Tu każdy pasażer jest VIP-em, nie ma kolejek ani tłoku. Mają 28 tys. pasażerów od początku roku

2024-05-31 8:35

28 tys. pasażerów to tyle, ile duże porty regionalne mają latem w dwa dni. Oni - w pięć miesięcy. Śmiejecie się z lotniska w Radomiu? Ten port lotniczy może mieć kluczowe znaczenie, choć lata z niego zaledwie kilka linii. To dlatego, że jest współużytkowane przez wojsko, które jest jednocześnie jego utrapieniem. Czartery "lubią noc", a stąd latać wtedy nie mogą. PPL wystąpiły o zmianę decyzji środowiskowej. Ale równie dobrze port Warszawa Radom może stać się lotniskiem całkowicie wojskowym lub terminalem cargo.

Spis treści

  1. Lotnisko Warszawa Radom zaczęło sezon czarterowy
  2. 160 tys. pasażerów zamiast 300 tys.
  3. ATS w Radomiu
  4. Zmiana decyzji środowiskowej. Czas: do 30 czerwca
  5. Czartery, a może lotnisko wojskowe lub cargo?
Otwarcie lotniska w Radomiu

Lotnisko Warszawa Radom zaczęło sezon czarterowy

Ten samolot wylądował chyba awaryjnie - kpią internauci. Lotnisko Warszawa Radom rozpoczęło sezon czarterowy lotem PLL LOT do Antalyi w Turcji. Na przełomie maja i czerwca siatka czarterowa się rozwija. Są połączenia regularne do Prewezy w Grecji, Tirany (Albania), Ochrydy w Macedonii i Antalyi w Turcji. I tak, 29 maja, w środę, zaplanowano stąd trzy odloty: Enterair leci do Antalyi, a LOT - do Antalyi i Rzymu. W czwartek - tylko jeden lot. Wizzair odlatuje do Larnaki. W piątek LOT ma trzy loty, dwa do Antalyi i jeden do Rzymu. 3 czerwca nie ma żadnego lotu. Ale nawet trzy loty dziennie to dziesięć razy mniej lotów, niż np. na lotnisku Katowice Airport.

- 25 maja z Lotniska Warszawa Radom wystartowały pierwsze samoloty czarterowe w sezonie wakacyjnym. Na pokładach dwóch samolotów PLL LOT do tureckiej Antalyi poleciał komplet pasażerów. Cieszymy się z tak dużego zainteresowania podróżnych letnią ofertą lotów z Radomia - poinformowało biuro prasowe PPL.

- W czerwcu startują kolejne rejsy czarterowe, m.in. do greckiej Prewezy i albańskiej Tirany. Również od czerwca biuro podróży Rego Bis planuje uruchomić połączenia z wylotem z Radomia do Podgoricy w Czarnogórze. W letniej siatce połączeń znajdują się też loty regularne: do Rzymu oraz do Larnaki na Cyprze.

Radom trzeba prześwietlić. To są pieniądze, wydane na projekt, który nie spełnia swoich założeń - nie ma wątpliwości Maciej Lasek. - Nie chcemy, żeby tak było w przypadku CPK. CPK musi mieć świetnego operatora i świetna komunikację. To samo musi dotyczyć lotnisk regionalnych

160 tys. pasażerów zamiast 300 tys.

Tymczasem mówiło się, że lotnisko w Radomiu na czas budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie miałoby przejąć część pasażerów głównie z Mazowsza, razem z Modlinem czy lotniskiem w Łodzi. A Lotnisko im. Chopina musi przejść modernizację.

- Nie będziemy w stanie zagospodarować rosnącego ruchu bez inwestycji w lotnisko Chopina, Modlin, Radom - przyznaje Maciej Ilków, nowy szef Polskich Portów Lotniczych, zarządcy lotniska w Radomiu.

Już jest decyzja o rozbudowie Modlina, który ma przejąć ruch niskokosztowy na Mazowszu. Cel: przepustowość na poziomie 5 mln pasażerów, a docelowo - nawet 10 mln. 

- Modlin powinien być lotniskiem komplementarnym dla lotniska hubowego, czyli dziś Chopina, a w przyszłości CPK - mówi Maciej Lasek, odpowiedzialny za CPK. No a co z Radomiem?

- Niektóre inwestycje nie były trafione - przyznał Lasek w maju na spotkaniu w Katowicach.

Przypomnijmy, że odbudowa - a w zasadzie budowa od nowa - lotniska w Radomiu kosztowała 800 mln złotych. Lotnisko oddano do użytku wiosną 2023. W rok miało nieco 160 tys. pasażerów. A zakładano, że będzie ich 300 tys. W drugim roku działalności wedle szacunków miało mieć pół miliona pasażerów, ale... - Robimy wszystko, by nie było mniej niż w zeszłym roku - kwituje Lasek. A i tak musi istnieć. Dlaczego?

Prócz CPK muszą istnieć lotniska regionalne. Powinny być rentowne, ale nie wszystkie będą - przyznał w maju w Katowicach Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Nie możemy sobie pozwolić na likwidację małych nierentownych lotnisk. Są kluczowe w obliczu sytuacji na Wschodzie. Lotniska cywilne mogą być potrzebne. A gdy stracimy lotnisko, to już go nie odzyskamy.

Andrzej Ilków, nowy prezes PPL przyznaje: To lotnisko nie wcelowało się w potrzeby przewoźników i użytkowników. 160 tysięcy pasażerów nie satysfakcjonuje nikogo. Sądziłem ze świetna infrastruktura jest antidotum. Myliłem się. Nie ma możliwości lotów czarterowych w nocy.

Rzeczywiście, lotnisko Warszawa Radom ma bardzo duże ograniczenia, jeśli chodzi o współużytkowanie z wojskiem. Szkoła w Dęblinie szkoli tam pilotów. Zobaczcie, jak niewiele czasu mają "cywilne" linie.

ATS w Radomiu

  • Loty cywilne: poniedziałek, czwartek, sobota - godz. 19 -22
  • Wtorek, piątek, niedziela - od 7 do 14 i od 17 do 20
  • Loty wojskowe: Poniedziałek - piątek od godz. 7 do 19

Kłótnia o CPK.

Zobacz, jak ma wyglądać hub w Baranowie

Zmiana decyzji środowiskowej. Czas: do 30 czerwca

Jednak PPL wystąpił o zmianę decyzji środowiskowej i możliwość większej liczby lotów za dnia i możliwość lotów w nocy, co ma zachęcić przewoźników czarterowych do przenosin z Chopina na lotnisko w Radomiu. Wniosek musi poprawić i ma na to czas do końca czerwca. Czy jeśli to się uda, czartery uratują Radom? 

- To jest ważne lotnisko, które ma swoją funkcję wojskową, więc te ograniczenia są tu obecne – ocenia Artur Tomasik, prezes GTL, które zarządza lotniskiem Katowice Airport, które może działać 24 godziny na dobę. - Czartery lubią noc i porty, które nie mają żadnych ograniczeń, więc nawet jeśli prezes PPL będzie chciał przenosić czartery do Radomia, to one... przejdą do Pyrzowic - dodaje Artur Tomasik.

Czartery, a może lotnisko wojskowe lub cargo?

Więc jeśli nie czartery, to co? Lotnisko Warszawa Radom może stać się lotniskiem wspomagającym na czas rozbudowy Chopina. Ale też rozważana jest opcja zmiany sposobu użytkowania portu na terminal cargo lub lotniczą bazę wojskową. To opcje związane z sytuacją w Ukrainie i obawami przed tym, co może zrobić Rosja.

Olga Palec - Furga, ekspertka z zakresu lotnictwa kwituje: - Radom – zbudowany wg najlepszych standardów jest symbolem tego, że infrastruktura nie oznacza nic. Ale każdy port ma swoje niszowe kompetencje.

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej