Tunel pod stacją Warszawa Zachodnia przebity - 8 metrów pod ziemią, pod pociągami
Autor: Budimex
Dworzec Warszawa Zachodnia
Tunel pod stacją Warszawa Zachodnia już przebity. Wykonawca przebił ścianę w tunelu pod stacją i połączył się z wybudowaną częścią obiektu. Połączenie odbyło się 8 metrów pod ziemią pod kursującymi pociągami. Tunel to cześć największej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Warszawie, wart ponad 2 miliardy złotych. Mowa o przebudowie całej stacji Warszawa Zachodnia.
Spis treści
- Tunel pod Warszawą Zachodnią przebity
- Przebudowa dworca Warszawa Zachodnia postęp prac
- Warszawa Zachodnia remont
- Kiedy koniec przebudowy Warszawy Zachodniej?
Tunel pod Warszawą Zachodnią przebity
28 marca wykonawca – firma Budimex połączył nowy tunel na poziomie -1 od strony Alei Jerozolimskich z gotowym już nowym tunelem od strony Woli. Połączenie odbyło się 8 metrów pod ziemią pod kursującymi pociągami. Jak informuje wykonawca, na budowie pracuje każdego dnia ponad 600 osób i 160 jednostek sprzętowych. Trwa obecnie konstruowanie peronów 1,2 i 3 oraz zadaszenia tej części stacji.
Zakończenie prac związanych z infrastrukturą pasażerską jest przewidziane do końca 2024 roku. Budowa stacji Warszawa Zachodnia to jedna z największych budów w Polsce o wartości ponad 2 mld złotych. W jej ramach przebudowano już ponad 100 rozjazdów i 30 km torów. Linia średnicowa zyskała dzięki pracom nowe połączenie z układem torowym linii radomskiej i małej linii obwodowej. Powstało także nowe wyjście torowe do lotniska w ramach projektu CPK.
Przebudowa dworca Warszawa Zachodnia postęp prac
Dzięki nowemu tunelowi, pasażerowie zyskają nowe, poszerzone dojście do wszystkich peronów. Nowe przejście podziemne będzie szersze i dłuższe, dzięki czemu będzie w nim miejsce na lokale usługowe, gastronomiczne, kasy i poczekalnie.
Budowane są perony 1, 2 i 3, a nad nimi zadaszenie. Od czerwcowej korekty rozkładu jazdy podróżni będą mogli skorzystać już ze wszystkich peronów. Gotowa jest konstrukcja nowego budynku dworca od strony ulicy Tunelowej. W środku prowadzone są prace wykończeniowe.
W obrębie stacji układane są nowe tory i elementy sieci trakcyjnej. Montowane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ten docelowo będzie prowadzony z lokalnego centrum sterowania zlokalizowanego w nowym budynku stacji.
W ramach prac sukcesywnie sprawdzane są zainstalowane na stacji systemy bezpieczeństwa.
Na zmodernizowanych peronach 4-8 działają windy.
Warszawa Zachodnia remont
Co się zmieni po przebudowie dworca Warszawa Zachodnia? Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia” wart jest około 2 mld zł netto.
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Remont dworca Warszawa Zachodnia
Kiedy koniec przebudowy Warszawy Zachodniej?
Zakończenie układania torów i przebudowy peronów przewidziano w połowie 2024 r. Harmonogram zakończenia inwestycji i fazowanie prac zostały uzgodnione z wykonawcą i przewoźnikami. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Szacuje się, że zakończenie inwestycji nastąpi w grudniu 2024. Obecnie oficjalny termin zakończenia prac przy Dworcu Zachodnim to 28 grudnia 2024 r.
Od czerwcowej korekty rozkładu jazdy, podróżni w pełni skorzystają ze wszystkich zmodernizowanych peronów, które będą przykryte nowym zadaszeniem. Będzie system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz rozwiązania dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się ułatwiające dostęp do pociągów. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
Termin zakończenia prac prowadzonych w kolejowej części przejścia podziemnego, przewidziano w grudniu 2024 r.
Czytaj też:
- Największe katastrofy budowlane: Most Morandiego w Genui runął w 2018 roku
- Północna obwodnica Krakowa - mapa. Zaawansowanie prac sięgnęło 86 procent
- Koniec budowy konstrukcji tunelu w Zielonkach. To część północnej obwodnicy Krakowa
- Wiadukt bez dojazdów w Ursusie w końcu „ożyje”. Jest wykonawca drogi dojazdowej do niego
- Mota-Engil wybuduje najdłuższy odcinek S74 w województwie świętokrzyskim. Jest umowa
- Na szlaku Rail Baltica w Białymstoku i Łapach powstają tunele, wiadukty i nowe perony