Wiadukt zniszczyły czołgi jadące na Czechosłowację. Właśnie go odbudowano
Autor: Berger Bau
Kończy się odbudowa wiaduktu drogowego nad linią kolejową w Piechowicach. Wiadukt kilkadziesiąt lat temu znaczyły czołgi wojsk Układu Warszawskiego jadące na interwencję do Czechosłowacji. Dopiero teraz obiekt odbudowano i będą z niego mogli korzystać kierowcy. Struktura betonu imituje tu klinkierową cegłę.
Spis treści
- Czołgi zniszczyły wiadukt, ale go odbudowano
- Nowy wiadukt zbudowała firma Berger Bau
- Boniowanie betonu dało „ceglane” przyczółki
Czołgi zniszczyły wiadukt, ale go odbudowano
W dolnośląskich Piechowicach dobiega końca odbudowa wiaduktu, nieużywanego od lat. Obiekt nad linia kolejową relacji Jelenia Góra – Szklarska Poręba powstał w miejscu, gdzie stał kiedyś stary wiadukt. Nie był używano od 1968 roku, kiedy to zniszczyły go czołgi wojsk Układu Warszawskiego jadące na Czechosłowację. Ich wielki tonaż spowodował poważne uszkodzenia przyczółków i filarów mostu. Od tego czasu wiadukt był wyłączony z użytkowania i stopniowo popadał w coraz gorszy stan techniczny, co w końcu doprowadziło do jego rozbiórki.
Dziś kończy się jego odbudowa, bowiem stary wiadukt wyburzono. W jego miejscu stanął zupełnie nowy obiekt.
Nowy wiadukt zbudowała firma Berger Bau
Generalnym wykonawcą tej inwestycji jest firma Berger Bau.
- Koszt budowy nowego wiaduktu wyniósł 6 milionów 580 tysięcy złotych. Projekt realizowany był etapami – począwszy od sporządzenia szczegółowego planu i uzyskania wymaganych pozwoleń, aż po budowę nowego obiektu wraz z dojazdami oraz przebudową skrzyżowania ulic 1 Maja i Kolejowej. Prace zbliżają się ku końcowi, a oddanie do użytkowania planowane jest na przełom sierpnia i września 2024 roku – mówi Janusz Buhl, Dyrektor Budownictwa Mostowego w Berger Bau.
Boniowanie betonu dało „ceglane” przyczółki
Podczas budowy wiaduktu zastosowano bardzo ciekawy zabieg techniczny, czyli boniowanie powierzchni betonu, któremu nadano strukturę cegły, a następnie pomalowano na ceglany kolor. Dzięki temu uzyskano estetyczny efekt ceglanych przyczółków, co harmonijnie wkomponowuje się w historyczny charakter miejsca. Praca nad czynną linią kolejową oraz zachowanie pewnych aspektów starego zabytkowego obiektu stanowiły dodatkowe wyzwania, które udało się pomyślnie pokonać.
Boniowanie polega na tworzeniu imitacji żłobień lub na nacinaniu rowków na zewnętrznych ścianach budynków, które dzielą je na mniejsze części. Boniowanie można wykonać na całej powierzchni elewacji, jednak najczęściej w ten sposób akcentuje się tylko fragment budynku np. narożniki, filary, cokoły, strefa okien i drzwi.
Czytaj też:
- "Kobiety o twardych zębach", czyli maszyny TBM, które drążą tunele w Polsce
- Tunel w Świnoujściu jest jednorurowy. Drugą „rurą” są wciąż promy
- W tym tygodniu w Śląskiem otworzą nową ekspresówkę. Prawie 7 km trasy
- Obwodnica Zawiercia – odwołanie odrzucone, Kroczyc - wybrano wykonawcę
- Krakowskie Centrum Muzyki tonie w zieleni. Trwa montaż wapiennych fasad
- Na zakopiance układają ostatnią warstwę asfaltu. Otwarcie zaplanowane