Tunel w Świnoujściu otwarty 30 czerwca 2023! Jest nowa podwodna przeprawa między wyspami Uznam i Wolin
Autor: Piotr Domin
Świnoujście ma długo oczekiwany tunel - jeden z nowocześniejszych na świecie. Wielkie otwarcie odbyło się w piątek 30 czerwca o godzinie 12.00. Tunel w Świnoujściu ma długość 1484 m. To najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce.
Spis treści
- Tunel w Świnoujściu otwarty 30 czerwca 2023!
- Co warto wiedzieć o tunelu Świnoujściu?
- Po co tunel w Świnoujściu?
- Zobacz, jak budowano tunel w Świnoujściu
- Tunel w Świnoujściu - technologia wykonania
- Przebieg tunelu w Świnoujściu
Tunel w Świnoujściu otwarty 30 czerwca 2023!
Uroczystość otwarcia tunelu pod Świną, który ma znacząco usprawnić połączenie komunikacyjne pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu odbyło się w piątek 30 czerwca o godzinie 12, w tunelu po stronie wyspy Wolin.
Tunel po Świną dla kierowców ma zostać otwarty w piątek wieczorem (30.06), po zakończeniu zwiedzania po uroczystym otwarciu. Autobusy pojadą tunelem od soboty (01.07).
Przypomnijmy, że otwarcie tunelu w Świnoujściu ma opóźnienie. Miało to nastąpić 25 maja 2023, ale wykonawca zapowiedział przedłużenie prac.
Co warto wiedzieć o tunelu Świnoujściu?
Całkowita długość inwestycji wynosi 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel pod Świną, który łączy wyspy Uznam i Wolin, ma długość 1,48 km, w najgłębszym miejscu znajduje się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości. Tunel jest jednorurowy z dwupasmową jezdnią.
Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie połączenie zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
Jezdnia w tunelu będzie mieć 11 metrów szerokości: oba pasy ruchu (po jednym w każdym kierunku) będą miały szerokość 3,5 m, a pasy awaryjne - 2 m.
Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak.
Koszt budowy tunelu w Świnoujściu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dołożyło z własnego budżetu.
Po co tunel w Świnoujściu?
Tunel ma rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Połączenie między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) dotychczas zapewniały jedynie przeprawy promowe, które nie miały wystarczającej przepustowości, co często wiązało się z długim oczekiwaniem na prom. Po otwarciu tunelu, zamiast długich kolejek oczekiwania na przeprawę promową, przejazd między wyspami Wolin a Uznam zajmie zaledwie 2 minuty.
Zobacz, jak budowano tunel w Świnoujściu
Autor: GDDKiA
Rozbiórka maszyny TBM po drążeniu tunelu w Świnoujściu
Autor: GDDKiA
Drążenie tunelu w Świnoujściu ruszyło 5 marca 2021. Zdjęcie z budowy
Tunel w Świnoujściu - technologia wykonania
W październiku 2020 r. do Świnoujścia przypłynęło z Chin specjalnie skonstruowane urządzenie TBM (Tunnel Boring Machine - ang. maszyna drążąca tunel), ważące ponad 3000 ton, mające długość 105 m i 13,4 m średnicy. Maszyna była rozłożona na części na czas transportu - montowana była w komorze startowej.
Drążenie tunelu TBM (nazwana w wyniku głosowania internetowego Wyspiarką) rozpoczęła w marcu 2021 na wyspie Uznam. Przewiercała się pod dnem Świny na wyspę Wolin, układając jednocześnie betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów (pierścienie ważą od 75 do 100 ton). Do obsługi maszyny podczas drążenia potrzebnych było około 15 osób. TBM Wyspiarka mogła drążyć maksymalnie 6 cm na minutę, co z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych operacji technologicznych, daje około 10 m na dobę.
Maszyna zakończyła drążenie tunelu we wrześniu 2021, a pod koniec grudnia została zdemontowana.
Przebieg tunelu w Świnoujściu
- Inwestycja rozpoczyna się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej.
- Następnie, równoległe do tej ulicy trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ul. Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny.
- Przekroczenie Świny nastąpi na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Poltramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych – po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol S.A. na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin.
- Następnie przechodzi w pobliżu odcinka końcowego stanowiska promowego nr 1, a następnie w pasie terenu pomiędzy ul. Fińską a parkingiem dla pojazdów ADR będącego częścią Terminala Promowego.
- Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej.
- Odcinek końcowy trasy zlokalizowano na skrzyżowaniu ulic: Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej.