To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

2023-12-08 17:36

8 grudnia otwarto, wartą prawie 700 mln zł nową linię kolejową, która umożliwia mieszkańcom aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej m.in. dojechanie koleją do lotniska w Pyrzowicach. Pociągi zaczną tu kursować 10 grudnia. Na razie nie można jednak dojechać tu bezpośrednio z Katowic. Ma się to zmienić, po zakończeniu przebudowy katowickiego węzła kolejowego.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Spis treści

  1. Budowa linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach
  2. Kolej do Pyrzowic to ogromna inwestycja, wybudowano 48 km torów
  3. Nowa linia to 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych w tym wiadukt nad autostradą A1
  4. Powstała stacja kolejowa Pyrzowice Lotnisko, nowe przystanki, perony
  5. Z Katowic do Pyrzowic koleją nie dojedziemy. Na razie. Lotnisko połączy stację z terminalem

Budowa linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach

To jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w województwie śląskim. Przygotowania do niej trwały w sumie około 10 lat. W końcu, dzięki pozyskaniu unijnych pieniędzy, udało się ją zrealizować. Inwestycja jest warta 660 mln złotych z czego 500 mln pochodziło z unijnych pieniędzy.

Nowa linia kolejowa powstała częściowo na śladzie dawnej, towarowej linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie. Od niedzieli, 10 grudnia, można będzie dojechać koleją do portu lotniczego Katowice Airport od strony Zawiercia i Tarnowskich Gór. Połączenia będą realizowane w relacji Częstochowa – Tarnowskie Góry. Najszybszy pociąg z Zawiercia do lotniska dojedzie w 22 min, a z Tarnowskich Gór w 17 min. Podróżnym z Częstochowy przejazd zajmie około 1h.

Katowice na razie nie zostały bezpośrednio skomunikowane kolejowo z Katowice Airport. Powodem jest rozpoczynająca się w stolicy województwa śląskiego kolejna, największa inwestycja – czyli przebudowa katowickiego węzła kolejowego. Dopiero po jej zakończeniu, prawdopodobnie będzie można dojechać z Katowic bezpośrednio na lotnisko.

Po 30 latach pierwszy pociąg pasażerski przejedzie tą linia. To efekt inwestycji, która trwała przez ostatnie kilka lat i której wartość to prawie 700 milionów złotych. W ramach tej inwestycji zostało zmodernizowane lub odbudowane prawie 50 kilometrów linii kolejowej. Linia została zelektryfikowana. Prędkość pociągów pasażerskich na tej linii będzie wynosiła 140 kilometrów na godzinę. Ten projekt to nie tylko nowe tory, ale i nowe przystanki. To także system dynamicznej informacji pasażerskiej, obiekty inżynieryjne, których tu było ponad 50. Ponad 30 skrzyżowań kolei z drogami. Trudna inwestycja, dlatego bardzo się cieszymy, ze udało się ją zrealizować. Cieszę się, że w ten sposób mogliśmy połączyć transport kolejowy z transportem lotniczym – mówi Piotr Majerczak, członek zarządu PKP PLK.

Kolej do Pyrzowic to ogromna inwestycja, wybudowano 48 km torów

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odbudowały 30-kilometrowy odcinek linii między Tarnowskimi Górami a Siewierzem, dzięki czemu pociągi wróciły na tory po 30 latach. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyła łącznie około 48 km linii od Tarnowskich Gór do Zawiercia. Wybudowane łącznice w Zawierciu i Tarnowskich Górach pozwolą na sprawne prowadzenie ruchu pociągów. Pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h.

Nowa linia to 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych w tym wiadukt nad autostradą A1

Inwestycja obejmuje 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Dla zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym powstały bezkolizyjne skrzyżowania, m.in. wiadukty kolejowe w Miasteczku Śląskim nad drogą DW 908, nad autostradą A1 oraz w Pyrzowicach nad drogą DW 913. Wybudowano nowe przejścia podziemne w stacjach Pyrzowice Lotnisko i Siewierz. W Siewierzu powstało też lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie ruchu na całej linii.

Linia będzie ważną trasą obsługującą bocznicę towarową CARGO MPL Katowice oraz dwie bocznice w Siewierzu. Projekt zwiększy rolę kolei jako ekologicznego transportu również w połączeniu z transportem lotniczym.

Trzy nowe mosty w Krakowie. Wykonawca przygotowuje się do odbiorów końcowych inwestycji

Tym tematem zajmowałem się przez kilkanaście lat. Od 2006 roku przygotowywaliśmy pierwsze koncepcje tego połączenia. Potem kwestia znalezienia pieniędzy na te inwestycję. Zaangażowanych było w to naprawdę wiele osób, samorządowcy, wojewoda, stowarzyszenia. Zapewniam, że przy nowych stacjach, przystankach będziemy też budowali parkingi np. tu w Pyrzowicach, Mierzęcicach, czy w Zawierciu, gdzie powstanie ogromny parking na 500 aut. To będzie naprawdę duża strefa przesiadkowa – mówi Helmut Klabis, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie PKP PLK S.A.

Powstała stacja kolejowa Pyrzowice Lotnisko, nowe przystanki, perony

Jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, nowa linia będzie również wykorzystywana towarowo. Pozwala na ruch pełnych składów, ciężkich pociągów towarowych. Połączy węzły Tarnowskie Góry z Łazami z Dąbrowa Górniczą. To będzie duży skrót dla nich.

Dzięki inwestycji powstały między innymi nowa stacja Pyrzowice Lotnisko i przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Nowy peron wybudowano także na stacji Zawiercie oraz przebudowano perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba. Wszystkie obiekty są dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, dzięki windom lub pochylniom. Perony wyposażono w wiaty, ławki, oświetlenie. Orientację w podróży ułatwią tablice informacyjne, nagłośnienie oraz wyświetlacze zawierające wizualne informacje o najbliższych pociągach. Montaż monitoringu zwiększy bezpieczeństwo podróżnych.

Z Katowic do Pyrzowic koleją nie dojedziemy. Na razie. Lotnisko połączy stację z terminalem

Stacja Pyrzowice Lotnisko nie ma na razie bezpośredniego przejścia do terminalu lotniska, ale ma się to zmienić, bo Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, firma zarządzająca lotniskiem ma to już w planach. Ze stacji będzie się bezpośrednio przechodziło tunelem do nowego, także będącego jeszcze w planach terminalu głównego. Pasażerowie dotrą więc na lotnisko ze stacji kolejowej suchą stopą. Na razie mają do przejścia około 400 metrów po otwartym terenie.

Oprócz ruchu pasażerskiego, oprócz pomocy w dojeździe do lotniska ponad 4,5 tysiącom naszych pracowników, to ta linia kolejowa ma kluczowe znaczenie dla inwestycji, która jest w trakcie realizacji, mianowicie multimodalnego hubu przeładunkowego towarów i paliw, który jest budowany po wschodniej stronie lotniska. Połączenie poprzez bocznice kolejową z istniejącą linią kolejową nadało sensu i opłacalności tej inwestycji. Tory, które się tu pojawiły, połączenie kolejowe do lotniska ma dla Katowice Airport znaczenie w bardzo wielu aspektach – podkreśla Norbert Henzel, wiceprezes GTL S.A.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej