Wschodnia Obwodnica Warszawy S17. Kolejne biurokratyczne przeszkody opóźniają budowę WOW
Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW) to ostatni brakujący element wielkiej obwodnicy wokół stolicy Polski. Droga ma mieć dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Niestety, od kilku lat piętrzą się biurokratyczne przeszkody, przez które budowa WOW nie może ruszyć. Zobacz mapę WOW i dowiedz się, kiedy może powstać.
Spis treści
- Co dalej ze Wschodnią Obwodnicą Warszawy S17? Aktualności
- Kiedy ruszy budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy?
- Kto miał dokończyć Wschodnią Obwodnicę Warszawy?
- Wschodnia Obwodnica Warszawy – przebieg. Jaka będzie?
- Wschodnia Obwodnica Warszawy – mapa
Polecany artykuł:
Co dalej ze Wschodnią Obwodnicą Warszawy S17? Aktualności
Wschodnia Obwodnica Warszawy – wyczekiwana inwestycja drogowa – jest zapowiadana od dawna, ale jej realizacja wcale się nie przybliża. Od kilku lat trwa bowiem niekończący się spór administracyjny związany z dokumentacją niezbędną do budowy WOW (a konkretnie z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach). W listopadzie 2023 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie skierował całą sprawę jednego z odcinków do ponownego rozpatrzenia przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. W przypadku drugiego decyzja jeszcze nie zapadła. Obecnie sytuacja wygląda zatem następująco:
- w przypadku planowanego odcinka S17 Drewnica – Ząbki sprawa wróciła do ponownego rozpatrzenia przez GDOŚ,
- w przypadku planowanego S17 Ząbki – Warszawa Wschód (Zakręt) trwa oczekiwanie na nowy termin rozprawy przed WSA.
W skrócie można więc powiedzieć, że biurokratycznych przeszkód wciąż nie udało się usunąć, a inwestycja łapie kolejne miesiące opóźnienia.
Przypomnijmy, że w 2018 r. dla obu planowanych odcinków WOW wydano decyzje środowiskowe, jednak zostały one uchylone w lutym 2021 r. przez GDOŚ. Decyzje te zostały zaskarżone i od tamtej pory toczy się spór kompetencyjny między kilkoma podmiotami, który uniemożliwia start budowy.
Kiedy ruszy budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy?
Aktualnie nieznany jest termin budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Nie może ona bowiem ruszyć, dopóki nie zakończy się spór administracyjny toczący się od kilku lat i nie zostanie uzyskany komplet wymaganych dokumentów. Nie należy więc spodziewać się startu inwestycji w ciągu kilku najbliższych lat.
- Sprawdź też: Most Krasińskiego w Warszawie – powstanie czy nie? Kontrowersyjny most między Bródnem i Żoliborzem wciąż w planach
– Do domknięcia ringu brakuje ok. 14-kilometrowego odcinka WOW od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód, co uniemożliwia docelowe rozłożenie ruchu na obwodnicy stolicy. Dziś wielu kierowców z braku WOW jeździ drogami wojewódzkimi: 631, 637, 638 i ulicami Wesołej by dotrzeć węzła Warszawa Wschód, a jeśli jadą w kierunku Krakowa wybierają północno-zachodnią część ringu – podaje GDDKiA.
Kto miał dokończyć Wschodnią Obwodnicę Warszawy?
Przypomnijmy, że w maju 2020 GDDKiA odstąpiła od umowy z pierwotnym wykonawcą dokumentacji projektowej. Decyzja ta została poprzedzona wielokrotnymi wezwaniami poprzedniego wykonawcy do współdziałania przy wykonywaniu umowy czy też niezwłocznego jej wykonania. Powodami odstąpienia były m.in. zbliżający się termin zakończenia umowy, niskie zaawansowanie realizacji projektu oraz małe zaangażowanie wykonawcy. Projektant w ciągu 12 miesięcy był zobowiązany opracować elementy Koncepcji programowej, w tym wykonać dokumentację geologiczno-inżynierską i hydrogeologiczną, jak i uzyskać niezbędne decyzje, np. zatwierdzenie projektu robót geologicznych przez Marszałka Województwa Mazowieckiego. Z tego zadania wywiązał się w 30%. W związku z tym ogłoszono przetarg na nowego wykonawcę, a 30 listopada 2020 otwarto oferty.
15 lutego 2021 GDDKiA wybrała firmę IVIA jako najkorzystniejszą w przetargu na kontynuację opracowania elementów Koncepcji programowej dla odcinka drogi ekspresowej S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłami Ząbki i Warszawa Wschód (poprzednio Zakręt). Powtórne postępowanie było efektem odstąpienia od umowy z poprzednim, nierzetelnym wykonawcą dokumentacji.
Zadaniem projektanta miała być kontynuacja opracowywania dokumentacji zawierającej uszczegółowienia techniczne wskazane w decyzji środowiskowej, jak na przykład zajętość terenu pod przyszłą drogę ekspresową. Projektant miał przeprowadzić również szczegółowe badania warunków geologicznych. Jednak następnego dnia sytuacja się całkowicie zmieniła, ponieważ uchylona została decyzja środowiskowa i cała sprawa stanęła w miejscu.
- 13 czerwca 2019 – podpisanie umowy z poprzednim projektantem
- 28 maja 2020 – odstąpienie od umowy z poprzednim projektantem
- 30 listopada 2020 – otwarcie ofert
- 12 lutego 2021 – wybór najkorzystniejszej oferty
- 15 lutego 2021 – wybór nowego wykonawcy
- 23 lutego 2021 – uchylenie decyzji środowiskowej w sprawie budowy WOW przez GDOŚ
- 24 sierpnia 2021 i 19 stycznia 2022 – uchylenie decyzji GDOŚ przez WSA
- 7 marca 2023 – uchylenie decyzji WSA przez NSA i skierowanie sprawy do ponownego rozpatrzenia przez WSA,
- 20 października 2023 – odesłanie przez WSA sprawy jednego z odcinków do ponownego rozpatrzenia przez GDOŚ
Wschodnia Obwodnica Warszawy – przebieg. Jaka będzie?
Wschodnia Obwodnica Warszawy od wschodu zamknie ring warszawskiej obwodnicy. Łączyć się będzie z Południową Obwodnicą Warszawy (węzeł Lubelska) oraz z Trasą S8 (węzeł Drewnica). Będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu.
Aktualnie jedynym istniejącym fragmentem WOW jest 2,5-kilometrowy odcinek od węzła Warszawa Wschód (Zakręt) do węzła Lubelska, oddany do użytku kierowców w grudniu 2022 r. W planach są kolejne dwa odcinki:
- Drewnica – Ząbki: długość 3,6 km (gminy Marki, Ząbki, Zielonka), dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, ekrany akustyczne, 1 przejście dla zwierząt,
- Ząbki – Warszawa Wschód (Zakręt): 10,2 km (gminy Zielonka, Sulejówek, Warszawa dzielnica Wesoła i Rembertów), dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, ekrany akustyczne, 1 przejście dla pieszych, 2 kładki dla pieszych, 3 przejazdy gospodarcze i ok 8 przejść dla zwierząt.