Tunelownice Kinga i Jadwiga wydrążą jeden z najdłuższych tuneli w Polsce
Autor: PKP PLK
Rozpoczęło się drążenie najdłuższego tunelu w Polsce, pod Pisarzową
Dziś, czyli 31 marca rozpoczęło się drążenie jednego z najdłuższych tuneli w Polsce. Mowa o prawie 4-km tunelu kolejowym w okolicach Limanowej. Tunel pod Pisarzową znacznie skróci podróże na trasie Limanowa – Nowy Sącz. W ziemię wgryzą się dwie nowe maszyny TBM (tunelownice) o królewskich imionach - Jadwiga i Kinga.
Spis treści
- Maszyny Kinga i Jadwiga przypłynęły z Chin
- Zakład górniczy pod Pisarzową
- Tak wyglądał transport większej maszyny TBM na plac budowy
- Tunel skróci podróże koleją na trasie Limanowa – Nowy Sącz
- Modernizacja linii 104 w Małopolsce - projekt Podłęże - Piekiełko
Maszyny Kinga i Jadwiga przypłynęły z Chin
Maszyny które będą drążyły tunele pod Pisarzową przypłynęły do Polski z Chin. Nazwano je na cześć polskich władczyń Kinga i Jadwiga. Tunelownice mają tarcze o różnych rozmiarach. Większa maszyna z tarczą o średnicy 11 metrów w tym roku przypłynęła w marcu statkiem z Chin do portu w Gdańsku. Stąd w ponad 80 częściach była transportowana na plac budowy w Małopolsce. Jadwiga zajmie się budową tunelu przeznaczonego dla pociągów – jest obecnie montowana na placu budowy. Ma zacząć pracę w połowie roku.
Mniejsza maszyna – Kinga, waży w sumie 600 ton. Jej transport na plac budowy był, ze względów bezpieczeństwa utrzymywany w tajemnicy. Przypłynęła do Polski w grudniu. Ładunek składał się z 36 części z czego najcięższy jego element ważył 87 ton. Sama głowica tnąca o średnicy 4,8m waży 41 ton. Po zmontowaniu TBM będzie drążyła tunel około 10 miesięcy.
Tunele, które wydrążą te dwie maszyny będą pełniły różne funkcje. W jednym z nich kursować będą pociągi, drugi będzie pełnił funkcje ewakuacyjne.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm Budimex S.A./Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş./Gülermak Sp. z o.o.
Zakład górniczy pod Pisarzową
Zgodnie z przepisami na granicy Pisarzowej i Męciny w ostatnich miesiącach przygotowany został zakład górniczy. Od 1 września 2023 roku, zgodnie z nimi wszystkie nowo drążone tunele objęte są nadzorem Urzędów Górniczych, co oznacza, że prace tunelowe należy traktować jako roboty górnicze.
Tak wyglądał transport większej maszyny TBM na plac budowy
Autor: PKP PLK
Duża tarcza TBM już jedzie na plac budowy w Małopolsce
Tunel skróci podróże koleją na trasie Limanowa – Nowy Sącz
Tunel pomiędzy Męciną i Mordarką znacznie skróci podróże na trasie Limanowa – Nowy Sącz. Dzięki niemu najszybsze pociągi pokonają ten odcinek w ok. 20 minut. To pierwszy z wielu takich obiektów, które powstaną w ramach największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski. W sumie pod ziemią pociągi będą kursować w 16 tunelach o łącznej długości niemal 21 km. Towarzyszących im tuneli ewakuacyjnych będzie 4, a ich długość osiągnie ok.10 km.
To jedna z najważniejszych, a zarazem najtrudniejszych inwestycji realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe. Wspólnie z wykonawcami stoimy przed potężnym wyzwaniem, ale jesteśmy gotowi mu sprostać. Będziemy robić wszystko, by to zadanie było sprawnie realizowane, co pozwoli uruchomić nowe połączenie południa Małopolski z Krakowem i resztą kraju już za 5 lat – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Modernizacja linii 104 w Małopolsce - projekt Podłęże - Piekiełko
Modernizacja linii kolejowej Limanowa – bocznica Klęczany to jeden z czterech odcinków projektu „Podłęże-Piekiełko” na których już realizowane są prace budowlane. Chodzi o stację Limanowa oraz odcinki bocznica Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka - Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark, Tymbark —Limanowa i Podłęże — Gdów.
Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Czytaj też:
- W tym roku dwie firmy zdominowały budowę dróg w Polsce. Mają najwięcej kontraktów
- Obwodnica Zawiercia będzie otwarta już niedługo. Znamy konkretną datę
- W 40 minut z Warszawy do Łodzi. Znamy datę budowy tunelu dla Kolei Dużych Prędkości do CPK
