W Małopolsce wybudują prawie czterokilometrowy tunel kolejowy. Najdłuższy w Polsce
Autor: PKP PLK
Za blisko dwa miliardy złotych, konsorcjum firm Budimex i Gülermak ma wybudować kluczową część linii kolejowej 104 między Limanową i bocznica Klęczany.
To jedna z największych infrastrukturalnych inwestycji na południu Polski – mowa o rozpoczynającej się właśnie przebudowie czwartego odcinka linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz. Za niecałe 2 mld zł, powstanie tam najdłuższy tunel w Polsce, liczący prawie 4 km długości. PKP PLK podpisały umowę z wykonawcą - konsorcjum firm Budimex i Gülermak.
Spis treści
- Budimex i Gülermak przebudują linię 104 i wybudują najdłuższy tunel w Polsce
- Modernizacja linii kolejowej 104 Limanowa – bocznica Klęczany
- Wielka inwestycja Podłęże Piekiełko – to nie tylko modernizacja linii w Limanowej
Budimex i Gülermak przebudują linię 104 i wybudują najdłuższy tunel w Polsce
Wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex, który jest liderem konsorcjum z udziałem 50 proc., a jego skład uzupełniają Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt (udział 25 proc.) oraz Gülermak (udział 25 proc.). Inwestycja dotyczy modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. Odcinek między Limanową a bocznicą Klęczany to najdłuższy i najdroższy odcinek modernizacji linii 104, istotnej dla połączenia planowanej linii kolejowej Podłęże-Piekiełko z Zakopanem i Nowym Sączem. Jak zapewnił wykonawca, prace ruszają wraz momentem podpisania umowy. Koszt inwestycji to 1,9 mld zł.
To będzie rewolucja dla połączeń między Krakowem a Nowym Sączem. Ta inwestycja jest częścią większego projektu, który nie tylko skróci czas podróży i sprawi, że te połączenia będą efektywne, ale znacznie zwiększy pole manewru dla przewoźników, dla ruchu aglomeracyjnego, tak aby wreszcie można było z Krakowa do Nowego Sącza i z Nowego Sącza do Krakowa dostać się w 60 minut – mówił podczas podpisania umowy, Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Prace mają potrwać 31 miesięcy. Tory w znacznej części poprowadzone zostaną w nowym śladzie, z uwzględnieniem tunelu kolejowego, który skróci czas przejazdu na tej trasie. PLK SA podpisały również umowy na nadzór inwestorski nad tym i dwoma innymi odcinkami modernizowanej linii kolejowej nr 104 (stacja Limanowa i Rabka Zaryte – Mszana Dolna).
Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?
Autor: GDDKiA
Tunel w Lalikach na S1 – długość 700 m Tunel w Lalikach to pierwszy tunel drogowy pozamiejski na drodze ekspresowej w Polsce, jakim zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W 2010 roku oddano do ruchu odcinek drogi ekspresowej S1 Szare - Laliki. Inwestycja kosztowała 391 milionów złotych.
Modernizacja linii kolejowej 104 Limanowa – bocznica Klęczany
Na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany zmodernizowany i zelektryfikowany zostanie tor o długości przeszło 12,5 km. Pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka wydrążony będzie tunel o długości prawie 3,8 km. W ramach inwestycji w Mordarce i Chomranicach powstaną nowe przystanki. Stacja w Męcinie znajdzie się w nowej lokalizacji. Perony będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dotychczasowy przebieg linii kolejowej ma zostać zagospodarowany przez lokalne samorządy z korzyścią dla regionu.
W przypadku LK nr 104 na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany mamy do czynienia ze zdecydowanie najdłuższym odcinkiem i wielkoskalowym projektem. Biorąc pod uwagę jego wartość, to niewątpliwie, obok Warszawy Zachodniej, jeden z najważniejszych projektów kolejowych ostatnich lat – mówił Artur Popko, prezes Budimeksu.
Powstanie 4-kilometrowy tunel kolejowy do Limanowej
Jak podkreśla wykonawca, inwestycja jest szczególna, bo wymaga budowy prawie czterokilometrowego tunelu, składającego się z dwóch naw o łącznej długości 7,5 km. Na trasie są też do wykonania 22 obiekty mostowe czyli 10 wiaduktów i 12 mostów.
- Do zbudowania mamy dwa tunele w niezwykle wymagających warunkach geologicznych „fliszu karpackiego”, w bardzo krótkim terminie. Nasz zespół to wysoko wykwalifikowani profesjonaliści, którzy zbudowali setki kilometrów infrastruktury podziemnej na całym świecie – mówił Bülent Özdemir, Prezes Gülermak, Region Zachód.
Przejazdy kolejowo-drogowe będą zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Poprowadzą do nich nowe drogi. Poprawi się bezpieczeństwo w ruchu lokalnym. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h. Zwiększą się możliwości kolei w regionie.
Wielka inwestycja Podłęże Piekiełko – to nie tylko modernizacja linii w Limanowej
Obecnie prace budowlane toczą się na trzech innych fragmentach linii kolejowej 104 (bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte, Rabka Zaryte – Mszana Dolna). PLK SA prowadzą również postępowanie przetargowe na przebudowę stacji Limanowa. Modernizacja odcinka Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o skrótowej nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PLK SA oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2029 roku stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Czytaj też:
Północna obwodnica Krakowa - mapa. Koniec budowy coraz bliżej, ale się pozmieniało!
Obwodnica Opatowa w budowie. Drogowcy leją beton aż miło
Koniec przebudowy węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Pociągi mogą tu już jeździć do 160 km/h
Tak powstaje obwodnica Oświęcimia. Trwa nasuwanie segmentów mostu przez Wisłę
Otwarcie autostrady A2 na wschód od Warszawy jeszcze w tym roku, ale nie całej
Maszyna do drążenia tunelu kolejowego w centrum Łodzi już pracuje. Jak działa maszyna TBM?
Listen on Spreaker.