają proces transformacji energetycznej Polski. Nowoczesna infrastruktura przesyłowa umożliwi rozwój gospodarki i energetyki opartej na nisko-emisyjnym źródle energii, jakim jest gaz ziemny. Dzięki dobrej współpracy z urzędami administracji rządowej i samorządowej możemy realizować ambitne cele, służące także poprawie klimatu – powiedziała Elżbieta Kramek, wiceprezes Gaz-System.
Gazociąg z dofinansowaniem z Unii Europejskiej
Inwestycja uzyskała finansowe wsparcie unijne w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) w wysokości 213,6 mln złotych, co stanowi ponad 40 proc. wartości inwestycji. Koszty całej inwestycji wyniosły około pół miliarda złotych brutto.
