To największa inwestycja kolejowa na południu Polski. Czwarty odcinek przebudowy linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz

2024-06-18 6:36

Mowa o inwestycji, w ramach której ma powstać najdłuższy, prawie 4-km kolejowy tunel w Polsce. Warta prawie 2 mld zł inwestycja otrzymała też właśnie pozwolenie na budowę. Wykonawca zacznie od rozbiórek. Przedstawiciele PKP PLK przekazali już plac budowy wykonawcom modernizacji linii kolejowej 104 na odcinku Klęczany – Limanowa.

Spis treści

  1. Budowa tunelu w Limanowej. Jest umowa, nie było pozwolenia na budowę
  2. Przebudowa linii 104 Klęczany – Limanowa - wykonawca
  3. Przebudowa linii 104 Limanowa  – Klęczany – zakres prac
  4. Inwestycja kolejowa Podłęże - Piekiełko

Budowa tunelu w Limanowej. Jest umowa, nie było pozwolenia na budowę

To największa kolejowa infrastrukturalna inwestycja na południu Polski – mowa o rozpoczynającej się właśnie przebudowie czwartego odcinka linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz. Powstanie tam najdłuższy tunel w Polsce, liczący prawie 4 km długości. Umowa z wykonawcą została podpisana już w marcu. Jak zapewniała wówczas spółka PKP PLK, „prace ruszą wraz z podpisaniem umowy”. Tak się jednak nie stało, bo inwestycja nie miała jeszcze wtedy pozwolenia na budowę. Dopiero po uzyskaniu tego dokumentu wykonawca mógł przejąć plac budowy.

Doszło do tego w miniony piątek - 14 czerwca 2024 roku.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

W piątek, 14 czerwca, przekazaliśmy plac budowy wykonawcom modernizacji linii kolejowej 104, na odcinku Klęczany – Limanowa. W pierwszej kolejności budowlańcy przystąpią do demontażu istniejącej infrastruktury oraz rozbiórek wywłaszczonych nieruchomości. Jest to niezbędne do przygotowania kolejnych etapów inwestycji – powiedział nam Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP PLK S.A.

Przebudowa linii 104 Klęczany – Limanowa - wykonawca

Wykonawcą tej ogromnej inwestycji jest konsorcjum firm Budimex i Gülermak. Budimex, jest liderem z udziałem 50 proc.. ‎Gülermak Air ‎Sanayi Inşaat ve ‎Taahhüt ma udział 25 proc. oraz Gülermak ‎(udział 25 ‎proc.).

Przebudowa linii 104 Limanowa  – Klęczany – zakres prac

Inwestycja dotyczy modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka - ‎Nowy Sącz. Odcinek między Limanową a bocznicą Klęczany to najdłuższy ‎i ‎najdroższy odcinek modernizacji linii 104‎, istotnej dla połączenia planowanej linii ‎kolejowej Podłęże-Piekiełko z Zakopanem i Nowym Sączem‎.Prace mają potrwać 31 miesięcy. Tory w znacznej części poprowadzone zostaną w nowym śladzie, z uwzględnieniem tunelu kolejowego, który skróci czas przejazdu na tej trasie. Inwestycja wymaga budowy prawie czterokilometrowego tunelu, składającego się z dwóch naw o łącznej długości 7,5 km. Na trasie są też do wykonania 22 obiekty mostowe czyli 10 wiaduktów i 12 mostów.

Na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany zmodernizowany i zelektryfikowany zostanie tor o długości przeszło 12,5 km. Pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka wydrążony będzie tunel o długości prawie 3,8 km. W ramach inwestycji w Mordarce i Chomranicach powstaną nowe przystanki. Stacja w Męcinie znajdzie się w nowej lokalizacji. Perony będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dotychczasowy przebieg linii kolejowej ma zostać zagospodarowany przez lokalne samorządy z korzyścią dla regionu.

Przejazdy kolejowo-drogowe będą zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Poprowadzą do nich nowe drogi. Poprawi się bezpieczeństwo w ruchu lokalnym. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h. Zwiększą się możliwości kolei w regionie.

Zakopianka. Z tej drogi zobaczysz Tatry. Wiadomo już nawet, kiedy ją otworzą

Inwestycja kolejowa Podłęże - Piekiełko

Obecnie prace budowlane toczą się na trzech innych fragmentach linii kolejowej 104 (bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte, Rabka Zaryte – Mszana Dolna). PLK SA prowadzą również postępowanie przetargowe na przebudowę stacji Limanowa. Modernizacja odcinka Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o skrótowej nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PLK SA oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2029 roku stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Czas przejazdu i zmiana po przebudowie linii kolejowej
Autor: PKP PLK Czas przejazdu i zmiana po przebudowie linii kolejowej

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej