Trwa przetarg na budowę tunelu pod Świną. Dofinansowanie z Unii wyniesie 85 procent
Tunel pod Świną połączy wyspy Uznam i Wolin. Aktualnie trwa przetarg na zaprojektowanie i budowę przeprawy. Zakończył się już jego pierwszy etap, a do drugiego zakwalifikowano 14 firm. Niebawem otrzymają one zaproszenia do składania ofert cenowych. Rozpoczęcie drugiej fazy postępowania przetargowego powinno nastąpić do końca czerwca 2017.
Mieszkańcy Świnoujścia wiele lat czekali na ten moment. Właśnie podpisano umowę o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych, natomiast podpisanie umowy na realizację tunelu planowane jest na przełomie 2017/2018 roku. Inwestycja powinna być gotowa w grudniu 2021 roku. Jej wartość to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego – ponad 775 mln zł.
Tunel umożliwi przejazd pod Świną, będzie częścią przeprawy drogowej pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Jego długość wyniesie 1,76 km, a całej przeprwawy 3,4 km. Średnica wewnętrzna tunelu będzie miała 12 m. Powstanie w nim dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz Gmina Miasto Świnoujście podpisały umowę o zastępstwie inwestycyjnym przy budowie tunelu drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Jest to wypełnienie postanowień porozumienia z 2007 r. (aneksowanego w roku ubiegłym) w sprawie realizacji tunelu, zawartego pomiędzy GDDKiA, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB) oraz Miastem Świnoujście.
Zawarta umowa szczegółowo reguluje obowiązki inwestora (Gmina Miasto Świnoujście) i inwestora zastępczego (GDDKiA O/Szczecin) oraz ustala wszelkie kwestie związane ze wspólną realizacją tunelu.
GDDKiA będzie zajmowała się, w uzgodnieniu z Miastem Świnoujście, realizacją projektu, a Miasto będzie zapewniało finansowanie dla inwestycji.