Wschodnia obwodnica Krakowa. Nowy odcinek z imponującym mostem i nowatorskimi technologiami
Wschodnia obwodnica Krakowa ma już przejezdny nowy odcinek. Co prawda, jest on jedynie 4,5- kilometrowej długości, ale to jedna z ważniejszych inwestycji drogowych w Polsce. Na tym fragmencie wchodniej obwodnicy Krakowa powstał najdłuższy most w Małopolsce, a do budowy drogi wykorzystano zużyte opony. Generalnym wykonwcą inwestycji był Strabag.
Wschodnia obwodnica Krakowa dłuższa o 4,5 km
Budowa nowego odcinka wschodniej obwodnicy Krakowa pomiędzy węzłami Rybitwy i Igołomska (nazwa węzłów docelowo ma brzmieć: węzeł Kraków Przewóz – węzeł Kraków Nowa Huta) dobiegła końca. Inwestycja we wschodnią obwodnicę Krakowa rozpoczęła się latem 2014. Odcinek drogi ekspresowej S7 długości 4,5 km wraz z dwupoziomowymi węzłami drogowymi oraz mostem na Wiśle wybudowały spółki Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. W ramach inwestycji zrealizowano również kompleksową infrastrukturę drogową. Łącznie przebudowano i wybudowano 18,6 km jezdni i dróg dojazdowych, obiekty inżynierskie, linię tramwajową wraz z siecią trakcji oraz branżowe sieci podziemne. Koszt inwestycji to około 530 mln. zł.
- W ciągu trzech lat bez jednego miesiąca udało nam się zbudować ponad 4 km drogi ekspresowej wraz z imponującym mostem na Wiśle. Dla całej Polski jest to ważny odcinek drogi ekspresowej S7, łączący polskie porty z południem kraju i dalej, z południową cześcią Europy - powiedział dla Telewizji Kraków Wojciech Trojanowski ze spółki Strabag.
Najdłuższy most w Małopolsce
Do wykonania największego i najbardziej okazałego mostu w Małopolsce, łączącego Podgórze z Nową Hutą, zużyto około 7400 ton stali zbrojeniowej i około 39000 m³ betonu. W ramach inwestycji powstały dwa 11-przęsłowe mosty o konstrukcji belkowej i ustroju podwieszanym wantowym z czterema pylonami (po dwa na każde przęsło) wysokości 63 m. Nowy most na Wiśle skróci kierowcom czas przejazdu i odciąży ulice miasta.
Droga ze zużytych opon
Oddany do użytku odcinek tzw. trasy nowohuckiej wyróżnia się innowacyjną technologią budowy dróg. W inwestycji drogowej wykorzystano 25 tys. zużytych opon, które zastosowano w nawierzchni. Badania Instytutu Badań Technicznych TPA, należącego do grupy Strabag, wykazały, że dodanie do asfaltu gumy zwiększa elastyczność nawierzchni, odporność na uszkodzenia mechaniczne, pękanie oraz zmniejsza hałas generowany przez samochody. Podobno trwałość nawierzchni drogowej wykonanej w tej technologii wydłuża się o połowę, bez zwiększenia kosztów samej inwestycji drogowej.