Uzbrojona po zęby Karpatka w końcu wystartowała. Wydrąży ponad 2-kilometrowy tunel
Autor: GDDKiA
11 lipca – wreszcie udało się uruchomić drążenie tunelu na podkarpackiej drodze ekspresowej S19. Ponad 2-kilometrowy tunel drąży maszyna TBM Karpatka. Dodajmy jeszcze, że robi to w zagrożeniu metanowym i trudnym geologicznie fliszu karpackim. Rok trwało uzbrajanie jej w dodatkowe systemy bezpieczeństwa.
Spis treści
- Karpatka wystartowała
- Betonowe obudowy tunelu są produkowane na miejscu
- Jak wygląda TBM Karpatka?
- Pod Rzeszowem powstanie pierwszy tunel drążony w zagrożeniu metanowym
- Karpatka uzbrojona w systemy bezpieczeństwa
- Budowa S19 Rzeszów Południe – Babica - postęp prac
Karpatka wystartowała
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, 11 lipca wystartowała maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) która wydrąży jeden z najdłuższych tuneli drogowych w Polsce - 2250 m. Obecnie dłuższy jest tylko tunel na S3 Bolków - Kamienna Góra. Ma 2300 m długości. Mowa o tunelu jaki powstanie na drodze ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe – Babica.
Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu, która zostanie wykorzystana podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa.
Betonowe obudowy tunelu są produkowane na miejscu
Produkcja elementów obudowy tunelu, tzw. tubingów, odbywa się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy w Lutoryżu, w miejscu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Hala wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa ma udźwig 60 t) i węzeł betoniarski. Tubingi stanowią rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. 10 połączonych tubingów tworzy pierścień. Na obudowę tunelu w Babicy wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni.
Czytaj też: Karpatka czeka na start. Ten tunel to wyzwanie - flisz karpacki i metan w jednym
Jak wygląda TBM Karpatka?
Karpatka to prawdziwy kolos. Ma 114 metrów długości i 15,16 metrów średnicy. To obecnie największa maszyna do drążenia tuneli jaka pracowała w Polsce. Jej waga to 4400 ton. Posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata. Ważący 440 ton pierścień skrawający obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę oraz posiada 471 narzędzi służących do wiercenia. Maszyna przejdzie ponad 100 metrów poniżej szczytu wzgórza Grochowiczna. Czas potrzebny na wydrążenie jednej nawy tunelu to ok. 9 miesięcy (przy sprzyjających warunkach). Następnie maszyna w ciągu trzech miesięcy zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie kolejnej nawy tunelu.
Polecamy też: Prof. M. Cała z AGH: Dobrze że metan wykryto zanim zaczęto drążyć tunel na S19
Pod Rzeszowem powstanie pierwszy tunel drążony w zagrożeniu metanowym
Na terenie, w którym ma pracować Karpatka wykryto przed rokiem metan. Stało się to podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby drążenia tunelu maszyną TBM. Gaz pojawił się w 2 z 44 otworów studziennych.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa personelowi pracującemu na budowie, wykonawca wstrzymał prace związane z próbnym pompowaniem oraz wierceniem pozostałych studni. Przy użyciu odpowiedniego sprzętu potwierdzono w pobranych próbkach gazu obecność metanu. Pobrano także próbki do badań laboratoryjnych, które również potwierdziły obecność metanu w wodzie. Warto podkreślić, że występowanie gazu nie wstrzymało prac budowlanych na pozostałej części tego 10-kilometrowego odcinka.
Polecamy: Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?
Od samego początku nad rozwiązaniem tego problemu pracował szeroki zespół specjalistów, zarówno po stronie wykonawcy jak i inwestora. Współpracował z nimi zespół ekspertów z Akademii Górniczo-Hutniczej z Krakowa oraz Wyższy Urząd Górniczy w Katowicach oraz Okręgowy Urząd Górniczy w Krośnie.
Karpatka uzbrojona w systemy bezpieczeństwa
W związku z wykryciem metanu koniecznie było odpowiednie przygotowanie maszyny TBM do pracy w warunkach metanowych. Po analizach przeprowadzonych przez ekspertów z zakresu górnictwa, w ramach doposażenia maszyny, konieczne było m.in. zamontowanie systemu czujników wykrywających obecność metanu na etapie drążenia tunelu oraz montaż zmodyfikowanego systemu wentylacji o zwiększonej wydajności umożliwiającego przewietrzanie tunelu i niedopuszczenie do gromadzenia się metanu wewnątrz wyrobiska. Niezbędna była także wymiana części podzespołów na urządzenia mogące pracować w stwierdzonych warunkach.
Czytaj: Każda budowa tunelu drogowego czy kolejowego podlega od września pod prawo górnicze
Wszystkie te prace wynikają z zapisów unijnej dyrektywy ATEX, odnoszącej się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej. Wymaga ona, aby urządzenia i maszyny, które pracują w atmosferze grożącej zapalaniem lub wybuchem metanu, posiadały odpowiednie zabezpieczenia, przede wszystkim iskrobezpieczne.
Uzyskanie decyzji administracyjnych, doposażenie maszyny TBM oraz pozytywne wyników testów i prób pozwoliły na rozpoczęcie pracy Karpatki.
Budowa S19 Rzeszów Południe – Babica - postęp prac
Kontrakt realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion Umowę na kwotę ok. 2,2 mld zł podpisano w lipcu 2020 r. Prace budowlane rozpoczęły się w kwietniu 2022 r.
W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Aktualnie wykonawca prowadzi roboty we wszystkich branżach, czyli drogowej, mostowej oraz tunelowej. W branży drogowej zaawansowanie prac wynosi 57 proc. Realizowane są roboty ziemne (wykopy i nasypy) oraz układane są warstwy konstrukcyjne na trasie głównej i dodatkowych jezdniach. Trwają prace mostowe, których zaawansowanie wynosi 76 proc. Najbardziej zaawansowane są roboty na estakadach w Racławówce, Mogielnicy i Lutoryżu, gdzie wykonano już ustroje nośne. Aktualnie trwają prace związane z wykonaniem wyposażenia obiektów. Portal południowy tunelu wykonany został w 100 proc., a portal północny w 80 proc. W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu.
Czytaj też:
- Obwodnica Łomży - kiedy koniec budowy S61? Już wiadomo, kiedy pojedziemy tą trasą
- Druga nitka estakady na obwodnicy Koszalina będzie gotowa jeszcze w lipcu
- Na Podkarpaciu Turcy wydrążą kolejny tunel. Zrobią to metodą górniczą
- Za 242 mln wzmocnią zaporę na granicy z Białorusią. Będzie i bariera elektroniczna