Wybrali wykonawcę ważnej ekspresówki na Podkarpaciu. To już drugie podejście
Autor: GDDKIA
Na Podkarpaciu rozpocznie się niebawem budowa kolejnego odcinka ekspresowej S19 między Jawornikiem i Lutczą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała właśnie wykonawców tej trasy. To odcinek z tunelem wart prawie dwa miliardy złotych. Wcześniej GDDKiA odrzuciła ofertę tureckiej firmy.
Spis treści
- Gülermak (lider) i Budimex zbudują ekspresówkę S19 z tunelem
- To już kolejny wybór wykonawcy na ten odcinek S19
- Budowa S19 Jawornik – Lutcza: tunel i estakada
- S19 Jawornik – Lutcza: kiedy koniec budowy?
- Budowa ekspresówki we fliszu karpackim
- S19 jest częścią Via Carpatia
- Karpatka zaczęła drążyć tunel na S19 Rzeszów – Babica: zdjęcia
Gülermak (lider) i Budimex zbudują ekspresówkę S19 z tunelem
Jak informuje GDDKiA, oferta konsorcjum firm Gülermak (lider) i Budimex została wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na realizację odcinka drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą. Jeśli nie zostaną wniesione odwołania od tego wyboru, będzie można podpisać umowę z wykonawcami.
To już kolejny wybór wykonawcy na ten odcinek S19
Przetarg na budowę tego odcinka drogi ekspresowej S19 trwa już dość długo. Ogłoszono go nieco ponad dwa lata temu – 30 czerwca 2022 r.. We wrześniu 2022 r. GDDKiA otrzymała siedem ofert:
- Koli̇n İnşaat Turi̇zm Sanayi̇ ve Ti̇caret – 1 849 563 300,00 zł,
- Gülermak/Budimex – 1 909 653 720,00 zł,
- Stecol – 1 930 397 201,62 zł,
- PORR – 2 160 236 700,00 zł,
- NDI/NDI Sopot/Dogus İnşaat ve Ticaret – 2 700 832 938,51 zł,
- Nurol İnşaat ve Ticaret – 2 772 879 697,03 zł,
- Mostostal Warszawa/Acciona Construccion – 2 863 008 747,50 zł.
Czytaj też: Rekordowe próbne obciążenia na budowie najwyższej estakady w Polsce na S19 Babica - Jawornik
Jak twierdzi GDDKiA, sprawdzono i oceniono oferty według czterech kryteriów:
- ceny (60 proc.),
- przedłużenia okresu gwarancji jakości na wyposażenie tunelu, budynków technicznych oraz instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.),
- przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (10 proc.),
- a także przedłużenia okresu gwarancji jakości na tunele oraz konstrukcje oporowe w tym portale tuneli (10 proc.).
W listopadzie 2022 r. zwróciliśmy się do jednego z wykonawców o udzielenie wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty (tzw. pytania techniczne). Wówczas na czynność wezwania do wyjaśnień wykonawca złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), która uwzględniła odwołanie. Nie zgadzając się z wyrokiem KIO, w styczniu 2023 r. złożyliśmy skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie, który wyrokiem z 27 września 2023 r. przychylił się do argumentów GDDKiA i uznał zasadność zadania pytań technicznych. Po tym dokonaliśmy wyboru najkorzystniej oferty. W styczniu br. inny oferent odwołał się do KIO od dokonanego wyboru. KIO wyrokiem nakazało unieważnić czynność wyboru oferty najkorzystniejszej, na co wniesiona została skarga do Sądu Okręgowego w Warszawie. Skarga została oddalona i tym samym dokonaliśmy ponownego badania i oceny ofert. Odrzuciliśmy ofertę firmy Kolin i wybraliśmy jako najkorzystniejszą złożoną przez konsorcjum Gülermak i Budimex – informuje GDDKiA.
Przypomnijmy, że wykonawca zaoferował zrealizowanie zadania za kwotę 1 909 653 720,00 zł w terminie 59 miesięcy, przedłużając okres gwarancji o 5 lat.
Budowa S19 Jawornik – Lutcza: tunel i estakada
Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych w systemie Projektuj i buduj. Odcinek szlaku Via Carpatia pomiędzy Jawornikiem i Lutczą, o długości około 5,2 km, poprowadzony będzie m.in. estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Długość tego obiektu to około 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli, jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19.
Zakres prac obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ciągu trasy głównej wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym wspomniana wcześniej estakada i tunel, a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt.
Polecamy: Uzbrojona po zęby Karpatka w końcu wystartowała. Wydrąży ponad 2-kilometrowy tunel
W ramach zadania powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD), infrastrukturę systemu zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. Zostaną także wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi kolidujące z inwestycją a także infrastruktura techniczna.
S19 Jawornik – Lutcza: kiedy koniec budowy?
Prace projektowe i roboty budowlane mają zostać ukończone w ciągu maksymalnie 59 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (tj. od 1 grudnia do 31 marca, liczonych jako cztery miesiące), w czasie robót budowlanych.
Budowa ekspresówki we fliszu karpackim
Odcinek drogi ekspresowej S19 Jawornik – Lutcza przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, składającej się ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych, charakterystycznej dla fliszu karpackiego. Wykonane w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża wykazało bardzo zmienne warunki geologiczne wzdłuż projektowanego odcinka. Teren przyszłej inwestycji charakteryzuje się również różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. W rejonie tunelu dominują obszary leśne i nieużytki.
Tak różnorodna budowa geologiczna oraz ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania oraz wykonano sieć monitoringu geotechnicznego, obejmującą obszary osuwiskowe oraz obszary predysponowane osuwiskowo.
Ponieważ trasa S19 przebiegać będzie po terenie zarówno zróżnicowanym wysokościowo, jak i charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną, na etapie budowy konieczne zatem będzie zabezpieczenie stwierdzonych osuwisk oraz terenów predysponowanych osuwiskowo.
S19 jest częścią Via Carpatia
To ważny korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość około 169 km Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Dzięki niemu połączono nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia zyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4. Kolejne 79,3 km trasy Via Carpatia są w realizacji, czyli w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Dodatkowo rozbudowywany o dodatkową jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka. Natomiast przed podpisaniem umowy jest ostatni odcinek S19 w naszym regionie, między Jawornikiem a Lutczą, którego częścią będzie najdłuższy tunel w naszym województwie, o długości prawie 3 km.
Tak przedstawia się aktualny stan jej realizacji w województwie podkarpackim:
- 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
- 79,3 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka oraz w systemie Projektuj i buduj: Lutcza – Domaradz, Domaradz – Krosno, Dukla – Barwinek),
- 5,2 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza).
Karpatka zaczęła drążyć tunel na S19 Rzeszów – Babica: zdjęcia
Autor: GDDKiA
Czytaj też:
- Budownictwo w pierwszej 10 najbardziej obleganych kierunków na AGH w Krakowie
- Droga ekspresowa S3 na Dolnym Śląsku będzie miała odcinkowy pomiar prędkości w tunelu
- Darmowe autostrady w Polsce 2024. Za które autostrady trzeba płacić, za które nie?
- Wbijają pale i kolumny w nabrzeże terminala offshore w Świnoujściu. Kiedy koniec?