To będzie najdłuższy tunel w Polsce! Będzie miał pięć kilometrów długości
Ten tunel będzie miał 5 kilometrów długości. Przejdzie pod rzeką Odrą. Będzie rekordzistą w Polsce. Nie ma dłuższego i na razie nie ma planów budowy dłuższego tunelu w naszym kraju. Mowa o tunelowym odcinku zachodniej obwodnicy Szczecina od Polic do Goleniowa. Wiemy też, kiedy będzie gotowa cała obwodnica, włącznie z tunelem. GDDKiA właśnie poinformowała o złożeniu do wojewody zachodniopomorskiego wniosku o pozwolenie na budowę, czyli decyzji ZRID.
Spis treści
- Zachodnia obwodnica Szczecina MAPA
- Na jakim etapie jest budowa zachodniej obwodnicy Szczecina?
- Tunel na obwodnicy Szczecina będzie miał 5 km długości
- Kiedy zacznie się budowa zachodniej obwodnicy Szczecina i kiedy nią pojedziemy?
Zachodnia obwodnica Szczecina MAPA
Zachodnia obwodnica Szczecina to droga, na którą czeka wielu kierowców. Początkiem inwestycji od zachodu będzie połączenie z węzłem Szczecin Zachód na przecięciu z autostradą A6, natomiast końcem węzeł Goleniów Północ łączący drogi S3 i S6. Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie miała długość około 50 km, od północy i zachodu ominie aglomerację szczecińską. Będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa-wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Tyle teorii.
Na jakim etapie jest budowa zachodniej obwodnicy Szczecina?
Jak twierdzą przedstawiciele szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, inwestycja jest na etapie wykonywania dokumentacji projektowej.
Do wojewody zachodniopomorskiego trafił właśnie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wniosek dotyczy wszystkich trzech odcinków realizacyjnych o długości blisko 49 km, z tunelem pod Odrą o długości 5 km, który po wybudowaniu będzie 𝐧𝐚𝐣𝐝ł𝐮𝐳̇𝐬𝐳𝐲𝐦 𝐭𝐚𝐤𝐢𝐦 𝐨𝐛𝐢𝐞𝐤𝐭𝐞𝐦 𝐰 𝐏𝐨𝐥𝐬𝐜𝐞.
To będzie inwestycja realizowana w formule projektuj i buduj. Opracowywany jest projekt budowlany zarówno dla odcinków drogowych jak i dla odcinka tunelowego. Projektanci wykonują poszczególne opracowania dla obiektów inżynierskich oraz dla poszczególnych branż.
- Ten projekt będzie jeszcze oczywiście wymagał w tym roku odbioru i zatwierdzenia – dodaje Mateusz Grzeszczuk.
Czytaj też: Najdłuższy tunel na świecie powstaje w Alpach. Będzie gotowy w 2032 roku
Tunel na obwodnicy Szczecina będzie miał 5 km długości
Jedną dziesiątą całej obwodnicy zachodniej Szczecina stanowi odcinek tunelowy Police – Goleniów. Pod Odrą zostanie wydrążony pięciokilometrowy tunel. Dłuższego w Polsce nie ma. Najdłuższy tunel, liczący nieco ponad 3 km, powstanie na Podkarpaciu, na drodze S19 (Lutcza - Jawornik). Właśnie wybrano wykonawcę dla tego odcinka. Więc też go jeszcze nie ma, ale powstanie szybciej od tunelu pod Odrą. Przynajmniej takie są plany.
Szczeciński tunel będzie dłuższy od niego o dwa kilometry. To ogromna inwestycja, nic więc dziwnego, że inwestor, czyli GDDKiA chce się do tego dobrze przygotować. Jak twierdzi Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA, jest już szczegółowy projekt budowlany, nie tylko koncepcja tunelu.
To będzie tunel dwunawowy, czyli tak naprawdę powstaną dwa równoległe tunele dla dwóch nitek ekspresówki S6. W każdej z naw tunelu znajdzie się jezdnia z dwoma pasami ruchu w danym kierunku, plus oczywiście pas awaryjny. Tunel w Świnoujściu ma jedną nawę, w której mieści się jezdnia z ruchem w obu kierunkach.
Na obwodnicy Szczecina będzie to dwururowy tunel drążony maszyną TBM. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Nowa trasa odciąży obecny przebieg dróg A6, S3 i S6 omijający Szczecin od południa oraz wschodu. W miesiącach letnich, ze względu na znaczne natężenia ruchu, tworzą się na nim spowolnienia i zatory drogowe. Nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu.
Tu będą jakby dwa oddzielne tunele obok siebie. Oczywiście będą połączone przejściami ewakuacyjnymi. Taka jest konieczność – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik GDDKiA w Szczecinie.
Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?
Autor: GDDKiA
Tunel w Lalikach na S1 – długość 700 m Tunel w Lalikach to pierwszy tunel drogowy pozamiejski na drodze ekspresowej w Polsce, jakim zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W 2010 roku oddano do ruchu odcinek drogi ekspresowej S1 Szare - Laliki. Inwestycja kosztowała 391 milionów złotych.
Kiedy zacznie się budowa zachodniej obwodnicy Szczecina i kiedy nią pojedziemy?
Jest to inwestycja, która została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 z perspektywą do roku 2033. Jest przewidziana do realizacji w ramach tego programu. Kiedy zacznie się budowa obwodnicy?
- Przed nami po uzyskaniu dokumentacji będą dalsze etapy tego procesu inwestycyjnego. Możemy mówić tu o perspektywie roku 2030-2031. Jeżeli chodzi o odcinek tunelowy, bo jego budowa będzie trwała dłużej niż pozostałe odcinki drogowe. Realizacja odcinków drogowych potrwa około dwa lata krócej – mówi rzecznik szczecińskiej GDDKiA.
Możemy się więc spodziewać, że ekspresową S6 z Kołbaskowa do Polic pojedziemy w okolicach roku 2029 a tunelem między Goleniowem i Policami dopiero około 2031 roku.
Czytaj też:
- Na terenie lotniska w Pyrzowicach budują ważny węzeł przeładunkowy z bazą paliw
- Będą 50-metrowe odwierty pod CPK, nowa organizacja ruchu. Ruszają wycinki i rozbiórki
- Obwodnica Łomży otwarta, ale nie do końca. Kiedy koniec budowy S61?
- Awanbeki poszły w ruch. Pomagają nasuwać estakadę na budowie S7 Kraków - Widoma