Trasa Uniwersytecka w Bydgoszczy i największy most na Kujawach w budowie. ZDJĘCIA
W Bydgoszczy budowana jest Trasa Uniwersytecka. Głównym elementem obiektu jest powieszany most nad Brdą, który będzie największym mostem na Kujawach. Aktualnie generalny wykonawca, prowadzi montaż kolejnych elementów pylonu. Roboty prowadzone są przy użyciu 500-tonowego żurawia na gąsienicach, który pracował na budowie Stadionu Narodowego.
Od jesieni 2011 roku, w Bydgoszczy budowana jest kluczowa inwestycja drogowa - Trasa Uniwersytecka. Przedsięwzięcie zakłada budowę, m.in. dwujezdniowej drogi oraz dwupoziomowego skrzyżowania. Jednakże kluczową częścią realizacji jest podwieszany most nad Brdą.
Przeczytaj również: Krajowa "jedynka". Budowa wiaduktu we Włocławku. ZDJĘCIA
Montaż pylonu
Generalny wykonawca, firma Gotowski obecnie prowadzi montaż kolejnych elementów pylonu, na którym zawieszona zostanie stalowa konstrukcja mostu. Obiekt łącznie będzie tworzyło 154 elementów. Aktualnie prowadzony jest montaż ustroju nośnego od strony południowej. W drugiej połowie maja, rozpocznie się drugi etap budowy pylonu, w kształacie dwóch przenikających się podków. Przy każdej nodze mostu będą pracowały cztery ekipy budowlane.
Autor: Firma Gotowski
Trasa Uniwersytecka w Bygoszczy. Montaż stalowych elementów pylonu
Największy most i najcięższy sprzęt
Montaż stalowych konstrukcji prowadzony jest przy pomocy 350-tonowego dźwigu samochodowego, dzięki czemu budowlańcy mogą skracać czas niezbędny na montaż. Dodatkowo, do budowy mostu wykonawca wykorzysta 500-tonowy żuraw na gąsienicach, który pracował, m.in. przy budowie Stadionu Narodowego. Ostatnie elementy łukowe pylonu wykonawca będzie montował w większych częściach, stąd konieczność użycia 500-tonowego dźwigu. Bez wątpienia wykorzystanie tak specjalistycznego sprzętu świadczy o skali inwestycji.
350-tonowy żuraw samochodowy jest wyposażony w wysięgnik o długości 64 metrów, a dzięki jego przedłużeniu mniejsze cieżary mogą być przenoszone nawet na wysokość 125,7 metrów. Stabilność w czasie pracy zapewnia przeciwwaga o masie 116,7 ton. Pojazd z silnikiem o mocy 450 kW może osiągać prędkość 85 km/h. Takie parametry sprawiają, ze może pracować na wielu różnych budowach i co najważniejsze jest maszyną mobilną, nie wymagającym czasochłonnego montażu przed rozpoczęciem pracy i po jej zakończeniu.
Trasa Uniwersytecka
Trasa Uniwersytecka w Bygdoszczy będzie 1600-metrowym przedłużeniem ul. Ogińskiego, na odcinku od ul. Powstańców Wielkopolskich do ul. Wojska Polskiego na Wzgórzu Wolności. Budowana trasa przebiega estakadą nad ul. Jagiellońską, mija dworzec PKS, dalej podwieszanym mostem nad Brdą i ul. Toruńską.
Docelowo pomost będzie miał kształt dwóch podków i zostanie podwieszony za pomocą lin znajdujących się po jego obu stronach. Jezdnia będzie się znajdować ok 14 metrów nad ziemią. Przypomnijmy, że w ramach inwestycji firma Gotowski oprócz budowy mostu z 70-metrowym pylonem, wybuduje również kładkę dla pieszych i rowerzystów na wysokości ul. Słowiańskiej, ekrany akustyczne oraz zagospodaruje tereny zielone.
Ważnym dla miasta elementem projektu jest budowa węzła typu karo, który zostanie zrealizowany w pobliżu dworca PKS. Przedsięwzięcie umożliwi zjazd i wjazd na trasę z ulicy Jagiellońskiej. Całkowity koszt przedsięwzięcia to 213 mln złotych. Projekt otrzymał dotacje ze środków unijnych w wysokości 93 mln złotych. Trasa ma zostać oddana do użytku w 2013 roku.
Nazwa: Trasa Uniwersytecka w Bydgoszczy
Lokalizacja: zbieg ulic: Ogińskiego, Powstańców Wielkopolskich i Wojska Polskiego, Bydgoszcz
Status realizacji: realizowana
Realizacja: 2011-2013
Inwestor: Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy
Generalny wykonawca: konsorcjum: Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź SA z Łodzi (lider), Firma Gotowski BKiP z Bydgoszczy (partner), Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Kobylarni - Brzoza Bydgoska (podwykonawca).