To największa inwestycja kolejowa na południu Polski: tunel w Limanowej i przebudowa linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz

2024-07-16 11:30

Mowa o inwestycji, w ramach której ma powstać najdłuższy, prawie 4-km kolejowy tunel w Polsce. Warta prawie 2 mld zł inwestycja ma już pozwolenie na budowę. Wykonawca zaczął od rozbiórek. Trwają prace przezbrojeniowe. Zamówiono także maszynę TBM, która będzie drążyła tunel podczas modernizacji linii kolejowej 104 na odcinku Klęczany – Limanowa.

Spis treści

  1. Budowa tunelu w Limanowej
  2. Przebudowa linii 104 Klęczany – Limanowa - wykonawca
  3. Przebudowa linii 104 Limanowa  – Klęczany – zakres prac
  4. Inwestycja kolejowa Podłęże - Piekiełko

Budowa tunelu w Limanowej

To największa kolejowa infrastrukturalna inwestycja na południu Polski – mowa o rozpoczętej przebudowie czwartego odcinka linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz. Powstanie tam najdłuższy tunel w Polsce, liczący prawie 4 km długości - dokładnie 3,8 km. Umowa z wykonawcą została podpisana już w marcu. Jak zapewniała wówczas spółka PKP PLK, „prace ruszą wraz z podpisaniem umowy”. Tak się jednak nie stało, bo inwestycja nie miała jeszcze wtedy pozwolenia na budowę. Dopiero po uzyskaniu tego dokumentu wykonawca mógł przejąć plac budowy. Doszło do tego 14 czerwca 2024 roku.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

W piątek, 14 czerwca, przekazaliśmy plac budowy wykonawcom modernizacji linii kolejowej 104, na odcinku Klęczany – Limanowa. W pierwszej kolejności budowlańcy przystąpią do demontażu istniejącej infrastruktury oraz rozbiórek wywłaszczonych nieruchomości. Jest to niezbędne do przygotowania kolejnych etapów inwestycji – powiedział nam wówczas Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP PLK S.A.

Przebudowa linii 104 Klęczany – Limanowa - wykonawca

Wykonawcą tej ogromnej inwestycji jest konsorcjum firm Budimex i Gülermak. Budimex, jest liderem z udziałem 50 proc.. ‎Gülermak Air ‎Sanayi Inşaat ve ‎Taahhüt ma udział 25 proc. oraz Gülermak ‎(udział 25 ‎proc.).

Wiadomo już, że tunel kolejowy będzie drążony przy pomocy maszyny TBM. Wykonawca zamówił takie urządzenie w Chinach. Przypłynie do Polski drogą morską. Po zmontowaniiu na miejscu, maszyna będzie drążyła tunel około 10 miesięcy.

Przebudowa linii 104 Limanowa  – Klęczany – zakres prac

Inwestycja dotyczy modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka - ‎Nowy Sącz. Odcinek między Limanową a bocznicą Klęczany to najdłuższy ‎i ‎najdroższy odcinek modernizacji linii 104‎, istotnej dla połączenia planowanej linii ‎kolejowej Podłęże-Piekiełko z Zakopanem i Nowym Sączem‎.Prace mają potrwać 31 miesięcy. Tory w znacznej części poprowadzone zostaną w nowym śladzie, z uwzględnieniem tunelu kolejowego, który skróci czas przejazdu na tej trasie. Inwestycja wymaga budowy prawie czterokilometrowego tunelu, składającego się z dwóch naw o łącznej długości 7,5 km. Na trasie są też do wykonania 22 obiekty mostowe czyli 10 wiaduktów i 12 mostów.

Na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany zmodernizowany i zelektryfikowany zostanie tor o długości przeszło 12,5 km. Pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka wydrążony będzie tunel o długości prawie 3,8 km. W ramach inwestycji w Mordarce i Chomranicach powstaną nowe przystanki. Stacja w Męcinie znajdzie się w nowej lokalizacji. Perony będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dotychczasowy przebieg linii kolejowej ma zostać zagospodarowany przez lokalne samorządy z korzyścią dla regionu.

Przejazdy kolejowo-drogowe będą zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Poprowadzą do nich nowe drogi. Poprawi się bezpieczeństwo w ruchu lokalnym. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h. Zwiększą się możliwości kolei w regionie.

Zakopianka. Z tej drogi zobaczysz Tatry. Wiadomo już nawet, kiedy ją otworzą

Inwestycja kolejowa Podłęże - Piekiełko

Obecnie prace budowlane toczą się na trzech innych fragmentach linii kolejowej 104 (bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte, Rabka Zaryte – Mszana Dolna). PLK SA prowadzą również postępowanie przetargowe na przebudowę stacji Limanowa. Modernizacja odcinka Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o skrótowej nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PLK SA oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2029 roku stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Czas przejazdu i zmiana po przebudowie linii kolejowej
Autor: PKP PLK Czas przejazdu i zmiana po przebudowie linii kolejowej

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej