Ul. Grzybowska w Warszawie zostanie poszerzona i zyska zieleń. Kiedy przebudowa Grzybowskiej?
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Ulica Grzybowska w Warszawie przed przebudową
Biegnącą wśród wieżowców ul. Grzybowską w Warszawie czeka rozbudowa. Jak zapowiada Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta, 1,5-kilometrowy odcinek ulicy czeka poszerzenie i zazielenienie dzięki ok. 100 drzewom. Ma także nastąpić uporządkowanie parkowania, a piesi i rowerzyści zyskają nowe chodniki oraz drogi dla rowerów. Konieczna będzie jednak rozbiórka przedwojennej kamienicy.
Spis treści
- Rozbudowa ul. Grzybowskiej w Warszawie kosztem kamienicy
- Jak zmieni się ul. Grzybowska po remoncie?
- Kiedy nowa ul. Grzybowska w Warszawie będzie gotowa?
Rozbudowa ul. Grzybowskiej w Warszawie kosztem kamienicy
Okolice ul. Grzybowskiej w Warszawie przez ostatnie lata dynamicznie się zmieniały (powstały m.in. popularne Browary Warszawskie), jednak sama ulica wydaje się nie nadążać za tymi zmianami. Widać to zwłaszcza na odcinku między al. Jana Pawła II a ul. Siedmiogrodzką – dziurawy asfalt i chodniki, zniszczone trawniki pełne nielegalnie zaparkowanych samochodów, brak dróg rowerowych. Miejscami ma się wrażenie, że to jakiś zapomniany relikt PRL-u.
Wkrótce jednak ten długi na 1,5 km zaniedbany odcinek ma przejść gruntowną modernizację. W planach jest poszerzenie i zazielenienie fragmentu ulicy, remont chodników, przebudowa infrastruktury rowerowej oraz uporządkowanie parkowania. Niestety, w celu przeprowadzenia prac konieczne będzie wyburzenie przedwojennej kamienicy pod adresem Grzybowska 46. Mimo starań aktywistów Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków odmówił wpisania budynku do rejestru zabytków, uzasadniając to małą wartością edukacyjną i architektoniczną oraz złym stanem obiektu.
- Sprawdź też: Zobacz najdziwniejsze zabytki Warszawy
Jak zmieni się ul. Grzybowska po remoncie?
W ramach przebudowy planowane są następujące zmiany na ul. Grzybowskiej w Warszawie:
- między al. Jana Pawła II a ul. Towarową ulica będzie mieć dwie jezdnie rozdzielone wyspą, każda z 1 pasem ruchu oraz dodatkowymi pasami do skrętu w rejonie skrzyżowań,
- między ul. Towarową a ul. Karolkową ulica będzie jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
- po obu stronach ulicy powstaną nowe chodniki, a rowerzyści zyskają wydzielone drogi dla rowerów lub pasy rowerowe na jezdni,
- powstaną nowe, wygodniejsze zjazdy i dojścia do nieruchomości wzdłuż ulicy,
- parkowanie w tym rejonie zostanie uporządkowane w sposób zwiększający bezpieczeństwo,
- powstaną nowe przystanki autobusowe,
- pojawi się nowe oświetlenie uliczne, w tym doświetlenie przejść dla pieszych,
- nastąpi przebudowa instalacji podziemnych, powstanie nowa kanalizacja deszczowa, która zapobiegnie podtapianiu okolicy,
- posadzona zostanie nowa zieleń, w tym 100 drzew (głównie klony polne).
Oprócz klonów pojawi się też kilkadziesiąt drzewo-krzewów świdośliwy drzewiastej 'Robin Hill', a także 13 tys. krzewów, w tym róże, porzeczki alpejskie i trzmieliny. Tereny zielone zostaną zaprojektowane tak, by nie zmniejszać przepustowości ulicy oraz harmonijnie współgrać z trasami pieszymi i rowerowymi.

– Na podstawie przepisów ustawy o drogach publicznych, rozbudowa ul. Grzybowskiej będzie wspólnie finansowana przez m.st. Warszawę i inwestorów prywatnych – deweloperów – którzy realizują inwestycje przy ul. Grzybowskiej – podaje Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta.
Kiedy nowa ul. Grzybowska w Warszawie będzie gotowa?
Aktualnie trwa przetarg na wybór wykonawcy prac, który jednak mocno się przeciągnął. To oznacza, że inwestycja jest opóźniona już na starcie. Wykonawca będzie miał 21 miesięcy na wykonanie zadania. Wyborcza.pl podawała w ubiegłym roku, że ulicę Grzybowską w nowej odsłonie powinniśmy zobaczyć jesienią 2026 r., ale w obliczu opóźnień z przetargiem trzeba nastawić się raczej na rok 2027.
W wyniku przebudowy ul. Grzybowska stanie się nie tylko bardziej estetyczna, ale też wygodniejsza dla wszystkich użytkowników: pieszych, rowerzystów, pasażerów komunikacji miejskiej i kierowców. Jednocześnie dzięki nowemu oświetleniu, chodnikom i uporządkowaniu parkowania poprawi się bezpieczeństwo pieszych.
- Przejdź do galerii: Tak przez rok zmieniło się centrum Warszawy. Zobacz zdjęcia
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Porównanie stanu budowy kładki przez Wisłę w 2023 i 2024 r.
