Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie będzie mieć pół roku opóźnienia przez tajne kable
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Budowa tramwaju na Rakowieckiej w Warszawie w styczniu 2025 r.
Budowa tramwaju na Rakowieckiej w Warszawie, która według planów miała skończyć się w sierpniu 2025 r., może przedłużyć się nawet do początku przyszłego roku. Przedstawiciele Tramwajów Warszawskich tłumaczą opóźnienie nieoczekiwanymi odkryciami pod ziemią. Trasa stworzy ważny łącznik tramwajowy między Aleją Niepodległości a ul. Puławską.
Spis treści
- Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie – gdzie i kiedy powstanie?
- Budowa tramwaju na Rakowieckiej – utrudnienia
- Tramwaj w Rakowieckiej i tramwaj na Wilanów: dwie części dłuższej trasy
- Jaki będzie tramwaj na Rakowieckiej? Ulica ma zyskać „kameralny charakter”
Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie – gdzie i kiedy powstanie?
Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie powstaje na odcinku ul. Rakowieckiej między Aleją Niepodległości a ul. Puławską. Od strony Alei połączy się z istniejącą siecią tramwajową przy stacji metra M1 Pole Mokotowskie, a od strony ul. Puławskiej z nowym rozjazdem, który umożliwi tramwajom podróż w kierunku centrum, Wyścigów lub Wilanowa. Koszt inwestycji to 63,8 mln zł netto (78,6 mln zł brutto). Prace w terenie ruszyły 16 czerwca 2024 r.
Choć inwestycja miała zakończyć się w sierpniu 2025 r., już wiadomo, że termin nie zostanie dotrzymany. Jak dowiedziała się „Gazeta Wyborcza”, opóźnienie wynika m.in. z odkrycia pod ziemią tajnych kabli (prawdopodobnie służących pobliskiej siedzibie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji). Jak podają Tramwaje Warszawskie, „jest możliwe, że warszawiacy pojadą nią w tym roku”. To sugeruje około pół roku opóźnienia.

Przypomnijmy, że umowę na realizację inwestycji podpisano w październiku 2023 r., a wykonawca – firma Balzola – ma 22 miesiące na jej realizację. Jak podają Tramwaje Warszawskie, pierwsze 5 miesięcy wykonawca przeznaczył na przygotowywaniu projektów wykonawczych i uzyskiwaniu decyzji ZRID, zaś w czerwcu rozpoczął roboty budowlane.
To niedługa trasa, ale wiele zmieni w codziennych dojazdach do centrum. Tramwaj na Rakowieckiej pozwoli dojechać do stacji metra Pole Mokotowskie i połączy Puławską z al. Niepodległości. A to oznacza, że do kolejnych miejsc w stolicy będzie można dojechać tramwajem. Przejazd z Wilanowa do metra przy Polu Mokotowskim zajmie około 15 minut, a z Dolnej – mniej niż 10 minut – podają Tramwaje Warszawskie.
Budowa tramwaju na Rakowieckiej – utrudnienia
Od 29 listopada 2024 r. nastąpiły duże zmiany w okolicach ul. Rakowieckiej. Jak podano, kierowcy mogą znów wjechać w ul. Rakowiecką od ul. Puławskiej. Przejazd możliwy jest do ul. Wiśniowej, a ruch dwukierunkowy, po jednym pasie w każdą stronę. Skręcić w Puławską można tylko w prawo. Warto przypomnieć, że od 16 września 2024 r. otwarte jest skrzyżowanie ul. Wiśniowej i Rakowieckiej.
Co więcej, od 19 marca 2025 r. zamknięte jest połączenie ulic Rakowieckiej i Sandomierskiej. Z Narbutta do Rakowieckiej cały czas będzie można dojechać Wiśniową, a wrócić – Starościńską. Więcej szczegółów można znaleźć na stronie Urzędu Miasta.
Tramwaj w Rakowieckiej i tramwaj na Wilanów: dwie części dłuższej trasy
Nowa trasa tramwajowa to część powstającego etapami połączenia szynowego między Wilanowem a Wolą. W ramach tego wielkiego projektu powstają lub w przygotowaniu są następujące inwestycje:
- tramwaj do Wilanowa (gotowy poza częścią drogową) i jego odnogi: tramwaj na Stegny (w budowie) oraz tramwaj na Gagarina (gotowy),
- tramwaj na Rakowieckiej (w budowie),
- tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego, w ul. Rostafińskich i Banacha (w przygotowaniu),
- tramwaj do Dworca Zachodniego od strony Ochoty, z podziemnym przystankiem (w budowie),
- tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni (w planowaniu),
- tramwaj na Kasprzaka (gotowy).
Łącznie powstanie ok. 19 km nowej trasy tramwajowej w Warszawie, na której skorzystają Wola, Ochota, Mokotów i Wilanów.
Nowe przystanki będą wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na całej trasie powstanie 47 takich przystanków. Wybudowane w ramach inwestycji przystanki tramwajowe dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, seniorów, a także opiekunów z dziećmi w wózkach – podają TW.
Jaki będzie tramwaj na Rakowieckiej? Ulica ma zyskać „kameralny charakter”
W ramach inwestycji powstanie ok. 1000 m torów w ciągu ul. Rakowieckiej, po jej północnej stronie. Z tego ok. 500 m będzie mieć zielone torowisko pokryte rozchodnikiem. Przystanki znajdą się u wlotu ul. Puławskiej, przy skrzyżowaniu z ul. Wiśniową oraz u wlotu Al. Niepodległości. Na mapie powyżej zaznaczono je białymi kropkami. Dodatkowo inwestycja obejmuje przebudowę instalacji podziemnych i oświetlenia ulicznego, a także modernizację podstacji trakcyjnej przy ul. Wiśniowej.
Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca torowisko tramwajowe zajmie część obecnej jezdni. Po wybudowaniu tramwaju kierowcy będą mieli do dyspozycji dwukierunkową jezdnię o szerokości ok. 6 m (po jednym pasie w każdą stronę) po południowej stronie ul. Rakowieckiej.
Ulica nabierze kameralnego charakteru i będzie przypominać drugą część Rakowieckiej, między al. Niepodległości a Wołoską, gdzie jeżdżą tramwaje – podają TW.
Przy okazji inwestycji na ul. Rakowieckiej pojawi się 39 nowych drzew. Będą one w tzw. standardzie warszawskim, tj. o obwodzie pnia minimum 25 cm w momencie sadzenia i wysokości minimum 5 m. Oznacza to, że sięgną one wysokości drugiego piętra. Pojawi się też ponad 900 krzewów i ponad 3000 bylin, traw oraz cebulek kwiatowych. Zieleń, jak wspomniano, będzie też na części torowiska (rozchodnik).
Tak, jak w przypadku powstających tras do Wilanowa i na Kasprzaka, tramwaj na Rakowieckiej istniał już wcześniej. Tory, dokładnie na tym samym odcinku, także na północnej części ulicy, istniały między 1927 a 1967 rokiem – przypominają TW.
- Zobacz galerię: Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie. Wizualizacje
Autor: Tramwaje Warszawskie
Tramwaj na ul. Rakowieckiej w Warszawie, widok na skrzyżowanie z Aleją Niepodległości
