Terminal Instalacyjny w Świnoujściu wkrótce osiągnie gotowość operacyjną
Autor: Orlen Neptun
Offshore Wind Terminal Świnoujście
W połowie 2025 roku Terminal Instalacyjny w Świnoujściu osiągnie gotowość operacyjną. Obiekt ma już pozwolenie na użytkowanie. Inwestycja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz spółki Orlen Neptun, będzie pełnić funkcję zarówno terminalu instalacyjnego, jak i klasycznego portu przeładunkowego. Będą tam składowane m.in. elementy morskich turbin wiatrowych.
Spis treści
- Terminal instalacyjny offshore w Świnoujściu
- Terminal w Świnoujściu z pozwoleniem na użytkowanie
- Terminal przeładunkowy dla potrzeb budowy morskiej energetyki wiatrowej w Świnoujściu
- To tu będą montowane i składowane części turbin wiatrowych które staną na Bałtyku
- Wykonawcy terminala offshore wind w Świnoujściu
- Ile kosztuje budowa terminala instalacyjnego w Świnoujściu?
Terminal instalacyjny offshore w Świnoujściu
W pierwszym półroczu 2025 r. w porcie w Świnoujściu uruchomiony zostanie pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie terminal instalacyjny offshore wind. Jak zapewnia inwestor – spółka Orlen Neptun, będzie on łączył funkcjonalność tradycyjnego terminala instalacyjnego jak i klasycznego portu przeładunkowego.
Czytaj też: Wbijają pale i kolumny w nabrzeże terminala offshore w Świnoujściu. Kiedy koniec?
To ważna dla rozwoju polskiej energetyki wiatrowej inwestycja. Dzięki niej bardziej efektywne mają się stać operacje przeładunku ładunków ponadgabarytowych i tym samym port Świnoujście ma zostać włączony w łańcuch dostaw związanych z rozwojem morskiej energetyki wiatrowej. Bardziej efektywna ma być też instalacja oraz przyszły serwis Morskich Farm Wiatrowych wytwarzających „zieloną energię”.Obiekt ma zapewnić bezpieczne wejścia i postój statków typu jack-up o wymiarach LOA 182 m, BEAM 60 m i maksymalnym zanurzeniu 11,0 m oraz innych statków pełnomorskich. Nowe nabrzeża będą charakteryzowały się ponadstandardowymi jak na warunki portowe parametrami technicznymi, głównie w zakresie dopuszczalnych obciążeń użytkowych. Pozwoli to na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton każda.
Terminal w Świnoujściu z pozwoleniem na użytkowanie
Terminal powstał zgodnie z harmonogramem. Prace dobiegają końca, plac budowy jednak wciąż tętni życiem.
Budowa Terminalu Instalacyjnego w Świnoujściu przebiega zgodnie z planem. Inwestycja uzyskała ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Aktualnie trwają prace wykończeniowe i porządkowe oraz wyposażenie obiektów kubaturowych. Rozpoczęła się też rekrutacja pracowników terminalu. Obiekt osiągnie gotowość operacyjną w połowie 2025 roku i będzie pełnić funkcję zarówno terminalu instalacyjnego, jak i klasycznego portu przeładunkowego – powiedział nam Marcin Obersztyn z Biura Komunikacji spółki Orlen Neptun.
Terminal przeładunkowy dla potrzeb budowy morskiej energetyki wiatrowej w Świnoujściu
W ramach inwestycji pod oficjalną nazwą „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do potrzeb morskiej energetyki wiatrowej” ma powstać następująca infrastruktura:
- nabrzeże o długości długość 249,2 m, nośności 50 KN/m2 i głębokości technicznej 12,5 m przeznaczone do przeładunku elementów wież wiatrowych;
- nabrzeże o długości długość 245,8 m, nośności 50 KN/m2 i głębokości technicznej 12,5 m przeznaczone do wstępnego montażu elementów wież wiatrowych;
- 10 stanowisk o nośności 500 KN/m2 przeznaczonych do wstępnego montażu elementów wież wiatrowych;
- kanał portowy o długości 1070 m wraz z obrotnicą i basenem portowym pogłębionym do 12,5 m;
- do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m.
Inwestycja w Świnoujściu będzie skomunikowana wszystkimi środkami transportu: kolejowym, promowym, lotniczym i drogowym. Ponadto, położenie w głębi lądu zagwarantuje optymalne warunki pogodowe w trakcie eksploatacji inwestycji. Terminal docelowo będzie zatrudniał około stu pracowników. Część z nich stanowić będą absolwenci Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu, którzy rozpoczęli specjalistyczne szkoleniach prowadzone przez fachowców ORLEN Neptun.
To tu będą montowane i składowane części turbin wiatrowych które staną na Bałtyku
Oferta Terminala Instalacyjnego będzie obejmowała zarówno rozładunek i załadunek oraz składowanie elementów wykorzystywanych do budowy farm offshore wind takich jak:
- fundamenty monopalowe oraz typu jacket,
- wieże,
- łopaty,
- gondole,
- elementy służące do okablowania farm wiatrowych.
Dodatkowo infrastruktura terminala zostanie tak przygotowana, aby przyjmować nadbudówki morskich stacji transformatorowych, które ważą nawet do 24 000 [t].
Wykonawcy terminala offshore wind w Świnoujściu
Terminal w Świnoujściu budują firmy PORR i Budimex.
PORR S.A jest wykonawcą hydrotechnicznej części terminala instalacyjnego dla farm wiatrowych w Świnoujściu. Za tę część inwestycji odpowiedzialny jest jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Budową części lądowej terminala zajmuje się już inny wykonawca. To Budimex S.A. Inwestorem jest Orlen Neptun.
Polecamy także: Nabrzeża Rudowe i Bytomskie w Porcie Gdańsk przejdą kompleksową przebudowę
Ile kosztuje budowa terminala instalacyjnego w Świnoujściu?
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. otrzymał 85 procent dofinansowania kosztów całkowitych projektu. Dofinansowanie pochodzi z instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinansowania to 65,9 mln euro.
Czytaj też:
- Na budowę terminala T3 Baltic Hub w Gdańsku przypłynęły jedne z największych w Europie suwnic
- Przez Beskidy pobiegnie kolejna droga ekspresowa. Właśnie ogłoszono przetarg
- Ruszyła budowa obwodnicy Witomina. To inwestycja samorządowa. Trwa wycinka lasu
- Rekordowy podwodny tunel powstaje na Bałtyku. Będzie gotowy za kilka lat
- Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie już po odbiorach. Kiedy otwarcie?