W Katowicach stanął pierwszy publiczny parking automatyczny. Zamiast 40, pomieści 240 aut
Autor: Anna Dziedzic
Automatyczny parking przy ulicy Tylnej Mariackiej w Katowicach pomieści 240 aut
Trwają ostatnie testy pierwszego w Polsce publicznego automatycznego parkingu smart. Taki „piętrowy” automatyczny parking powstał w Katowicach na ulicy Tylnej Mariackiej. Kiedyś mogło tu parkować 40 aut. Po oddaniu parkingu, zmieści się tu aż 240 pojazdów. Inwestycja kosztowała 23 mln zł.
Spis treści
- To pierwszy publiczny parking automatyczny w Polsce
- Parking automatyczny czyli jaki?
- Maszyna parkująca w Katowicach już stoi. Trwają testy
- Kiedy otwarcie parkingu automatycznego przy Tylnej Mariackiej w Katowicach?
- Jak działa parking automatyczny w Katowicach?
To pierwszy publiczny parking automatyczny w Polsce
Zamiast czterdziestu aut, które dotąd mogły parkować przy ulicy Tylnej Mariackiej, będzie mogło tam stanąć ich nawet 240. Jak to możliwe? Katowice jako pierwsze miasto w Polsce wybudowało automatyczny parking do parkowania pionowego.
Podobne parkingi powstają już w Polsce , ale na razie głównie na przestrzeniach prywatnych. Są budowane dla hoteli, galerii handlowych, biur, inwestycji mieszkaniowych.
Parking automatyczny czyli jaki?
Taki patent nazywa się Grand Vertical Parking i posiada go podkarpacka firma Grand, która właśnie dla miasta wybudowała taki obiekt. To samoobsługowy, automatyczny sposób parkowania w miastach, który efektywnie wykorzystuje dosłownie każdy centymetr powierzchni umożliwiając parkowanie o wiele większej liczbie aut, niż byłoby to możliwe przy tradycyjnych miejscach parkingowych.
Jak zapewnia wykonawca katowickiej inwestycji, uniwersalna konstrukcja maszyny GVP umożliwia zaparkowanie w systemie samoobsługowym zarówno pojazdów osobowych jak i samochodów typu SUV o wysokości do 2 m i długości do 5 m.
Parking składa się z dwóch zespołów maszyn. Ich działanie polega na wykorzystywaniu inteligentnego systemu rotacyjnego i przechowywania pojazdów na przeznaczonych do tego platformach.
Pierwszy zestaw – o długości 67 metrów – to połączenie 12 modułów parkingowych. Drugi – długi na ponad 45 metrów – składa się z 8 modułów. Każdy moduł posiada niezależny wjazd/wyjazd oraz 12 platform parkingowych. To oznacza, że w obu zestawach zaparkować można łącznie 240 pojazdów. Co ciekawe, dzięki wysokości wynoszącej 17 metrów parking izoluje tę część śródmieścia od nasypu kolejowego i przejeżdżających pociągów. W efekcie może pełnić rolę ekranu akustycznego.
Czytaj też: Autostrada A4 z Katowic do Opola będzie szersza. W końcu.
Maszyna parkująca w Katowicach już stoi. Trwają testy
Budowa „ogromnej maszyny parkującej” zakończyła się już kilka miesięcy temu, jednak obiekt wciąż jest w fazie testów.
Jak dowiedzieliśmy się w biurze prasowym miasta Katowice, w ramach testów udostępniono nowoczesne miejsca parkingowe właścicielom firm, znajdujących się w pobliżu parkingu. To właśnie ich uwagi są obecnie rozpatrywane lub uwzględniane przez wykonawcę obiektu.
Global Office Park w Katowicach gotowy. Trzecia wieża Cavatiny jeszcze w tym roku. ZOBACZ ZDJĘCIA
Autor: Anna Dziedzic
Global Office Park w Katowicach. Trzecia wieża Cavatiny ma być oddana jeszcze w tym roku
Kiedy otwarcie parkingu automatycznego przy Tylnej Mariackiej w Katowicach?
Obiektem wciąż na razie zarządza wykonawca. Gdy zakończy się faza testów i parking przejdzie je pomyślnie, zostanie przekazany miastu. Jednak, by parkowanie tam stało się możliwe, konieczne jest ustalenie i przyjęcie stawek opłat za możliwość parkowania w tym miejscu, bowiem miejski parking będzie płatny. Tabelę opłat musi przyjąć w uchwale rada miasta. Dopiero wówczas obiekt będzie gotowy do przekazania mieszkańcom.
Kiedy to nastąpi? Jak dowiedzieliśmy się, niewykluczone, że stanie się to jeszcze w listopadzie.
Jak działa parking automatyczny w Katowicach?
Parking jest samoobsługowy, jednak, w przypadku jakichkolwiek trudności, kierowca może nacisnąć przycisk intercomu i połączyć się z obsługą parkingu.
Cała konstrukcja metalowego obiektu jest naszpikowana czujnikami optycznymi, radarowymi i sygnalizacją ostrzegawczą. Wszystko to ma ułatwić kierowcy prawidłowe najechanie na platformę transportującej auto na górne kondygnacje parkingu.
Kierowca, który będzie chciał skorzystać z parkingu na ul. Tylnej Mariackiej, musi:
- wjechać na specjalną platformę,
- następnie opuścić pojazd
- i na ekranie sterowania potwierdzić, że samochód jest gotowy do podniesienia.
- maszyna już w sposób zupełnie zautomatyzowany przeniesie go na wyższy poziom.
- odbiór samochodu wygląda analogicznie – po uiszczeniu opłaty maszyna automatycznie sprowadzi platformę, na której pozostawiony został samochód, do poziomu umożliwiającego odbiór pojazdu przez kierowcę.