Tramwajowy most wantowy w Bydgoszczy
Most wantowy w Bydgoszczy będzie pierwszym mostem w Polsce przeznaczonym wyłącznie do ruchu tramwajów. Inwestycja w Bydgoszczy miała umożliwić dojazd tramwajem do dworca kolejowego.
Most wantowy dla ruchu tramwajowego został wybudowany przez Brdę. Bydgoskie tramwaje będą miały bezkolizyjne połączenie z dworcem kolejowym. Konstrukcja płyty mostu jest dostosowana do ruchu innych pojazdów i w przypadku wyłączenia ruchu na moście sąsiednim, po nowym moście mogą poruszać się także inne pojazdy. Całe torowisko jest wydzielone, więc nawet w takiej sytuacji tramwaje nie będą stały w korku.
Most wantowy w Bydgoszczy to most w którym płyta przęsła jest podwieszona na cięgnach mocowanych na 34-metrowym pylonie. Konstrukcja pylonu jest pochylona w dwóch płaszczyznach. Montaż pylonu stanowił wyzwanie dla wykonawcy, którym była firma Gotowski. Przęsło mostu ma długość 70 m i szerokość 14,2 m.
W nocy pylony są efektownie podświetlane. Nową inwestycję w Bydgoszczy można oglądać w kolorach żółtym, zielonym, fioletowym, czerwonym i niebieskim.
We wrzesniu 2012 roku cała konstrukcja mostu została poddana próbnemu obciążeniu. A oficjalne otwarcie bydgoskiej inwestycji nastąpi 22 listopada. Od 24 listopada zacznie odbywać się normalny ruch tramwajów.
Koszt inwestycji wyniósł 80 mln złotych. Początek prac wrzesień 2011 r. Inwestorem nowego mostu w Bydgoszczy jest Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. Wykonawcą konsorcjum firm ZUE S.A. Kraków, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. w Kobylarni, Spaw-Tor Kraków, Tor-Krak Kraków. Podwykonawca kwalifikowany: firma Gotowski BKiP sp. z o.o. z Bydgoszczy.
Autor: Firma Gotowski
Most w Bydgoszczy ma 70 m długości i 14,2 m szerokości.