Z nasypu na S1 "zjechał" mur oporowy. Naprawa osuwiska wymusiła objazdy

2024-10-29 12:28

Trwają prace przy uszkodzonym korpusie drogi ekspresowej w Lalikach. Z nasypu na S1 osunął się mur oporowy. Roboty budowlane za ponad 17,7 mln zł wykonuje firma Usługi Transportowo Drogowo Mostowe Jan Opitek z Chełma Śląskiego. Droga biegnie tuż przy potoku górskim. Gdy ją budowano, koryto potoku przesunięto. Od 27 października do zakończenia budowy, ruch na objeździe osuwiska będzie się odbywał wahadłowo.

Spis treści

  1. Z nasypu S1 "zjechał" mur oporowy z koszy gabionowych
  2. Nowa organizacja ruchu na S1 od 27 października
  3. Drogę S1 zbudowano w starorzeczu, potok przesunięto
  4. Ile potrwa naprawa drogi S1 w Lalikach ?
  5. Droga ekspresowa S1 w Lalikach powstała w 2008 roku

Z nasypu S1 "zjechał" mur oporowy z koszy gabionowych

Droga ekspresowa S1 w Lalikach wymagała naprawy. Konkretnie nasyp, po którym biegnie ekspresówka. Od dłuższego czasu widać było tam osuwisko. Z nasypu  „zjechał” spory fragment skarpy wraz z wybudowanym z koszy siatkowych murem oporowym i krawędziami jezdni.

Jak informuje GDDKiA Ostatnie deszcze i dodatnia temperatura sprzyjająca intensywnym roztopom, spowodowała nasiąkniecie gruntu i korpusu drogowego. W efekcie doprowadziło to do utraty ich stateczności i osunięcia muru oporowego oraz krawędzi jezdni.

Wiosną rozpoczęła się naprawa jezdni w tym miejscu. Obejmuje usunięcie uszkodzeń korpusu drogowego na odcinku około 400 m, a następnie jego wzmocnienie i odtworzenie. Powstanie żelbetonowy korpus na którym zostanie zbudowany nasyp.

Nowa organizacja ruchu na S1 od 27 października

Od 27 października, do zakończenia budowy, ruch na objeździe osuwiska jest sterowany wahadłowo z wykorzystaniem drogowej sygnalizacji świetlnej. Obecnie trwa budowa materaca z kruszywa, siatki i geowłókniny, gabionów oraz kończone są roboty rozbiórkowe starego korpusu drogi. Planowany termin zakończenia zadania to II kwartał 2025 r. W przerwie zimowej będzie funkcjonował dotychczasowy objazd odcinka drogi ekspresowej S1.

Zakończenie prac planowane jest w kwietniu 2025 r. Zadaniem wykonawcy jest usunięcie uszkodzeń korpusu drogowego na odcinku około 400 m, a następnie jego wzmocnienie i odtworzenie. Dzięki tym działaniom przywrócona zostanie pełna funkcjonalność drogi, a ponadto zapewniona będzie ochrona przed dalszym zniszczeniem.

Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki.

Drogę S1 zbudowano w starorzeczu, potok przesunięto

Droga w tym miejscu została wybudowana w starorzeczu. Potok Roztoka, który tu płynie przesunięto, tak, by jego koryto biegło równolegle do drogi, niemal przylegając do niej. Według GDDKiA, prawdopodobną przyczyną uszkodzenia korpusu drogowego jest oddziaływanie wód gruntowych i powierzchniowych na nasyp drogi. Tego typu warunki sprzyjają intensywnemu oddziaływaniu wód gruntowych oraz powierzchniowych na konstrukcję drogi, w efekcie nastąpiło stopniowe i niezauważalne rozluźnienie podstawy nasypu drogowego. Proces trwający prawie dwie dekady, spowodował deformację koszy gabionowych stabilizujących nasypy, kanalizacji deszczowej i elementów liniowych odwodnienia powierzchniowego oraz nawierzchni jezdni. Jezdnia w tym miejscu prowadzona jest w nasypie, którego wysokość sięga od 5 do 7 m.

Ile potrwa naprawa drogi S1 w Lalikach ?

20 maja GDDKiA przekazała teren wykonawcy, który rozpoczął prace przy uszkodzonym korpusie drogi ekspresowej w Lalikach. Roboty budowlane za ponad 17,7 mln zł wykona firma Usługi Transportowo Drogowo Mostowe Jan Opitek z Chełma Śląskiego. Zakończenie prac planowane jest w kwietniu 2025 r.

Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?

Droga ekspresowa S1 w Lalikach powstała w 2008 roku

Ten odcinek drogi S1 Laliki – Zwardoń został oddany do ruchu w grudniu 2008 r. 

Problemy zaczęły się pojawiać już około 2019 roku. Wtedy to ogłoszono przetarg na naprawę, a potem drugi, gdyż ofert wykonawców znacząco przekraczały wartość budżetu, jaki miała na ten cel GDDKiA.

We wrześniu 2021 roku, ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji, który objął łącznie cztery lokalizacje o podobnym charakterze uszkodzeń. Tu również z uwagi na znaczne przekroczenie naszego kosztorysu postępowanie umorzono. 

Dopiero postępowanie z 2022 roku przyniosło rozstrzygnięcie. 4 listopada 2022 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji naprawy korpusu drogowego z pierwotnym terminem zakończenia przypadającym w maju 2023 roku. Jednakże z uwagi na konieczność uregulowania spraw własności, związanych z gruntami pokrytymi wodami, przedłużono termin opracowania dokumentacji do października 2023 roku. Wiązało się to z koniecznością aneksowania programu inwestycji. Ostatecznie, w styczniu 2024 roku, Ministerstwo Infrastruktury uzgodniło program inwestycyjny, który pozwolił na ogłoszenie przetargu na realizację naprawy korpusu drogowego w ciągu S1 w Lalikach. – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej