Tramwaj z Woli na Dworzec Zachodni straci jedną odnogę? Odolany na szyny poczekają dłużej

2025-04-10 14:18
Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni – mapa
Autor: Tramwaje Warszawskie Planowana, wstępna trasa tramwaju Kasprzaka – Dworzec Zachodni (trasa może ulec zmianie)

Trwa budowa tramwaju, który połączy Dworzec Zachodni z Ochotą. W planach jest też jednak tramwajowe połączenie dworca Warszawa Zachodnia z Wolą. Docelowo nowe szyny pozwolą dojechać z Woli aż na Wilanów. Wiele wskazuje jednak na to, że inwestycja zostanie podzielona na etapy, a jedna z dwóch odnóg powstanie znacznie później.

Patodeweloperka w Wieliszewie

Spis treści

  1. Tramwaj z Dworca Zachodniego na Wolę – aktualności
  2. Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni: trasa i przystanki
  3. Tramwaj z Woli na Dworzec Zachodni: kiedy budowa?
  4. Tramwaj Dworzec Zachodni – Kasprzaka połączy docelowo Wolę z Wilanowem

Tramwaj z Dworca Zachodniego na Wolę – aktualności

Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni to planowane, w większości podziemne połączenie tramwajowe między Ochotą a Wolą w Warszawie. Pozwoli ono lepiej skomunikować obie dzielnice ze sobą oraz z Dworcem Zachodnim. Budowa możliwa jest na przełomie lat 20. i 30. XXI w.

W planach są dwie podziemne odnogi, które połączą dworzec Warszawa Zachodnia z Odolanami oraz z okolicą skrzyżowania ul. Kasprzaka z ul. Płocką (gdzie połączy się z trasą tramwaju na Kasprzaka). Jak jednak podał w kwietniu 2025 r. serwis transport-publiczny.pl, jest możliwe, że zachodnia odnoga na Odolany powstanie w późniejszym terminie. W pierwszej kolejności zostałaby więc zbudowana tylko odnoga wschodnia. Na razie jest to tylko jeden z pomysłów Tramwajów Warszawskich, który nie został oficjalnie zatwierdzony.

Głównym argumentem za odłożeniem budowy odnogi zachodniej na później są utrudnienia w terenie, m.in. konieczność przejścia tunelem pod starym kolektorem ściekowym (lub jego przebudowa), co oznacza znacznie wyższe koszty. W porównaniu z odnogą zachodnią wschodnia jest z kolei stosunkowo prosta w budowie.

Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni – mapa
Autor: Tramwaje Warszawskie Planowana, wstępna trasa tramwaju Kasprzaka – Dworzec Zachodni (trasa może ulec zmianie) Link: Kliknij, aby powiększyć

Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni: trasa i przystanki

Dokładna trasa tramwaju Kasprzaka – Dworzec Zachodni nie jest jeszcze ostatecznie ustalona – analizowane są różne warianty. Wszystkie zakładają jednak, że powstaną dwie odnogi tramwajowe łączące ul. Kasprzaka z podziemnymi przystankami pod Dworcem Zachodnim:

  • trasa wschodniej odnogi jest w miarę pewna: tramwaj będzie skręcał z ul. Kasprzaka w ul. Krzyżanowskiego, potem przetnie ul. Prądzyńskiego i zjedzie do tunelu, którym dotrze pod dworzec PKP,
  • trasa zachodniej odnogi jest wciąż niepewna – według pierwotnych planów miała biec od ul. Kasprzaka w ul. Ordona, a następnie tunelem pod Prymasa Tysiąclecia aż do Dworca Zachodniego; aktualnie przebieg w ul. Ordona jest wątpliwy.

Opisany powyżej pierwotny plan przedstawia powyższa mapa. Czerwone prostokąty oznaczają lokalizacje przystanków. Pod Dworcem Zachodnim powstaną dwa podziemne przystanki: jeden w pobliżu peronu 9 Warszawy Zachodniej oraz drugi bliżej ul. Tunelowej. Warto przypomnieć, że w ramach osobnej inwestycji (tramwaj do Dworca Zachodniego od strony Ochoty) powstaje już podziemny przystanek bliżej alej Jerozolimskich i peronów 1–8.

– Nowe przystanki będą wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na całej trasie powstanie 47 takich przystanków. Wybudowane w ramach inwestycji przystanki tramwajowe dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, seniorów, a także opiekunów z dziećmi w wózkach – podają Tramwaje Warszawskie.

Tramwaj z Woli na Dworzec Zachodni: kiedy budowa?

Jak dowiedział się serwis transport-publiczny.pl, budowa nowej linii możliwa jest na przełomie lat 20. i 30. XXI w. W rozmowie z „Gazetą Wyborczą” rzecznik Tramwajów Warszawskich podał termin 2029–2030 (o ile w 2028 r. TW będą już dysponować decyzją środowiskową). Najpierw jednak inwestycja musi zostać wpisana do Wieloletniej Prognozy Finansowej. Aktualnie trwają prace koncepcyjne, m.in. ustalanie dokładnego przebiegu linii.

Odległy termin budowy wynika z ograniczeń budżetowych oraz wysokich cen materiałów budowlanych i robocizny – spółka TW skupia się na dokończeniu już rozpoczętych inwestycji oraz projektowaniu nowych tras, które są już na bardziej zaawansowanym etapie przygotowań (np. tramwaj na Zieloną Białołękę).

Jeśli odnoga wschodnia trasy faktycznie powstanie jako pierwsza, to przetarg na projekt ma zostać ogłoszony w I półroczu 2025 r. Projekt obejmie nie tylko wschodni „wąs”, ale też przystanek tramwajowy na „wąsie” zachodnim (na razie istnieje tylko jego krótki fragment, jako pusty tunel pod dworcem). Dzięki temu tramwaje jadące od strony Ochoty będą mogły zatrzymywać się zarówno bliżej peronów kolejowych 1–8, jak i peronu 9.

Tramwaj Dworzec Zachodni – Kasprzaka połączy docelowo Wolę z Wilanowem

Nowa linia stanowić będzie część większej inwestycji tramwajowej, która stworzy nowe połączenie szynowe między Wolą a Wilanowem przez Ochotę i Mokotów. Składać się ono będzie z następujących odcinków:

Jak widać, odcinek między Kasprzaka a Dworcem Zachodnim (odcinek A na poniższej mapie) jest obecnie najmniej zaawansowany. To jednak ważny etap całej inwestycji, gdyż stworzy on zupełnie nowe połączenie między Wolą a Ochotą i obsłuży coraz gęściej zabudowujące się Odolany. Ułatwi także podróże dalekobieżne dzięki połączeniu z dworcem kolejowym i autobusowym Warszawa Zachodnia (podziemny węzeł przesiadkowy).

Trasa tramwajowa łącząca Wolę z Wilanowem: mapa
Autor: Tramwaje Warszawskie, Materiały prasowe Mapa całej planowanej trasy tramwajowej łączącej Wolę z Wilanowem (przerywane linie) Link: Kliknij, aby powiększyć
Podcast miejski
Flip Springer. Architektura ma kłopot
Murator Plus Google News
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej