Nowy tunel na Zakopiance od 12 listopada otwarty dla kierowców!
Nowy tunel na Zakopiance pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna od 12 listopada jest otwarty. Podróż z Krakowa do Zakopanego będzie szybsza o kilkanaście minut. Dwukomorowy tunel pod Luboniem Małym ma ponad 2 km długości. Jego budowa trwała 5 lat i 7 miesięcy. Koszt inwestycji to 1 mld zł.
Spis treści
Nowa Zakopianka z tunelem
Dwukomorowy tunel w ciągu Zakopianki o długości 2,06 km powstał w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym. Drążenie tunelu rozpoczęło się w marcu 2017 r. Koszt całej inwestycji to niemal miliard zł, a zakontraktowana cena nie uległa zmianie. Inwestycję wykonuje włoski koncern Webuild, który w styczniu przejął dotychczasowego wykonawcę - firmę Astaldi.
Przypomnijmy, że umowy na budowę nowej Zakopianki, która ma rozładować komunikacyjne korki w dojeździe do Zakopanego, zostały podpisane pod koniec czerwca 2016 roku. Zaraz potem ruszyły roboty budowlane. Z końcem września 2019 otwarto pierwszy z trzech odcinków nowej Zakopianki - 7-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Drugi odcinek nowej Zakopianki został oddany kierowcom w listopadzie 2021 - chodzi o 7,6-kilometrowy odcinek Lubień-Naprawa.
Kierowcy doczekali się również dwukilometrowego odcinka tunelowego Naprawa-Skomielna Biała.
Nowa Zakopianka mapa
Tunel Zakopianki otwarty!
W sobotę 12 listopada prezes PiS Jarosław Kaczyński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk uroczyście otworzyli tunel drogowy w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7.
Dwukilometrowy tunel w masywie góry Luboń Mały pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała nosi imię Marii i Lecha Kaczyńskich.
Po poświęceniu przez abp Marka Jędraszewskiego tablicy upamiętniającej Marię i Lecha Kaczyńskich, którzy są patronami tunelu, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk włączył zielone światło dla ruchu samochodów nowo wybudowanym tunelem.
Parametry tunelu Zakopianki
W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/godz. Zamontowany jest odcinkowy pomiar prędkości. Sam odcinek tunelowy można przejechać w niespełna 2 minuty.
Tunel ma:
- dwie komory , po jednej dla każdej jezdni,
- długość 2058 m,
- wysokość 4,7 m,
- szerokość użytkową 14,9 m,
- dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości.
Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu.
Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż ścian tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m. Wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.
Inwestycję uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i całodobowo działające Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna Biała.