Tor wodny Świnoujście – Szczecin gotowy! Powstały dwie nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim
Tor wodny Świnoujście – Szczecin oddano do użytku 9 maja 2022. To strategiczna inwestycja dla przyszłości zachodniopomorskich portów. W ramach modernizacji tor wodny został pogłębiony do 12,5 metra, powstały też dwie nowe wyspy W 22 i W 28 . Całkowita wartość inwestycji to ok. 1,9 mld zł.
Spis treści
- Dlaczego pogłębienie toru wodnego to inwestycja strategiczna?
- Nowe wyspy w okolicy toru wodnego
- Kto był wykonawcą modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin ?
- Budowa toru wodnego Świnoujście – Szczecin - trochę historii
Dlaczego pogłębienie toru wodnego to inwestycja strategiczna?
W modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin chodziło o to, aby głębokość akwenu umożliwiła wpływanie do niego jednostek o większym zanurzeniu - z 9 m do około 11 m. Możliwość przyjmowania przez port w Szczecinie statków o dużej ładowności oraz większym zanurzeniu to nieoceniona szansa dla dalszego rozwoju portu.
W trakcie prac pogłębiono tor wodny do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z jednoczesnym jego poszerzeniem do 100 m, przebudową skarp brzegowych oraz pogłębieniem i poszerzeniem obrotnic dla statków.
Czytaj też:
Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków i nie będzie konieczności ich odciążania w Świnoujściu przed dalszą drogą. Dla przykładu statek, który w tej chwili wchodzi do portu z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Nowe wyspy w okolicy toru wodnego
Nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim powstały z urobku wydobywanego podczas prac pogłębiających (są polami refulacyjnymi o łącznej pojemności niemal 40 mln m³). Zlokalizowane są na dwudziestym drugim i dwudziestym ósmym kilometrze toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Obie wyspy mają średnio 5 m wysokości. Wyspa W22 ma powierzchnię około 123 ha, a wyspa W28 około 250 ha.
Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem refulacyjnym, na którym składowany będzie materiał z bieżących prac czerpalnych przez najbliższych kilkanaście, kilkadziesiąt lat. Na wyspach nasadzona zostanie roślinność, by w przyszłości mogły również stać się miejscem bytowania ptactwa – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Kto był wykonawcą modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin ?
Wykonawcą modernizacji toru wodnego było belgijsko-holenderskie konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv, a wartość podpisanego we wrześniu 2018 roku kontraktu to ok. 1,9 mld zł.
W ramach projektu modernizowana jest jeszcze baza oznakowania nawigacyjnego w Szczecinie. Zadanie o wartości ok. 54 mln zł wykonuje Przedsiębiorstwo Budowlane CALBUD sp. z o.o. ze Szczecina. Umowę podpisano w sierpniu 2019 r., a zakończenie prac nastąpi jesienią 2022 r.
Budowa toru wodnego Świnoujście – Szczecin - trochę historii
Prace nad doprowadzeniem toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m to plan zarządu portu, który był realizowany stopniowo od wielu lat. Przypomnijmy, że pierwszy etap modernizacji toru ruszył w roku 2000. Obejmował budowę falochronów wyjściowych z kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych wschodniej i zachodniej strony kanału, na odcinku ok. 3 km długości toru. W drugim etapie przebudowano umocnienia brzegowe kanału Piastowskiego i kanału Mielińskiego, po stronie wschodniej i zachodniej, na odcinku o długości ponad 8 km toru wodnego. Dopiero trzeci etap objął pogłębienie na całej długości z głębokości 10,5 m do głębokości 12,5 m.
Realizacja inwestycji odbywa się w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w nowej perspektywie finansowej na lata 2014-2020.