Z nasypu na S1 "zjechał" mur oporowy. Naprawa osuwiska wymusiła objazdy
Autor: GDDKiA
Naprawa osuwiska na S1 w Lalikach
Trwają prace przy uszkodzonym korpusie drogi ekspresowej w Lalikach. Z nasypu na S1 osunął się mur oporowy. Roboty budowlane za ponad 17,7 mln zł wykonuje firma Usługi Transportowo Drogowo Mostowe Jan Opitek z Chełma Śląskiego. Droga biegnie tuż przy potoku górskim. Gdy ją budowano, koryto potoku przesunięto. Od 27 października do zakończenia budowy, ruch na objeździe osuwiska będzie się odbywał wahadłowo.
Spis treści
- Z nasypu S1 "zjechał" mur oporowy z koszy gabionowych
- Nowa organizacja ruchu na S1 od 27 października
- Drogę S1 zbudowano w starorzeczu, potok przesunięto
- Ile potrwa naprawa drogi S1 w Lalikach ?
- Droga ekspresowa S1 w Lalikach powstała w 2008 roku
Z nasypu S1 "zjechał" mur oporowy z koszy gabionowych
Droga ekspresowa S1 w Lalikach wymagała naprawy. Konkretnie nasyp, po którym biegnie ekspresówka. Od dłuższego czasu widać było tam osuwisko. Z nasypu „zjechał” spory fragment skarpy wraz z wybudowanym z koszy siatkowych murem oporowym i krawędziami jezdni.
Jak informuje GDDKiA Ostatnie deszcze i dodatnia temperatura sprzyjająca intensywnym roztopom, spowodowała nasiąkniecie gruntu i korpusu drogowego. W efekcie doprowadziło to do utraty ich stateczności i osunięcia muru oporowego oraz krawędzi jezdni.
Wiosną rozpoczęła się naprawa jezdni w tym miejscu. Obejmuje usunięcie uszkodzeń korpusu drogowego na odcinku około 400 m, a następnie jego wzmocnienie i odtworzenie. Powstanie żelbetonowy korpus na którym zostanie zbudowany nasyp.
Nowa organizacja ruchu na S1 od 27 października
Od 27 października, do zakończenia budowy, ruch na objeździe osuwiska jest sterowany wahadłowo z wykorzystaniem drogowej sygnalizacji świetlnej. Obecnie trwa budowa materaca z kruszywa, siatki i geowłókniny, gabionów oraz kończone są roboty rozbiórkowe starego korpusu drogi. Planowany termin zakończenia zadania to II kwartał 2025 r. W przerwie zimowej będzie funkcjonował dotychczasowy objazd odcinka drogi ekspresowej S1.
Zakończenie prac planowane jest w kwietniu 2025 r. Zadaniem wykonawcy jest usunięcie uszkodzeń korpusu drogowego na odcinku około 400 m, a następnie jego wzmocnienie i odtworzenie. Dzięki tym działaniom przywrócona zostanie pełna funkcjonalność drogi, a ponadto zapewniona będzie ochrona przed dalszym zniszczeniem.
Drogę S1 zbudowano w starorzeczu, potok przesunięto
Droga w tym miejscu została wybudowana w starorzeczu. Potok Roztoka, który tu płynie przesunięto, tak, by jego koryto biegło równolegle do drogi, niemal przylegając do niej. Według GDDKiA, prawdopodobną przyczyną uszkodzenia korpusu drogowego jest oddziaływanie wód gruntowych i powierzchniowych na nasyp drogi. Tego typu warunki sprzyjają intensywnemu oddziaływaniu wód gruntowych oraz powierzchniowych na konstrukcję drogi, w efekcie nastąpiło stopniowe i niezauważalne rozluźnienie podstawy nasypu drogowego. Proces trwający prawie dwie dekady, spowodował deformację koszy gabionowych stabilizujących nasypy, kanalizacji deszczowej i elementów liniowych odwodnienia powierzchniowego oraz nawierzchni jezdni. Jezdnia w tym miejscu prowadzona jest w nasypie, którego wysokość sięga od 5 do 7 m.
Ile potrwa naprawa drogi S1 w Lalikach ?
20 maja GDDKiA przekazała teren wykonawcy, który rozpoczął prace przy uszkodzonym korpusie drogi ekspresowej w Lalikach. Roboty budowlane za ponad 17,7 mln zł wykona firma Usługi Transportowo Drogowo Mostowe Jan Opitek z Chełma Śląskiego. Zakończenie prac planowane jest w kwietniu 2025 r.
Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?
Autor: GDDKiA
Tunel w Lalikach na S1 – długość 700 m Tunel w Lalikach to pierwszy tunel drogowy pozamiejski na drodze ekspresowej w Polsce, jakim zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W 2010 roku oddano do ruchu odcinek drogi ekspresowej S1 Szare - Laliki. Inwestycja kosztowała 391 milionów złotych.
Droga ekspresowa S1 w Lalikach powstała w 2008 roku
Ten odcinek drogi S1 Laliki – Zwardoń został oddany do ruchu w grudniu 2008 r.
Problemy zaczęły się pojawiać już około 2019 roku. Wtedy to ogłoszono przetarg na naprawę, a potem drugi, gdyż ofert wykonawców znacząco przekraczały wartość budżetu, jaki miała na ten cel GDDKiA.
We wrześniu 2021 roku, ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji, który objął łącznie cztery lokalizacje o podobnym charakterze uszkodzeń. Tu również z uwagi na znaczne przekroczenie naszego kosztorysu postępowanie umorzono.
Dopiero postępowanie z 2022 roku przyniosło rozstrzygnięcie. 4 listopada 2022 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji naprawy korpusu drogowego z pierwotnym terminem zakończenia przypadającym w maju 2023 roku. Jednakże z uwagi na konieczność uregulowania spraw własności, związanych z gruntami pokrytymi wodami, przedłużono termin opracowania dokumentacji do października 2023 roku. Wiązało się to z koniecznością aneksowania programu inwestycji. Ostatecznie, w styczniu 2024 roku, Ministerstwo Infrastruktury uzgodniło program inwestycyjny, który pozwolił na ogłoszenie przetargu na realizację naprawy korpusu drogowego w ciągu S1 w Lalikach. – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.
Czytaj też:
- Maszyna do drążenia tunelu kolejowego w centrum Łodzi już pracuje. Jak działa maszyna TBM?
- Te nowe drogi dostaną w 2024 roku pozwolenia na budowę. Trzy właśnie dostały
- Budowa mostu w Wolinie. Trwa montaż ostatniego elementu przęsła łukowego, potem nasuną je na most
- Wrompa, czyli największa w Polsce pompa ciepła, czerpiąca energię ze ścieków dotarła do Wrocławia
- Obejście Węgierskiej Górki. W Beskidach powstaje droga ekspresowa S1. Zdjęcia LUTY 2024