Wyremontowany dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej z ogrodami deszczowymi
Autor: Dariusz Nowak/UM Dąbrowa Górnicza
To dworzec z 1888 roku, znajdujący się na trasie dawnej Kolei Wiedeńsko-Warszawskiej
Zaniedbany i popadający w ruinę dworzec kolejowy w centrum Dąbrowy Górniczej jest teraz jego wizytówką. Pochodzący z 1888 roku obiekt wyremontowano i oddano do użytku w październiku 2023 roku. To dawny dworzec kolei warszawsko-wiedeńskiej. Po remoncie zmieniła się nie tylko elewacja, ale również wnętrze dworca i jego otoczenie. To jedna z ciekawszych kolejowych inwestycji, gdzie pod chodnikami znajdują się zbiorniki na deszczówkę, używaną m.in. do spłukiwania toalet.
Spis treści
- Dworzec w Dąbrowie Górniczej po remoncie oddany w 2023 roku
- Wewnątrz zabytkowego dworca w Dąbrowie górniczej widać nowoczesność
- Ekologiczny dworzec w Dąbrowie Górniczej
- Zieleń i ogrody deszczowe przed dworcem w Dąbrowie Górniczej
- Jak powstanie Ranking Muratora TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023?
Dworzec w Dąbrowie Górniczej po remoncie oddany w 2023 roku
Obiekt oddano pasażerom dokładnie 4 października 2023 roku. Zmienił się nie do poznania. Renowację przeszła stara ceglana elewacja obiektu. Została wyczyszczona, a ubytki uzupełniono. Na wzór historycznej odtworzono również stolarkę okienną i drzwiową oraz poszycie dachowe. Dworzec zyskał również iluminację podkreślającą jego walory architektoniczne nocą, a także podświetlany napis i zegar.
Wewnątrz zabytkowego dworca w Dąbrowie górniczej widać nowoczesność
Zmieniło się także wnętrze budynku, w którym przywrócono obsługę podróżnych. Odbywa się ona w holu połączonym z klimatyzowaną poczekalnią. Zaaranżowano je w nowoczesny sposób nawiązując poprzez częściowo ceglane wykończenie ścian do wyglądu elewacji dworca. Pozostałe ściany pomalowano na kolory utrzymane w odcieniach bieli i szarości. W podobnej tonacji utrzymano posadzkę wykonaną z płyt granitowych. Aranżację wnętrz uzupełniło nowoczesne oświetlenie, umieszczone w podwieszanym, listwowym suficie. Przestrzeń obsługi podróżnych wyposażono również w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu holu znajduje się kasa biletowa Kolei Śląskich, a w sąsiedztwie poczekalni toalety oraz przestrzeń dla opiekuna z dzieckiem i niewielki lokal na wynajem. Pozostałe powierzchnie na dworcu zajmie miasto, a także pomieszczenia techniczne.
Najciekawsze inwestycje 2023 roku - RANKING MURATORA - sprawdź szczegóły
Ekologiczny dworzec w Dąbrowie Górniczej
Modernizacja dworca w Dąbrowie Górniczej to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo. W budynku i jego otoczeniu zamontowano energooszczędne oświetlenie, natomiast pod nawierzchnią zlokalizowano zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet. Budynek ocieplono od wewnątrz, wymieniono stolarkę okienną i drzwiową, a do jego ogrzania będą użyte pompy ciepła. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody odpowiada system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę urządzeń i instalacji. Bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewniają nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Zieleń i ogrody deszczowe przed dworcem w Dąbrowie Górniczej
Całkowicie zmieniło się otoczenie dworca. Przestrzeń wokół budynku dostosowano do wybudowanego przez miasto centrum przesiadkowego, a także terenu stacji, którą przebudowywała PKP PLK S.A. Po zachodniej stronie dworca powstał niewielki budynek łączący w sobie funkcję wiaty rowerowej i poczekalni letniej, a po wschodniej skwer z zielenią i drzewami.
Koszt przebudowy dworca w Dąbrowie Górniczej, która była dofinansowana z budżetu państwa, wyniósł 18,36 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót budowlanych była firma Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.
Przebudowa dworca w Dąbrowie Górniczej jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, który obejmuje w całej Polsce blisko 200 dworców kolejowych.
Jak powstanie Ranking Muratora TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023?
Jak będzie wyglądał nasz przegląd inwestycji i ich późniejszy wybór? Przez kolejne tygodnie, w specjalnej kategorii - „Najciekawsze inwestycje 2023 roku RANKING MURATORA”, która znajdzie się na stronach muratorplus.pl i murator.pl i architektura.murator.pl będziemy publikować opisy poszczególnych inwestycji, które bierzemy pod uwagę w naszym rankingu. Przedstawimy Państwu po 10 propozycji w każdej z kategorii.
W marcu zbierze się nasze jury, w którym znajdą się redaktorzy, którzy opisują na co dzień różne inwestycje i mają na ich temat własne opinie: Maciej Gładysiewicz, manager online, Piotr Laskowski, redaktor naczelny Murator.pl, Artur Celiński, redaktor naczelny architektura.muratorplus.pl, Anna Dziedzic, wydawca i Przemysław Zańko-Gulczyński, wydawca. Po dyskusji i głosowaniu wybierzemy po siedem najciekawszych inwestycji minionego roku. Tak powstanie TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023 roku Muratora.
Nie będziemy organizować plebiscytu z głosowaniem, ale jesteśmy otwarci na Państwa propozycje do naszego rankingu. Możecie je przysyłać do 22 marca na skrzynki pocztowe [email protected] (inwestycje drogowe i kolejowe) oraz [email protected] (inwestycje samorządowe i rewitalizacje zabytków). Prosimy też o kilka zdań uzasadnienia. Obiecujemy, że przyjrzymy się każdej propozycji.
Zobacz nasze propozycje do rankingu:
- Tunel w Świnoujściu był pierwszym w Polsce drążonym przez ogromną maszynę TBM
- Remont dworca głównego w Gdańsku. Trwał długo, ale opłacało się czekać
- Dworzec Metropolitalny, Lublin. Przeszklona bryła o ażurowych słupach kontrastuje z XIX-wiecznym dworcem PK
- Zamek w Muszynie, czyli zabytek (częściowo) odbudowany. Kamienna baszta znowu góruje nad miastem