Tymi nowymi drogami na majówkę... nie dojedziesz. Kiedy otworzą te ekspresówki?
Autor: GDDKiA
Ma być gotowy jednak dopiero latem 2024 roku.
Majówka za pasem. Niestety nie zapowiada się, byśmy na majówkę pojechali nowymi odcinkami dróg ekspresowych, które miały być przejezdne już wiosną tego roku. Sprawdziliśmy najważniejsze odcinki. Nie otworzą ważnych obwodnic.
Spis treści
- Obwodnica Koszalina i Sianowa (S6)
- Droga ekspresowa S3 Świnoujście – Troszyn
- S3 Bolków – Kamienna Góra
- Budowa S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza
- Obwodnica Łomży (S61)
- S1 Oświęcim – Dankowice
Długi majowy weekend przed nami. Wielu Polaków spędzi go na wyjazdach. Jakimi nowymi drogami będzie można dojechać na majówkę w tym czasie? Okazuje się że niezbyt wieloma. Bardziej adekwatne jest raczej stwierdzenie: jakimi nowymi drogami nie dojedziemy na majówkę.
Obwodnica Koszalina i Sianowa (S6)
Na pewno nie pojedziemy na majówkę obwodnicą Koszalina i Sianowa (S6), choć początkowo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała, że obwodnica będzie przejezdna na przełomie marca i kwietnia, po udostępnieniu jednej nitki budowanej 800-metrowej estakady. Ten obiekt inżynierski jest ostatnim, który sprawia, że nie da się jeszcze omijać ekspresówką Koszalina. Można już praktycznie objechać Sianów, bo droga między węzłem Koszalin Wschód i Sianów Zachód jest gotowa.
Obwodnica Koszalina i Sianowa miała być gotowa w 2023 roku. Nie udało się dotrzymać tego terminu. Nie udało się też, jak zapowiadano, puścić ruchu jedną nitką estakady pod koniec pierwszego kwartału 2024 i tym samym udostępnić nowej trasy kierowcom.
Kiedy więc pojedziemy obwodnicą Koszalina i Sianowa (S6)? Zapytaliśmy w szczecińskim oddziale GDDKiA.
Na obecną chwilę wykonawca inwestycji deklaruje uzyskanie przejezdności obwodnicy Koszalina i Sianowa do końca czerwca tego roku – powiedział nam Mateusz Grzeszczuk, rzecznik GDDKiA w Szczecinie.
Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum: Polbud-Pomorze Sp. z o.o.,Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów sp. z o. o.,Wibra Infrastruktura Sp. z o.o. sp. k.
Droga ekspresowa S3 Świnoujście – Troszyn
Ta droga ekspresowa miała być gotowa początkowo w maju 2024 roku, potem latem 2024 roku, ale nie będzie. Pojedziemy nią najwcześniej w IV kwartale 2024 roku. To najnowsze doniesienia w sprawie budowy drogi ekspresowej S3 na zachodniopomorskim odcinku – Świnoujście -Troszyn.
W Zachodniopomorskiem powstają dwa odcinki o łącznej długości około 34 km.
Świnoujście - Dargobądz
Odcinek Świnoujście Dargobądz buduje firma Polaqua. Trasa ma tu długość17,5 km. Wartość tego kontaktu 688,8 mln złotych.
Odcinek Dargobądz – Troszyn
Tę część zachodniopomorskiej S3 buduje konsorcjum firm Polbud Pomorze, Intop i PRD Nowogard. Odcinek liczy 16 kilometrów długości. Koszt jego budowy oszacowano na 680 mln złotych.
S3 Bolków – Kamienna Góra
To jeden z najbardziej zaawansowanych odcinków budowanej drogi ekspresowej S3 W Polsce. Powstaje na Dolnym Śląsku. Ma być gotowy jednak dopiero latem 2024 roku. Ale już dziś widać, że nie pozostało zbyt wiele do zrobienia. Na trasie powstają m.in. dwa tunele i ponad 700-metrowa estakada. Droga biegnie w malowniczej okolicy, skąd momentami widać nawet górskie pasma. Zaawansowanie prac wynosi tu obecnie 93 procent.
Wykonawcą robót na budowie S3 Bolków – Kamienna Góra jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner). Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł.
S3 na Dolnym Śląsku będzie gotowa w połowie 2024. To będzie jedna z piękniejszych "esek"
Autor: GDDKiA
Budowa tego 16-km odcinka kosztuje około 1,5 mld zł
Budowa S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza
W przebudowie jest też siedmiokilometrowy odcinek dawnej DK 1 między Dąbrową Górniczą i Podwarpiem. Inwestycja polega na przebudowie i dostosowaniu do parametrów drogi ekspresowej tego fragmentu przyszłej ekspresówki. Ten odcinek ekspresówki buduje firma Budimex. Droga miała być gotowa wiosną tego roku. Obecnie termin jej oddania to 24 czerwca 2024 roku. Do tego doszedł dodatkowy zakres prac na węźle Pogoria, na którego realizację firma ma czas do końca roku.
Czytaj też: Droga ekspresowa S1: najważniejsza nowa droga w województwie śląskim
Obwodnica Łomży (S61)
To jeden z najbardziej wyczekiwanych odcinków dróg ekspresowych w Polsce. S61 będąca obwodnicą Łomży. To jedyny brakujący fragment drogi ekspresowej S61, przez który tracimy czas stojąc w korkach w centrum tego miasta. Kiedy obwodnica Łomży będzie gotowa? Budowa trwa, a drogowcy budują tam m.in. ogromną estakadę nad Doliną Narwi i rzeką Narew. Most nad Narwią to najdłuższy tego typu obiekt w Podlaskiem. Budowa tej trasy zaczęła się ze sporym opóźnieniem. Problem pojawił się, gdy GDDKiA rozwiązała umowę z włoską firmą TOTO, która po fazie projektowej nie weszła do fazy wykonawczej. Odbył się kolejny przetarg, wybrano kolejnego wykonawcę, który ostatecznie zrezygnował. Obecnie obwodnicę Łomży buduje zawierciańska firma Intercor. Robi to za 713,4 mln zł. GDDKiA planuje, że przejezdność pierwszą jezdnią zostanie uzyskana w połowie 2024 r. Jednak cała dwujezdniowa trasa ma być gotowa dopiero w połowie 2025 roku.
S1 Oświęcim – Dankowice
Kolejny odcinek S1 w budowie to Oświęcim – Dankowice. To 15,6 km zupełnie nowej trasy. Dwupasmówka z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku będzie biegła po bardzo zróżnicowanym terenie. Sporo tu stawów, zbiorników retencyjnych i rzek. Niektóre estakady przecinają zbiorniki wodne, linie kolejowe i lokalne drogi. Na tej trasie powstanie w sumie aż 18 obiektów mostowych. Kiedy kierowcy będą mogli przejechać tym odcinkiem? Obecnie aktualny jest wciąż termin 26 lipca 2024 roku. Generalnym wykonawcą tej części nowej S1 jest konsorcjum PORR Polska i Mota-Engil Central Europe S.A.
Czytaj też:
- To będzie najdłuższy tunel w Polsce! Będzie miał pięć kilometrów długości
- Przęsło mostu w Wolinie gotowe. To będzie charakterystyczny obiekt na ekspresowej S3
- Najwyższą estakadę w Polsce budują na Podkarpaciu! Będzie wysoka na 80 metrów
- Stacja Olsztyn przechodzi metamorfozę. Są nowe perony, przejścia. Będzie nowy dworzec
- Najdłuższy tunel na świecie powstaje w Alpach. Będzie gotowy w 2032 roku
- Rozpoczyna się pięcioletni remont na autostradzie A1 Amber One za ponad pół miliarda zł