Wbijają pale i kolumny w nabrzeże terminala offshore w Świnoujściu. Kiedy koniec?

2024-07-16 7:01

W Świnoujściu powstaje, bardzo w Polsce potrzebny, terminal instalacyjny offshore. Jak twierdzą wykonawcy, prace znacznie wyprzedzają harmonogram inwestycji. Terminal do obsługi polskich farm wiatrowych na morzu ma zacząć działać w 2025 roku. Będą tam składowane m.in. elementy morskich turbin wiatrowych.

Spis treści

  1. Jak ma wyglądać terminal przeładunkowy dla potrzeb budowy morskiej energetyki wiatrowej?
  2. Część morska budowy terminala instalacyjnego w Świnoujściu
  3. Budowa lądowej części terminala
  4. Po co nam terminal przeładunkowy offshore w Świnoujściu
  5. Kiedy ma być gotowy terminal w Świnoujściu?
  6. Koszt budowy terminala w Świnoujściu

Prace na budowie terminala offshore w Świnoujściu, koniecznego dla potrzeb budowy morskiej energetyki wiatrowej, powoli zbliżają się do końca. Inwestycja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz spółki Orlen Neptun, przebiega zgodnie z założonym harmonogramem.

Północna obwodnica Krakowa

Jak ma wyglądać terminal przeładunkowy dla potrzeb budowy morskiej energetyki wiatrowej?

W ramach inwestycji pod oficjalną nazwą „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do potrzeb morskiej energetyki wiatrowej” ma powstać następująca infrastruktura:

  • nabrzeże o długości długość 249,2 m, nośności 50 KN/m2 i głębokości technicznej 12,5 m przeznaczone do przeładunku elementów wież wiatrowych;
  • nabrzeże o długości długość 245,8 m, nośności 50 KN/m2 i głębokości technicznej 12,5 m przeznaczone do wstępnego montażu elementów wież wiatrowych;
  • 10 stanowisk o nośności 500 KN/m2 przeznaczonych do wstępnego montażu elementów wież wiatrowych;
  • kanał portowy o długości 1070 m wraz z obrotnicą i basenem portowym pogłębionym do 12,5 m;
  • do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m.

Czytaj też:  Tak rośnie głębokowodny terminal T3 Baltic Hub w Gdańsku. O 40 ha urosła też powierzchnia Polski

Część morska budowy terminala instalacyjnego w Świnoujściu

Wykonawcy, czyli firma PORR S.A. i Budimex S.A. deklarują, że prace nawet wyprzedzają założony harmonogram.

PORR S.A jest wykonawcą hydrotechnicznej części terminala instalacyjnego dla farm wiatrowych w Świnoujściu.

Obecnie prowadzimy prace na nabrzeżu 1 i 2 o długości 500 m, na których trwa zagęszczenie zasypu oraz przygotowanie do prac palowych. Równolegle trwa wykonywanie zasypu na nabrzeżu 3 o docelowej długości około 300 metrów. Zgodnie z warunkami kontraktowymi prace miały się zakończyć w 2025 roku, jednak znacząco wyprzedzamy harmonogram – deklaruje Marta Czerwińska, rzeczniczka firmy PORR S.A.

Budowa lądowej części terminala

Budową części lądowej terminala zajmuje się już inny wykonawca. To Budimex S.A. Inwestorem jest Orlen Neptun. Zaawansowanie rzeczowe tej inwestycji wynosi obecnie około 50 procent.

Powstają nowe powierzchnie składowe dla elementów morskich turbin wiatrowych takich jak wieże, łopaty i gondole o łącznej powierzchni około 17 ha, infrastruktura komunikacyjna, a także nowe budynki: administracyjno – biurowy oraz warsztatowy dedykowany dla klientów terminala.

Budowa nowych placów składowych wiązała się z wykonaniem robót ziemnych: wykopów oraz nasypu. Te prace zostały już zakończone. Obecnie wykonywane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni z kruszywa wzmacnianego georusztem – mówi Michał Wrzosek, rzecznik Budimeksu.

Na budowę dostarczono łącznie 176 tys. ton komponentów składowych z których wykonano 300 tys. ton mieszanki, z której połowa czyli 150 tys. ton została już wbudowana. Jak informuje wykonawca, wykonano wzmocnienie wgłębne istniejącej płyty nabrzeża oraz terenów przyległych. Łącznie wywiercono 844 szt. pali CFA o łącznej długości 6 696 m oraz 1107 kolumn typu jet-grounting o łącznej długości 11 7903 m. Kolumny Jet grouting powstają w wyniku wysokociśnieniowej iniekcji strumieniowej w gruncie. Zaczyn cementowy wtłaczany jest w grunt poprzez dysze iniekcyjne. Proces formowania kolumny jest oparty na mieszaniu się gruntu zalegającego w podłożu z zaczynem cementowym podawanym pod wysokim ciśnieniem rzędu 30-55 MPa.

Projektowane obiekty kubaturowe – budynek administracyjno-biurowy i warsztatowy są wykonane w stanie surowym – zamkniętym. Obecnie trwają roboty związane z montażem stolarki aluminiowej, roboty dekarskie oraz montaże instalacji wewnętrznych. Trwają również roboty branżowe związane z wykonywaniem kanalizacji: deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, elektrycznej i teletechnicznej – informuje rzecznik firmy Budimex.

W najbliższych tygodniach Budimex S.A planuje wykonywać w dalszym ciągu warstwy konstrukcyjne nawierzchni, sieci zewnętrzne oraz wewnętrzne, roboty elewacyjne na budynku warsztatowym i roboty dekarskie na budynku biurowym.

Po co nam terminal przeładunkowy offshore w Świnoujściu

Obiekt ma zapewnić bezpieczne wejścia i postój statków typu jack-up o wymiarach LOA 182 m, BEAM 60 m i maksymalnym zanurzeniu 11,0 m oraz innych statków pełnomorskich.

Dzięki nowej infrastrukturze bardziej efektywne mają się stać operacje przeładunku ładunków ponadgabarytowych i tym samym port Świnoujście ma zostać włączony w łańcuch dostaw związanych z rozwojem morskiej energetyki wiatrowej. Bardziej efektywna ma być też instalacja oraz przyszły serwis Morskich Farm Wiatrowych wytwarzających „zieloną energię”.

Polecamy też: W Stoczni Wojennej konfigurują już suwnice i kończą budowę najwyższej hali w Polsce

Kiedy ma być gotowy terminal w Świnoujściu?

Zgodnie z aktualnym harmonogramem prac budowlanych dwóch nabrzeży oraz prac pogłębiarskich w basenie portowym, inwestycja zakończy się w grudniu 2024 roku uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie.

Część inwestycji zostanie oddana wcześniej niż przewidziano w harmonogramie. Na przykład prace pogłębiarskie do głębokości technicznej 12,5 m na wszystkich akwenach dostępowych mają zostać sfinalizowane 1 września 2024 r. , a to oszczędność 10 miesięcy względem daty kontraktowej ustalonej z generalnym wykonawcą, jak również ze znacznym wyprzedzeniem terminu wskazanego w umowie z dzierżawcą nabrzeży - Orlen Neptun 2 Spółka z o.o.). 

Wcześniej o 9 dni będą dwa nabrzeża wraz ze stanowiskami wstępnego montażu.

Koszt budowy terminala w Świnoujściu

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. otrzymał 85 procent dofinansowania kosztów całkowitych projektu. Dofinansowanie pochodzi z instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinansowania to 65,9 mln euro.

Tak powstaje głębokowodny terminal T3 Baltic Hub w Gdańsku - zobacz zdjęcia

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej