To już prawie koniec budowy ekspresowej S1 w tym miejscu. Standard wzrośnie
Autor: GDDKiA
To prawie siedmiokilometrowa część dawnej drogi krajowej nr 1, która niebawem zyska status drogi ekspresowej S1. W ramach inwestycji powstaje nowy dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S1 o długości dokłądnie 6,95 km z dwoma węzłami: Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Dąbrowa Górnicza Pogoria. Nowa droga będzie biegła w śladzie już istniejącej trasy.
Jeszcze tylko miesiąc pozostał do zakończenia budowy siedmiokilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim. Mowa o jej części od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej. Dawniej była to droga krajowa nr 1, od końca czerwca stanie się drogą ekspresową S1.
Spis treści
- Koniec prac na S1 w Śląskiem
- Budowa S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, postęp prac
- S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza - kiedy otwarcie
- S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza – wykonawca i koszt
Koniec prac na S1 w Śląskiem
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zakończono już większość robót drogowych i mostowych. Dla części obiektów inżynierskich uzyskano już decyzje pozwolenia na użytkowanie umożliwiające dopuszczenie do ruchu. Mowa o zagłębiowskim odcinku drogi ekspresowej S1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej.
To prawie siedmiokilometrowa część dawnej drogi krajowej nr 1, która niebawem zyska status drogi ekspresowej S1. W ramach inwestycji powstaje nowy dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S1 o długości dokładnie 6,95 km z dwoma węzłami: Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Dąbrowa Górnicza Pogoria. Nowa droga będzie biegła w śladzie już istniejącej trasy.
Ten odcinek S1 będzie częścią całej drogi ekspresowej S1, która jest budowana w województwie śląskim i ma stanowić jego drogowy kręgosłup. Droga zaczyna się na węźle Pyrzowice a kończy na granicy Polski w Zwardoniu.
Czytaj też: Droga ekspresowa S1: najważniejsza nowa droga w województwie śląskim
Budowa S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, postęp prac
Na terenie budowy przybywa nowej nawierzchni bitumicznej - wykorzystano już około 150 000 ton mieszanek mineralno-asfaltowych, a roboty te zostaną zakończone jeszcze w maju. Wykonawca realizuje ostatnie prace wykończeniowe. Równolegle montowane są bariery energochłonne, ekrany akustyczne, oznakowanie, ogrodzenie i inne urządzenia bezpieczeństwa ruchu. Trwają także prace porządkowe.
To nie wszystko. Wybudowano 13 obiektów inżynierskich: dwa mosty, cztery wiadukty, dwie kładki dla pieszych oraz siedem przejść dolnych dla zwierząt. Powstały także drogi dojazdowe i łącznikowe, co znacząco usprawniło komunikację lokalną dla mieszkańców.
W ramach robót branżowych zakończono przebudowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej, została wykonana przebudowa wodociągów miejskich i wody przemysłowej należącej do Huty Katowice, a także zakończono przebudowy gazociągów przesyłowych należących do PSG oraz Gaz System. Wykonano przebudowę linii wysokiego napięcia kolidującą z realizowaną drogą ekspresową, zrealizowano roboty związane z przebudową sieci teletechnicznych oraz elektroenergetycznych.
S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza - kiedy otwarcie
7-kilometrowy odcinek S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza jest już praktycznie gotowy. Jego oddanie zaplanowano na 24 czerwca 2024 roku. Jednak nie cała S1 w tym miejscu zostanie oddana do użytku. Wyjątkiem będzie węzeł Pogoria. 23 stycznia GDDKiA zawarła bowiem aneks regulujący wykonanie dodatkowych robót budowlanych w obrębie węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria. Jaki jest zakres tych prac?
Wyburzymy istniejący wiadukt drogowy nad DK1 w ciągu DW796 (ul. Armii Krajowej), a w jego miejsce wybudujemy nowy, dostosowany do parametrów drogi ekspresowej S1 wiadukt. Nowy wiadukt zaprojektowano jako dwuprzęsłowy o konstrukcji z belek prefabrykowanych typu T, zespolonych płytą betonową wykonaną na budowie. Rozpiętości przęseł w osi konstrukcji wynoszą 21,5 i 22 m. Przekrój poprzeczny ustroju nośnego będzie składał się z 14 belek prefabrykowanych. Wiadukt zostanie dostosowany do obowiązujących parametrów bezpieczeństwa – w szczególności zapewniania odpowiedniej widoczności na drodze DW796. Przebudowane zostaną także dojazdy na wiadukt, oświetlenie i kanalizacja w rejonie obiektu – mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
W trakcie rozbiórki istniejącego wiaduktu oraz budowy nowego organizacja ruchu w rejonie węzła będzie kilkukrotnie zmieniana. Zakończenie budowy obiektu i dopuszczenie go do ruchu wraz z uruchomieniem przebudowanego węzła Pogoria planowane jest do końca 2024 r.
Nocny montaż kładki na zakopiance. W godzinę ułożyli przęsła na podporach
Autor: GDDKiA
S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza – wykonawca i koszt
Budową tego odcinka drogi ekspresowej S1 zajmuje się firma Budimex. Kontrakt w formule Projektuj i buduj podpisano 11 września 2020 roku. Inwestycja kosztuje ponad 302 mln zł. Z tego ponad 168 mln zł wyniesie dofinansowanie unijne.
Czytaj też:
- Do tunelu w Zielonkach wjechała maszyna do do układania betonowej nawierzchni. To część północnej obwodnicy Krakowa
- Most w Sandomierzu ma kolejne nowe przęsła. Zakończyło się nasuwanie na konstrukcję
- Największa inwestycja kolejowa na południu Polski wciąż czeka na pozwolenie
- Najwyższy wiadukt w Europie skończy w tym roku 20 lat. To prawdziwe cudo techniki
- W Lalikach z nasypu na S1 "zjechał" mur oporowy. Zaczyna się naprawa osuwiska
- Północna obwodnica Krakowa - mapa. Prace nie zwalniają. Zaawansowanie przekroczyło 86 procent