Tramwaj do Wilanowa – kiedy koniec budowy? Poznaj trasę i zobacz zdjęcia. Termin jesienny realny?

2024-06-11 10:23

Koniec budowy tramwaju do Wilanowa w Warszawie zbliża się wielkimi krokami. Gotowa i otwarta jest już jedna z dwóch odnóg tej trasy, czyli tramwaj na Gagarina. Teraz trwają intensywne roboty budowlane na Mokotowie i Wilanowie. Czy zostanie dotrzymany termin i co z budową drugiej odnogi, czyli tramwaju na Stegny?

Budowa tramwaju do Wilanowa przez firmę Budimex S.A. to część dużego projektu budowy połączenia tramwajowego stacji Dworzec Zachodni i Wilanowa. W przyszłości linia ta pozwoli przejechać tramwajem z Woli przez Ochotę i Mokotów do Miasteczka Wilanów. Aktualnie trwająca budowa tramwaju do Wilanowa miała się zakończyć w I połowie 2024 r., ale teraz jako termin podawany jest początek września 2024 r.

Tramwajarze zapowiadają, że czas przejazdu 8-kilometrową trasą tramwajową z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie około 30 minut, do stacji metra Pole Mokotowskie – około 18 minut. Aktualnie w godzinach szczytu na pokonanie trasy Wilanów – Centrum kierowcy muszą rezerwować około 50 min. Dodatkowo transport szynowy może zabrać więcej pasażerów niż autobusy, a czas przejazdu tramwajem jest bardziej przewidywalny.

Czytaj też: Tramwaj do Wilanowa 2024 - nowe informacje. Powstała koncepcja zmian w komunikacji. ZTM czeka na głos krytyki

Spis treści

  1. Tramwaj do Wilanowa – kiedy koniec budowy? Jest opóźnienie
  2. Budowa tramwaju do Wilanowa – aktualności
  3. Tramwaj na Wilanów – co już udało się zrobić? Historia budowy
  4. Tramwaj do Wilanowa – dokładna trasa i lista przystanków
  5. Technologia zielonych torów, czyli rozchodnik
  6. Wizualizacje z trasy tramwaju do Wilanowa
  7. Kiedy pojedziemy szybkim tramwajem do Wilanowa? Data otwarcia, koszt budowy

Tramwaj do Wilanowa – kiedy koniec budowy? Jest opóźnienie

Według pierwotnej umowy na budowę tramwaju do Wilanowa prace miały zakończyć się w I połowie 2024 r. Obecnie miasto zapewnia, że tramwaje pojadą do Wilanowa od września 2024 r. Ten termin wydaje się obecnie realny. Trzeba jednak pamiętać, że w tym terminie gotowa będzie jedynie trasa tramwajowa – w kolejnych miesiącach dalej trwać będą roboty budowlane przy odtwarzaniu jezdni, chodników, budowie dróg dla rowerów, porządkowaniu terenu itd.

Jeśli chodzi o budowę odnóg głównej trasy do Wilanowa, to pierwsza z nich, czyli tramwaj na Gagarina, jest już gotowa i od 14 maja 2024 r. podróżują nią pasażerowie. Z kolei druga odnoga, czyli tramwaj na Stegny (w ul. św. Bonifacego) ma zostać otwarta na początku 2025 roku. Miasto zapowiada konsekwencje finansowe dla wykonawcy prac, jeśli terminy nie zostaną dotrzymane.

Warto podkreślić, że w przypadku tej inwestycji oficjalnie podawane terminy (m.in. otwierania kolejnych ulic) były już wielokrotnie przesuwane. Należy zatem liczyć się z ryzykiem, że mogą nastąpić kolejne opóźnienia.

Budowa tramwaju do Wilanowa – aktualności

Aktualnie prace nad tramwajem koncentrują się w okolicach ul. Sobieskiego, Chełmskiej i Dolnej, trwa też budowa torowiska w al. Rzeczypospolitej. Wykonawca skupia się obecnie na przebudowie ciepłociągu pod ul. Limanowskiego i al. Witosa, a także na układaniu szyn na Mokotowie i w Wilanowie.

Jeśli chodzi o odnogi trasy, to w przypadku uruchomionego już tramwaju na Gagarina do wykonania są już tylko prace wykończeniowe przy jezdni i chodnikach oraz porządkowanie terenu. W przypadku tramwaju na Stegny wykonawca zajmuje się przebudową instalacji podziemnych oraz przebudową jezdni ul. św. Bonifacego i przygotowaniem miejsca pod torowisko tramwajowe.

Ponieważ sytuacja w rejonie placu budowy dynamicznie się zmienia, warto śledzić oficjalną stronę inwestycji na bieżąco i sprawdzać informacje na temat planowanych utrudnień dla kierowców, rowerzystów i pieszych.

Tramwaj na Wilanów – co już udało się zrobić? Historia budowy

Na znacznej części trasy jest już ułożone torowisko tramwajowe, gdzieniegdzie stoją też słupy pod sieć trakcyjną. Ukończono i uruchomiono odnogę w ul. Gagarina, którą kursują tramwaje linii 11.

Od 4 września 2023 na ul. Puławską wróciły tramwaje. Jeżdżą tędy trzy linie (4, 10, 18) z wcześniejszych pięciu. Brak dwóch wcześniej kursujących tu linii wiąże się z przygotowaniami do wprowadzenia docelowej organizacji ruchu po otwarciu trasy do Wilanowa. Docelowo bowiem właśnie dwie linie (choć nie wiadomo jeszcze, które) zostaną skierowane na nową trasę.

Z końcem sierpnia 2023 r. zakończono przebudowę ponad 5 km ciepłociągu biegnącego pod trasą przyszłego tramwaju. To ważny krok, gdyż bez tej przebudowy niemożliwe było wykonanie części dalszych prac. 31 sierpnia udało się zakończyć to niełatwe zadanie. Jak podały Tramwaje Warszawskie, „to była największa taka operacja budowlana w historii miasta”.

– Nim odłączono stare rury, pochodzące nieraz z lat 50. trzeba było zbudować sieć tymczasową, aby zapewnić mieszkańcom ciepłą wodę w kranach. Jej długość przekroczyła 4 km. Prowizoryczne rury powstały wzdłuż Sobieskiego od Chełmskiej do Idzikowskiego, a także na Belwederskiej i na Spacerowej – podają Tramwaje Warszawskie. – Tory tramwajowe na długości ponad 4 km pokrywają się w swoim przebiegu z magistralą ciepłowniczą, dzięki której Mokotów i Wilanów zaopatrywane są w ciepłą wodę.

Realizowane były też prace na innych odcinkach. Nad ul. Sobieskiego rozebrano 4 zbudowane w latach 70. kładki dla pieszych, które zostaną zastąpione przez przejścia naziemne. Rozbiórka ostatniej kładki nastąpiła w listopadzie 2023 r. Gotowy jest już też skomplikowany rozjazd na ul. Puławskiej, dzięki któremu tramwaje pojadą w przyszłości w stronę Wilanowa oraz skręcą w ul. Rakowiecką (trasa w budowie) i pojadą dalej wzdłuż Pola Mokotowskiego.

Tramwaj do Wilanowa – dokładna trasa i lista przystanków

Nowa trasa zacznie swój bieg na ul. Puławskiej przy ul. Goworka. Następnie linia będzie przebiegać ul. Spacerową, Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów. Oto dokładna lista przystanków na trasie tramwaju do Wilanowa (nazwy robocze):

  • Rakowiecka,
  • Spacerowa,
  • Dolna,
  • Kostrzewskiego,
  • Idzikowskiego,
  • Mangalia,
  • Czarnomorska,
  • Św. Bonifacego,
  • Nałęczowska,
  • Sobieskiego,
  • Oś Królewska,
  • Świątynia Opatrzności Bożej,
  • Branickiego.

Dla trasy zaplanowano dwie odnogi. Pierwsza z nich będzie biegła wzdłuż ulicy Gagarina aż do ulicy Czerniakowskiej. To oddzielny projekt, który Tramwaje Warszawskie prowadzą wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji. W ramach umowy, która obejmie projektowanie i prace budowlane, powstaną tory zakończone terminalem długości około 1 km. Druga budowana odnoga, długości około 800 m, powstanie wzdłuż ulicy św. Bonifacego i poprowadzi aż do pętli autobusowej Stegny. Główna trasa do Miasteczka Wilanów powstaje w ciągu alei Rzeczypospolitej, a końcowy terminal trasy znajdzie się w pobliżu skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. Branickiego.

Tramwaj do Wilanowa – trasa i przystanki
Autor: UM Warszawa Tramwaj do Wilanowa – trasa i przystanki Link: Kliknij, aby powiększyć

Technologia zielonych torów, czyli rozchodnik

Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa wykorzystana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która charakteryzuje się zwiększoną odpornością na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania.

Aktualnie w Warszawie jest już kilkadziesiąt kilometrów zielonych torowisk tramwajowych, a w planach są kolejne takie odcinki. Z rozchodnika rezygnuje się jedynie w miejscach, gdy z różnych względów jest to niezalecane (np. na rozjazdach czy w miejscach, gdzie torowisko tramwajowe jednocześnie służy jako dodatkowa jezdnia dla służb takich jak straż pożarna czy pogotowie).

rozchodnik
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Rozchodnik na torowisku tramwajowym w ul. Gagarina w Warszawie

Wizualizacje z trasy tramwaju do Wilanowa

Kiedy pojedziemy szybkim tramwajem do Wilanowa? Data otwarcia, koszt budowy

Jak zapewnia inwestor, do września 2024 r. cała trasa tramwajowa do Wilanowa ma być gotowa. A z początkiem 2025 roku zostanie oddany do użytku ostatni odcinek – odnoga trasy wzdłuż ul. św. Bonifacego.

Budowa trasy jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014–2020. Oficjalna nazwa projektu to: „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”. Jego łączny koszt wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.

Tramwaj do Wilanowa
Autor: UM Warszawa Mapa z dokładną trasą tramwaju do Wilanowa Link: Kliknij i powiększ

Rozumiesz te modne słowa czy powtarzasz tylko jak papuga? Quiz językowy dla inteligentnych

Pytanie 1 z 12
Betonoza to...
Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej