Trasa Wolbromska otwarta. Dokąd dojedziemy nową wylotówką z Krakowa. Przebieg, mapa
Autor: ZIM
22 grudnia otwarto dla kierowców Trasę Wolbromską
Trasa Wolbromska otwarta. To nowa droga wylotowa z Krakowa w kierunku północno-zachodnim. Połączy Prądnik Biały z węzłem Zielonki na Północnej Obwodnicy Krakowa (S52). Budowano ją półtora roku. To wspólny projekt Województwa Małopolskiego i miasta Kraków. Wykonawcą jest firma STRABAG Infrastruktura Południe. Teraz czekamy na II etap tej inwestycji.
Spis treści
- Budowa I etapu Trasy Wolbromskiej zakończona
- Otwarcie Trasy Wolbromskiej
- Przebieg Trasy Wolbromskiej – mapa
- Jak wygląda Trasa Wolbromska, obwodnica Zielonek
- Będzie druga część Trasy Wolbromskiej. Kiedy?
Budowa I etapu Trasy Wolbromskiej zakończona
Wniosek do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o pozwolenie na użytkowanie dla Trasy Wolbromskiej – zachodniej obwodnicy Zielonek został złożony 7 grudnia. Tuż przed świętami Bożego Narodzenia droga została otwarta. Budowa tzw. Trasy Wolbromskiej to inwestycja która pomoże z pewnością nieco rozładować ruch na wylocie z Krakowa. Obecnie wjazd do Zielonek z Krakowa jest jedną z najbardziej zakorkowanych dróg w mieście. Korki w godzinach szczytu to tutaj norma.
Budowa Trasy Wolbromskiej rozpoczęła się w II połowie 2022 roku. To wspólny projekt Województwa Małopolskiego i miasta Kraków. Wykonawcą jest firma STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
Otwarcie Trasy Wolbromskiej
Nowa droga o długości około 2 km przebiega przez teren Krakowa i gminy Zielonki.
Data jej otwarcia była wyczekiwana od dawna. W połowie grudnia odpowiedź na pytanie - kiedy będzie można przejechać nową trasą - biła rekordy popularności.
Aby móc udostępnić trasę kierowcom konieczne jest uzyskanie pozwolenia na użytkowania do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Odbiór poszczególnych elementów już trwa. Organ ma 14 dni na wydanie decyzji – powiedział nam w połowie grudnia Jan Machowski, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.
Przebieg Trasy Wolbromskiej – mapa
Nową trasą możemy już jeździć od 22 grudnia. Za krakowski odcinek odpowiada Zarząd Inwestycji Miejskich. Rozpoczyna się on w rejonie ul. Pachońskiego, gdzie łączy się z budowaną obecnie pod nadzorem ZIM linią tramwajową do Górki Narodowej.
Jak wygląda Trasa Wolbromska, obwodnica Zielonek
Nowa droga ma ponad 2 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, chodniki i drogi rowerowe. Powstał łącznik pomiędzy nową trasą, a ul. Glogera wraz z rondem turbinowym. Na długości około 200 metrów została ul. Glogera. Wybudowano łącznik pomiędzy nową trasą, a ul. Glogera wraz z rondem turbinowym. W ramach zadania powstał wiadukt nad torami kolejowymi oraz przejście podziemne umożliwiające ruch pieszy i rowerowy. Wybudowano nową i przebudowano istniejącą infrastrukturę sieci podziemnych, w tym system odwadniający. Trasą Wolbromską poprowadzona będzie komunikacja autobusowa. Przewidziano także posadzenie ponad 500 drzew i krzewów.
Trasa Wolbromska to zachodnia obwodnica Zielonek. Ma poprawić wyjazd z Krakowa na północ i odciążyć istniejące drogi dojazdowe do miasta z gminy Zielonki – ulice Łokietka i Glogera. Będzie alternatywą dla ulicy Jasnogórskiej i al. 29 Listopada. Nowa droga połączy się docelowo z północną obwodnicą Krakowa, realizowaną obecnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej. Na krakowską część inwestycji, której wartość to 80 mln zł, uzyskano dotację w wysokości prawie 20 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Czy cała zakopianka może być drogą ekspresową? Trwa budowa jej kolejnego fragmentu
Autor: GDDKiA
Trwa budowa ponad 16-kilometrowego odcinka DK47 między Rabką a Nowym Targiem. Zdjęcia z listoapada 2023 r.
Będzie druga część Trasy Wolbromskiej. Kiedy?
Trasa Wolbromska będzie miała też drugą część. Zarząd Dróg Wojewódzkich wybrał właśnie wykonawcę dokumentacji projektowej tej inwestycji. II etap Trasy Wolbromskiej, będący też obwodnicą Zielonek będzie miał około dwóch kilometrów długości. Nowym odcinkiem prawdopodobnie będziemy mogli przejechać za około trzy lata. Taki jest plan.
Budowa drugiej części Trasy Wolbromskiej ma kosztować szacunkowo około 70 milionów złotych. Zarząd Dróg Wojewódzkich pozyskał jednak na jej budowę 35 mln złotych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Czytaj też:
- Nowy most kolejowy w Przemyślu ma być gotowy do końca 2023 roku. Zabytkowe przęsła jednak zostają
- To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach
- Budowa 4-kilometrowego tunelu dużych prędkości przyspiesza. Jest umowa z wykonawcą
- Trzy nowe mosty w Krakowie. Wykonawca przygotowuje się do odbiorów końcowych inwestycji