Trasa S7, czyli najdłuższa ekspresówka w Polsce. Aktualności z budowy S7

2021-12-22 14:51
Droga ekspresowa S7 pomiędzy Płońskiem a Mławą
Autor: GDDKiA Droga ekspresowa S7 pomiędzy Płońskiem a Mławą została otwarta. Kierowcy podróżujący z Warszawy na północ kraju zaoszczędzą co najmniej pół godziny

Budowa trasy S7 trwa. Będzie wygodnym połączeniem drogowym nie tylko z Warszawy do Trójmiasta. Połączy też aglomeracje kielecką i krakowską. Długość kompletnej trasy S7 wyniesie706 km, co czyni ją najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce. Podajemy aktualności z budowy trasy S7?

Spis treści

  1. Trasa S7 - przebieg
  2. S7 na Mazowszu - nowe otwarcie
  3. Trasa S7 - odcinek Warszawa - Grójec
  4. Północna wylotówka trasy S7 z Warszawy
  5. Trasa S7 - odcinek Kraków - Warszawa
  6. Odcinek S7 - Kraków - Zakopane
  7. Kiedy trasą S7 z Warszawy do Krakowa?

Trasa S7 - przebieg

Trasa S7 jest nie tylko jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w naszym kraju. Ma też duże znaczenie międzynarodowe (E77). Odcinek drogi krajowej S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym Ryga – Kaliningrad – Elbląg – Gdańsk (Via Hanzeatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare). Jednocześnie 720-kilometrowy ciąg komunikacyjny Gdańsk - Warszawa - Rabka łączy aglomeracje: gdańską, warszawską i krakowską. Trasa S7 stanie się najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce.

S7 na Mazowszu - nowe otwarcie

Abyśmy mogli szybko podróżować samochodem ze stolicy do Gdańska, kluczowa była budowa trasy od obwodnicy Płońska, gdzie kończy się dwupasmowa „krajówka”, do granicy Mazowsza. Zgodnie z kontraktem inwestycję podzielono na cztery odcinki:

  • Pieńki – Płońsk (13,8 km)
  • Strzegowo – Pieńki (22 km)
  • Mława – Strzegowo (21,5 km)
  • Napierki - Mława (14 km).

Od 22 grudnia 2021 z planowanej trasy S7 między Napierkami a Płońskiem o długości 71 km oddano do tej pory 50 km. Kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie od węzła Strzegowo Północ do okolic miejscowości Pawłowo. Jadąc dalej na południe, od Pawłowa do Cieciórek, na odcinku o długości ok. 7 km korzystają z dróg zbiorczych. Dalej do Płońska dojedziemy nową jezdnią drogi ekspresowej.

Udostępnienie tych odcinków S7 do ruchu nie oznacza zakończenia prac. Terminy zakończenia robót i oddania drogi do użytku w pełnym zakresie przewidziane są na II kwartał 2022 roku. Ruch po udostępnionych obecnie odcinkach odbywać się będzie według tymczasowej organizacji. Obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 80 km/h na odcinkach dwujezdniowych oraz 60 km/h na jednojezdniowych.

trasa S7
Autor: GDDKiA

Trasa S7 - odcinek Warszawa - Grójec

Budowa ponad 29 km drogi ekspresowej S7 Warszawa - Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy, została podzielona na trzy odcinki:

  • od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km,
  • od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ o długości 14,8 km,
  • od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca w ciągu istniejącej drogi ekspresowej S7 o długości 7,9 km.

Trasa ekspresowa rozpocznie się na węźle Warszawa Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy i skończy na istniejącej obwodnicy Grójca. Będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po dwa pasy ruchu. Dostępność do nowej drogi będzie możliwa poprzez węzły: Zamienie, Lesznowola, Antoninów, Złotokłos, Tarczyn Północ i Tarczyn Południe. Ruch lokalny będzie obsługiwany poprzez budowane drogi serwisowe. Ponadto powstaną obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska (np. ekrany dźwiękochłonne) i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zaawansowanie prac (wrzesień 2021):

  1. Odcinek od węzła Warszawa Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy do węzła Lesznowola - umowa z pierwszym wykonawcą została podpisana w lutym 2020. Przypomnijmy, że GDDKiA odstąpiła od umowy z nierzetelnym wykonawcą, a obecnie inwestycję kontynuuje firma Polaqua. Wykonawca realizuje prace ziemne związane z budową nasypów, konstrukcją drogi, przebudowuje kolizje urządzeń podziemnych, a także buduje obiekty, gdzie trwają takie prace jak m.in. zbrojenie i betonowanie podpór czy ustrojów nośnych. Prace mają potrwać do października 2022.
  2. Odcinek pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Północ - tu również były problemy z wykonawcą. Przypomnijmy, że po wykorzystaniu wszelkich dostępnych narzędzi mobilizujących wykonawcę, 2 października 2020 GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z firmą IDS-BUD. Ostatecznie 14,8 km S7 zbuduje firma Intercor za 510 mln zł. Ma czas do 2024 roku, ale drogowcy chcą, żeby cała trasa była przejezdna jesienią 2022 roku. Prace wykończeniowe miałyby trwać na otwartej drodze.
  3. Odcinek Tarczyn - obwodnica Grójca - to jedyny otwarty już odcinek. Wybudowała go firma Moga-Engil (8 km). Kierowcy korzystają z niej od grudnia 2020.
Trasa S7
Autor: GDDKiA Trasa S7 - odcinek Warszawa - Grójec Link: Kliknij i powiększ

Północna wylotówka trasy S7 z Warszawy

Od Płońska do Warszawy trasa jest już dwupasmowa. Jednak wylot z Warszawy, szczególnie w Łomiankach, często się korkuje. Dlatego też trasa w kierunku Gdańska zostanie rozbudowana. Inwestycję podzielono na trzy odcinki

  • Siedlin – Załuski
  • Załuski – Modlin
  • Modlin-Czosnków

Na dwóch ostatnich odcinkach budowa przebiegać będzie po śladzie starej drogi. Tu w przyszłości należy się spodziewać trudności w ruchu drogowym. W ciągu drogi zaplanowano rozbudowę węzłów: Modlin i Błonie oraz przebudowę mostu na Wiśle w Zakroczymiu. Droga ma powstać do 2023 roku.

Zaawansowanie robót:

  1. Odcinek S7 pomiędzy Siedlinem a Załuskami - z początkiem października 2020 GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę ostatniego z trzech odcinków S7 Płońsk - Czosnów. To prawie 13-kilometrowy fragment S7 pomiędzy Siedlinem a Załuskami. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm, którego liderem jest Aldesa Construcciones Polska. Umowa o wartości 692,5 mln zł zostanie zrealizowana w ciągu 45 miesięcy od daty jej zawarcia. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest na wiosnę 2025.
  2. Odcinek Płońsk - Czosnów - trasę zaprojektuje i wybuduje Mostostal Warszawa. To 12-kilometrowy fragment pomiędzy Załuskami a Modlinem. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa 12 km drogi ekspresowej S7 o przekroju dwujezdniowym z trzema pasami ruchu, która powstanie w miejscu obecnej drogi krajowej nr 7. Na trasie wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Załuski i Ostrzykowizna. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest na wiosnę 2025 roku.
  3. Odcinek Modlin-Czosnów - wykonawcą trasy ekspresowej S7 na odcinku Modlin-Czosnów jest Budimex. Prace obejmą budowę drogi ekspresowej o długości ok. 10 km i 20 km dróg serwisowych. W ramach umowy Budimex, będzie odpowiedzialny za przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowę odcinka drogi ekspresowej S7 o przekroju dwujezdniowym z trzema pasami ruchu w każdą stronę.Odcinek Modlin-Czosnów to trzeci odcinek prac w ramach dostosowania DK7 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Płońsk-Czosnów. Wykonawca zajmie się m.in. poszerzeniem istniejącej drogi, budową węzłów i połączeń dla ruchu lokalnego między węzłami, budową mostów w ciągu przyszłej S7 oraz wiaduktów w ciągu i nad drogą ekspresową, a także rozbuduje dwa istniejące węzły drogowe: Modlin i Błonie. W ramach inwestycji powstaną także ekrany akustyczne i przejścia dla zwierząt. Prace budowlane będą prowadzone pod ruchem samochodowym, dlatego kierowcy muszą się liczyć z utrudnieniami. Tym bardziej, że prace budowlane potrwają aż do 2023 roku.
Trasa S7
Autor: GDDKiA Mapa - trasa S7 odcinek Modlin - Czosnów Link: Kliknij i powiększ

Trasa S7 - odcinek Kraków - Warszawa

Odcinek S7 Moczydło - Miechów jest częścią 55-kilometrowej trasy S7, która została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:

  • Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km
  • Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km
  • Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1 km
  • Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska), dł. 18,3 km

Droga ekspresowa S7 będzie jednocześnie stanowić obwodnice dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki.

Zaawansowanie prac:

  1. Odcinek Moczydło - Miechów - przypomnijmy, że 16 kwietnia 2020 podpisano umowę zezwalającą na budowę drogi ekspresowej S7 od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa, na odcinku Moczydło (granica województw) - węzeł Miechów (z węzłem). Rozstrzygnięcie przetargu i wybór wykonawcy były możliwe dzięki zwiększeniu środków na tę inwestycję o 68 mln zł przez Ministra Infrastruktury. Przetarg wygrała firma INTERCOR. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa (po dwa pasy ruchu oraz rezerwa na trzeci pas) na odcinku Moczydło - węzeł Miechów długości ok. 18,7 km. Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Książ i Miechów, 24 obiekty inżynierskie, 20 przepustów o funkcji ekologicznej i dwa miejsca obsługi podróżnych: MOP Giebułtów przy jezdni z ruchem w kierunku Kielc oraz MOP Małoszów w kierunku Krakowa. Na granicy Małoszowa i Giebułtowa w gminie Książ Wielki powstanie najdłuższa na tym odcinku estakada (ponad 600 m), która będzie pełniła także funkcję przejścia dla zwierząt. Przebudowana zostanie istniejąca sieć dróg, powstaną drogi dojazdowe obsługujące tereny przyległe do pasa drogowego. Inwestycja powinna być ukończona w terminie nie dłuższym niż 31 miesięcy od daty zawarcia umowy (nie wliczając okresów zimowych), czyli w połowie 2022 roku.
  2. Odcinek Miechów-Szczepanowice - w lipcu 2020 ruszył przetarg na ostatni odcinek drogi ekspresowej S7, który połączy Kraków z Warszawą pomiędzy węzłami Miechów i Szczepanowice. Jako najkorzystniejszą wybrano ofertę złożoną przez konsorcjum firm FABE POLSKA (lider) i „SP” SINE MIDAS STROY (partner). Wykonawca wycenił prace w ramach kontraktu na kwotę 162,4 mln zł.
  3. Odcinek Szczepanowice - Widoma - prace rozpoczęły się we wrześniu 2019, inwestycja zakończyła się 4 października 2021 roku. Droga jest już przejezdna.
  4. Odcinek Widoma - Kraków - w lipcu 2020 Wojewoda Małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na odcinku drogi ekspresowej S7 od węzła Widoma z włączeniem do istniejącego węzła Kraków Nowa Huta. Odcinek ten w granicach miasta Krakowa będzie miał dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Powstaną cztery węzły, w tym węzeł Mistrzejowice, do którego włączona zostanie S52 Północna Obwodnica Krakowa. W dniu 07 grudnia 2020 GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą odcinka firmą Webuild (wcześniej Salini Impregilo). W dniu 15 lipca 2021 r. nastąpiło podpisanie umowy na kontynuację projektowania i budowę drogi z konsorcjum firm Gülermak Sp. z o.o. – Lider Konsorcjum; Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. 
Trasa S7
Autor: GDDKiA Odcinek pomiędzy węzłami Miechów i Szczepanowice Link: Kliknij i powiększ
Trasa S7
Autor: GDDKiA Trasa S7 - budowa na odcinku Moczydło - Miechów Link: Kliknij i powiększ

Odcinek S7 - Kraków - Zakopane

Zakopianką powszechnie nazywany jest szlak komunikacyjny z Krakowa do Zakopanego o długości 102 km. Na odcinku od Krakowa do Rabki Zdroju będzie to trasa S7. W 2016 r. rozpoczęła się budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki Zdroju, którą na czas realizacji podzielono na trzy mniejsze odcinki.

  • Budowę ok. 7,6-kilometrowego odcinka Lubień – Naprawa GDDKiA początkowo powierzyła konsorcjum firm: IDS-BUD oraz Korporacji ALTIS-HOLDING, które – zgodnie z kontraktem – powinno się uporać z tym zadaniem pod koniec 2018 r. Niestety odstąpiono od umowy. Generalna Dyrekcja wyłoniła w drodze przetargu na kontynuację budowy drogi z firmą STRABAG Infrastruktura Południe. Firma zadeklarowała, że wykona wszystkie niezbędne prace w ciągu ośmiu miesięcy od zakończenia sezonu zimowego. Inwestycja jest warta 74,5 mln zł. 
  • Drugi, 3-kilometrowy odcinek trasy S7 (Naprawa – Skomielna Biała wraz z budową tunelu o długości ok. 2 km) buduje włoska firma Astaldi, która wpadła ostatnio w tarapaty finansowe. Ten fragment Zakopianki ma być gotowy na początku 2022 r.
  • Trzy miesiące wcześniej, czyli w marcu 2016 r. GDDKiA podpisała z inną włoską firmą Salini Impregilo umowę na budowę odcinka trasy S7 Skomielna-Rabka Zdrój i drogi krajowej nr 47 z Rabki Zdroju do Chabówki. Droga jest przejezdna od września 2019.

Więcej informacji na temat budowy nowej Zakopianki>>

Kiedy trasą S7 z Warszawy do Krakowa?

GDDKiA zapewnia, że kierowcy ukończoną w całości trasą S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 roku, czyli mniej więcej 200 lat od budowy pierwszych bitych odcinków Traktu Krakowskiego.

Trasa S7
Autor: GDDKiA GDDKiA zapewnia, że kierowcy ukończoną w całości trasą S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 r.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej