Z tego rusztu nie zjedzie już jezdnia. Tak naprawiają osuwisko w Kasinie Wielkiej
Autor: GDDKiA
Na osuwisku w Kasinie Wielkiej zakończyło się palowanie. Z placu budowy zniknęła więc ogromna, 80-tonowa palownica. Drogowcy przeszli do kolejnego etapu naprawy – budują żelbetowy ruszt, który utrzyma osuwającą się wcześniej drogę w jednym miejscu. Potem zostanie już tylko odbudowa drogi. Wiemy, kiedy ją otworzą.
Spis treści
- Osuwisko na DK 28 w Kasinie Wielkiej
- Żelbetowy ruszt na betonowych palach powstrzyma osuwisko w Kasinie
- Wzmocnią skarpę i ułożą nawierzchnię na żelbetowym ruszcie
- Kiedy otworzą DK 28 w Kasinie Wielkiej?
Osuwisko na DK 28 w Kasinie Wielkiej
Osuwisko w Kasinie Wielkiej spowodowało konieczność zamknięcia fragmentu Drogi krajowej nr 28 i ogromne utrudnienia dla okolicznych mieszkańców, którzy muszą korzystać z długich objazdów. Szczeliny i pęknięcia na jezdni drogi krajowej nr 28 w Kasinie Wielkiej pojawiły się 29 maja ub. roku. Początkowo miały od 10 do 20 cm szerokości i długość do 15 m, występowały na odcinku około 50 m.
GDDKiA po wykonaniu specjalistycznych ekspertyz wybrała wykonawcę, który 2,5 miesiąca temu wkroczył na plac budowy. Wykonawcą prac jest firma Zabert.
Przez ostatni miesiąc na miejscu wywiercono i zabetonowano 96 zbrojonych pali, z których każdy ma długość 20 metrów. Na niespełna stumetrowym odcinku osuwiska powstała podziemna konstrukcja, której łączna długość to prawie 2 km. Pale są tak długie, gdyż musiały zostać zakotwiczone w stabilnym podłożu znajdującym się pod płaszczyzną poślizgu osuwiska.
Żelbetowy ruszt na betonowych palach powstrzyma osuwisko w Kasinie
Na tych palach przez najbliższy miesiąc zbudujemy żelbetowy ruszt – kratownicę, która połączy wszystkie pale. Do jej budowy zużyjemy około 260 metrów sześciennych betonu. 96 pali wierciliśmy w trzech rzędach, w każdym po 32 pale. Dwa rzędy zostaną połączone belką grubości 0,5 m, belka łącząca trzeci rząd będzie miała 1 m. Długość każdej belki to 94 m, będą one ze sobą połączone poprzecznie – mówi Kacper Michna, rzecznik GDDKiA w Krakowie.
Wzmocnią skarpę i ułożą nawierzchnię na żelbetowym ruszcie
Gdy żelbetowy ruszt będzie gotowy, będzie można przystąpić do odbudowy na nim zniszczonej przez osuwisko drogi. Dodatkowo skarpa zostanie na odcinku około 120 metrów zostanie zabezpieczona koszami gabionowymi. To metalowe, sześcienne kosze z siatki wypełnione kamieniami, które stabilizują teren. Powstanie też odwodnienie, które odprowadzi wody gruntowe do przepustu pod drogą.
Kiedy otworzą DK 28 w Kasinie Wielkiej?
GDDKiA planuje otworzyć naprawianą obecnie drogę na początku września 2024 roku.
ZOBACZ TEŻ: Na osuwisku powstaje 100-metrowa „estakada” na zasypanych ziemią 20-metrowych podporach
Autor: GDDKiA
16- i 22-metrowe gwoździe zatrzymały osuwanie się jezdni na DK 28 w Kasinie Wielkiej. Teraz ich działanie wesprze jeszcze 96 betonowych pali, długich na 20 metrów.
Czytaj też:
- „Mechaniczny kret” na półmetku budowy kolejnego tunelu pod Łodzią
- W Lalikach z nasypu na S1 "zjechał" mur oporowy. Zaczyna się naprawa osuwiska
- Do tunelu w Zielonkach wjechała maszyna do do układania betonowej nawierzchni. To część północnej obwodnicy Krakowa
- Nocny montaż kładki na zakopiance. W godzinę ułożyli przęsła na podporach