W Małopolsce powstaje kolejny most. Łukowe przęsła już są na miejscu
Autor: Nowak - Mosty
Trwa budowa nowego mostu na rzece Stradomka na drodze wojewódzkiej 966 w miejscowości Kobylec (gmina Łapanów w Małopolsce). Nowy most umożliwi przejazd tą trasą cięższych pojazdów, co było wcześniej niemożliwe. Wykonawca, czyli firma Nowak-Mosty osiągnął już zaawansowanie prac na poziomie 75 procent.
Spis treści
- Nowy most na Stradomce w Małopolsce
- Budowa mostu w gminie Łapanów
- Jak wygląda nowy most w Kobylcu w gminie Łapanów?
- Budowa mostu w Łapanowie – postęp prac
Nowy most na Stradomce w Małopolsce
Nowy most na rzece Stradomce powstaje w miejscu, gdzie kiedyś funkcjonował stary obiekt. Most ten wcześniej rozebrano. Dziś nad rzeką widać już łukowe przesłała nowego obiektu. Zdjęciami z budowy pochwalił się generalny wykonawca tej inwestycji firma Nowak-Mosty. To inwestycja Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Czytaj też: Most nad Dunajcem to najdłuższy most w Małopolsce. Ma jeszcze jeden rekord
Stary most miał duże ograniczenia tonażowe. Nie mogły tędy przejeżdżać cięższe pojazdy. Poza tym obiekt był już w naprawdę złym stanie technicznym. Dlatego też zapadła decyzja o budowie zupełnie nowego obiektu. Dziś możemy podziwiać prawie gotowe - nowe łukowe przęsła budowanego mostu.
Budowa mostu w gminie Łapanów
Inwestycja w tym miejscu obejmuje m.in. także umocnienie koryta rzeki, rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej nr 966 wraz z przebudową chodników, zjazdów i poboczy, budowę oświetlenia drogi.
Ruch w tym miejscu, od ubiegłego roku odbywa się wahadłowo przeprawą tymczasową.
Czytaj też: Most w Sandomierzu ma kolejne nowe przęsła. Zakończyło się nasuwanie na konstrukcję
Jak wygląda nowy most w Kobylcu w gminie Łapanów?
Obiekt zaprojektowano w układzie jednoprzęsłowej belki wzmocnionej łukiem o rozpiętości przęsła 68,0 m. Pomost w postaci żelbetowego rusztu z dwoma kablobetonowymi belkami jest podwieszony do dwóch żelbetowych łuków za pomocą pochyłych wieszaków.
Jak informuje wykonawca, czyli firma Nowak – Mosty, beton łuków osiągnął pełną wytrzymałość dlatego można było przystąpić do podwieszenia pomostu prętami ze stali wysokiej wytrzymałości 𝗦𝟳𝟱𝟬, zwanymi wieszakami.
Tutaj w Łapanowie zdecydowano się na prosty układ pionowych wieszaków o średnicach M90 i M100, określany mianem systemu Langera. Wieszaki są elementem rozciąganym, przekazującym obciążenia z pomostu bezpośrednio na żelbetowe łuki, które są zaś ściskane. Wezgłowia czyli końce łuków są połączone solidnymi ściągami kablobetonowymi, które poddawane są głównie rozciąganiu, dlatego też zostały przez nas doprężone i zainiektowane, a cała konstrukcja zaczęła pracować samodzielnie w układzie docelowym. Sekwencja powyższych wydarzeń doprowadziła do zwolnienia szalunków i tymczasowych podparć mostu, które aktualnie są przez nas demontowane – informuje firma Nowak - Mosty.
Budowa mostu w Łapanowie – postęp prac
Zaawansowanie prac wynosi obecnie około 75 procent. Następnym etapem są już prace wykończeniowe polegające na wykonaniu izolacji, kap chodnikowych, nawierzchni oraz montażu wyposażenia mostowego i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Po ich wykonaniu wykonawca będzie mógł przystąpić do próbnych obciążeń i procedur odbiorowych mostu.
Budowa mostu w Wolinie. Tak nasunęli przęsło na konstrukcję mostu na S3 WIDEO
Autor: GDDKiA
Czytaj też:
- Dwa wiadukty nad ruchliwą ekspresówką w Katowicach do wyburzenia. Już są utrudnienia
- Kiedy otworzą S7 Kraków - Widoma? Wiadomo, że budowa się przedłuży
- W Śląskiem otwarto nową ekspresówkę. To prawie 7 kilometrów trasy
- "Kobiety o twardych zębach", czyli maszyny TBM, które drążą tunele w Polsce