W Małopolsce powstaje kolejny most. Łukowe przęsła już są na miejscu

2024-07-04 7:31

Trwa budowa nowego mostu na rzece Stradomka na drodze wojewódzkiej 966 w miejscowości Kobylec (gmina Łapanów w Małopolsce). Nowy most umożliwi przejazd tą trasą cięższych pojazdów, co było wcześniej niemożliwe. Wykonawca, czyli firma Nowak-Mosty osiągnął już zaawansowanie prac na poziomie 75 procent.

Spis treści

  1. Nowy most na Stradomce w Małopolsce
  2. Budowa mostu w gminie Łapanów
  3. Jak wygląda nowy most w Kobylcu w gminie Łapanów?
  4. Budowa mostu w Łapanowie – postęp prac

Nowy most na Stradomce w Małopolsce

Nowy most na rzece Stradomce powstaje w miejscu, gdzie kiedyś funkcjonował stary obiekt. Most ten wcześniej rozebrano. Dziś nad rzeką widać już łukowe przesłała nowego obiektu. Zdjęciami z budowy pochwalił się generalny wykonawca tej inwestycji firma Nowak-Mosty. To inwestycja Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.

Czytaj też: Most nad Dunajcem to najdłuższy most w Małopolsce. Ma jeszcze jeden rekord

Stary most miał duże ograniczenia tonażowe. Nie mogły tędy przejeżdżać cięższe pojazdy. Poza tym obiekt był już w naprawdę złym stanie technicznym. Dlatego też zapadła decyzja o budowie zupełnie nowego obiektu. Dziś możemy podziwiać prawie gotowe - nowe łukowe przęsła budowanego mostu.

Północna obwodnica Krakowa, GDDKiA

Budowa mostu w gminie Łapanów

Inwestycja w tym miejscu obejmuje m.in. także  umocnienie koryta rzeki, rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej nr 966 wraz z przebudową chodników, zjazdów i poboczy, budowę oświetlenia drogi.

Ruch w tym miejscu, od ubiegłego roku odbywa się wahadłowo przeprawą tymczasową.

Czytaj też: Most w Sandomierzu ma kolejne nowe przęsła. Zakończyło się nasuwanie na konstrukcję

Jak wygląda nowy most w Kobylcu w gminie Łapanów?

Obiekt zaprojektowano w układzie jednoprzęsłowej belki wzmocnionej łukiem o rozpiętości przęsła 68,0 m. Pomost w postaci żelbetowego rusztu z dwoma kablobetonowymi belkami jest podwieszony do dwóch żelbetowych łuków za pomocą pochyłych wieszaków. 

Jak informuje wykonawca, czyli firma Nowak – Mosty, beton łuków osiągnął pełną wytrzymałość dlatego można było przystąpić do podwieszenia pomostu prętami ze stali wysokiej wytrzymałości 𝗦𝟳𝟱𝟬, zwanymi  wieszakami.

Tutaj w Łapanowie zdecydowano się na prosty układ pionowych wieszaków o średnicach M90 i M100, określany mianem systemu Langera. Wieszaki są elementem rozciąganym, przekazującym obciążenia z pomostu bezpośrednio na żelbetowe łuki, które są zaś ściskane. Wezgłowia czyli końce łuków są połączone solidnymi ściągami kablobetonowymi, które poddawane są głównie rozciąganiu, dlatego też zostały przez nas doprężone i zainiektowane, a cała konstrukcja zaczęła pracować samodzielnie w układzie docelowym. Sekwencja powyższych wydarzeń doprowadziła do zwolnienia szalunków i tymczasowych podparć mostu, które aktualnie są przez nas demontowane – informuje firma Nowak - Mosty.

Budowa mostu w Łapanowie – postęp prac

Zaawansowanie prac wynosi obecnie około 75 procent. Następnym etapem są już prace wykończeniowe polegające na wykonaniu izolacji, kap chodnikowych, nawierzchni oraz montażu wyposażenia mostowego i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Po ich wykonaniu wykonawca będzie mógł przystąpić do próbnych obciążeń i procedur odbiorowych mostu.

Budowa mostu w Wolinie. Tak nasunęli przęsło na konstrukcję mostu na S3 WIDEO

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej