Tunel średnicowy w Łodzi - postęp prac największej inwestycji kolejowej w Polsce
Autor: PKP PLK
Od 3 września 2023 zamknięte dla ruchu samochodów są: ulica Zachodnia i aleja Kościuszki na odcinku od ul. 6 sierpnia do ul. Więckowskiego
Na tunel średnicowy Łódź czeka od lat. To przekop o długości 7,5 km oraz głębokości 17 m, który połączy stację Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Żabieniec oraz Łódź Kaliska. Gdzie są teraz tarcze TBM Faustyna i Katarzyna, które drążą tunel? Kiedy tunelem średnicowym w Łodzi pojadą pociągi? Najnowsze zdjęcia z budowy.
Spis treści
- Aktualności z budowy tunelu średnicowego w Łodzi
- Tunel średnicowy Łódź - nowe możliwości kolei
- Przebieg tunelu średnicowego w Łodzi
- Komora startowa tunelu dla największej w Polsce tarczy - ZDJĘCIA
- Tunel średnicowy Łódź dopełnieni nowoczesny dworzec Łódź Fabryczna
- Kiedy zakończy się budowa tunelu średnicowego w Łodzi?
- Tunel średnicowy w Łodzi MAPA
Aktualności z budowy tunelu średnicowego w Łodzi
Trwa budowa tunelu średnicowego pod Łodzią. TTBM Katarzyna drąży tunel w ścisłym centrum miasta.
Na trasie przejazdu maszyny znajdują się budynki w różnym stanie technicznym. Grunt pod nimi wymaga wzmocnienia. Specjalistyczna maszyna wykonuje tzw. iniekcje kompensacyjne, które polegają na wtłoczeniu w podłoże spoiwa cementowego, aby wzmocnić i ustabilizować podłoże. Pozwoli to zminimalizować wpływ drążenia na budynki.
Wzmocnienie gruntu pod budynkami wymaga wybudowania tzw. szachtów. Dwa pierwsze szachty powstały na przystanku Polesie i przy ul. Mielczarskiego. Każdy szacht to odrębna budowla o rozmiarze walca głębokości ok. 7-9 m i średnicy 13 m. Łącznie na trasie tunelu między przystankiem Łódź Polesie a Dworcem Fabrycznym niezbędna jest budowa kilkunastu szachtów.
Na zdjęciach w galerii widać postęp prac przy budowie przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie, Łódź Koziny. Najbardziej zaawansowane są na przystanku Łódź Polesie. Kontynuowana jest budowa elementów konstrukcji nośnej.
Tunel średnicowy Łódź - nowe możliwości kolei
Budowa tunelu średnicowego to inwestycja dotycząca udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego. Wcześniej w ramach projektu powstał tunel kolejowy Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym Łódź Fabryczna. To część inwestycji Nowe Centrum Łodzi.
Przez tunel średnicowy w Łodzi w przyszłości przejadą nie tylko pociągi lokalne, ale przede wszystkim dalekobieżne krajowe i międzynarodowe. Dla samego miasta będzie to "małe metro", które połączy trzy stacje: Łódź Fabryczna, Łódź Żabieniec, Łódź Kaliska.
Zdaniem głównego inwestora przedsięwzięcia czyli PKP Polskie Linie Kolejowe SA, inwestycja oznacza ogromne możliwości rozwoju nie tylko miasta, ale także całego regionu łódzkiego. Wartość całej inwestycji to ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł.
Przebieg tunelu średnicowego w Łodzi
Komora startowa tunelu dla największej w Polsce tarczy - ZDJĘCIA
Autor: Soletanche
Komora startowa tunelu średnicowego wraz z dojazdem tzw. wanną, wykonane w technologii ścian szczelinowych
- Wykonanie komory dla dużej tarczy TBM
Wykonanie komory startowej z dwoma szybami, zachodnim i wschodnim, zrealizowane zostało w technologii ścian szczelinowych oraz łącznikiem wraz z baretami kotwiącymi płytę fundamentową zrealizowanym w tej samej technologii. Szyby startowe mają kształt okręgu. Grubość ścian szybów startowych wynosi 80 cm. Głębokość ścian szybów 35 m p.p.t. Ściany łącznika realizowane w nietypowej szer. 150 cm (bardzo rzadko wykonuje się tego rodzaju konstrukcje). Ściana zostanie zrealizowana na głęb. od 10 do 35 m. Do wykonania wyżej wspomnianego zakresu ścian szczelinowych potrzeba 21 tys. m³ betonu.
- Wykonanie komory dla małej tarczy TBM
Podobny schemat realizowany był dla mniejszej komory, z której ma wystartować tarcza TBM śr. 8,7 m. Takiej wielkości tarcza wykorzystywana jest przy budowie II linii metra. Zadaniem jest wykonanie komory startowej w postaci okręgu o wewnętrznej śr. 24 m w technologii ścian szczelinowych wraz z baretami kotwiącymi płytę fundamentową, gr. ścian 80 cm, głęb. wykopu 22 m, powierzchnia ścian komory 1500 m², ilość mieszanki betonowej 1200 m³.
Autor: UM Łódź
Pierwsza tarcza TBM, która będzie drążyć Tunel Średnicowy w Łodzi
Tunel średnicowy Łódź dopełnieni nowoczesny dworzec Łódź Fabryczna
Nowy tunel zmieni dworzec Łódź Fabryczna z końcowego na przelotowy. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne - na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Zgodnie z projektem powstaną dwa nowe przystanki w tunelu: u zbiegu ul. Zielonej, Zachodniej i al. Kościuszki oraz u zbiegu Ogrodowej i Karskiego.
Kiedy zakończy się budowa tunelu średnicowego w Łodzi?
Termin zakończenia budowy podziemnego połączenia kolejowego zaplanowano na 2024 rok, a pierwsze pociągi mają jeździć tunelem w 2025 roku.