Zabytkowa nastawnia kolejowa w Bytomiu przejdzie remont. Jest umowa z wykonawcą

2024-04-02 13:14

Zabytkowa kolejowa nastawnia bramowa „Bt” w Bytomiu przejdzie remont. PKP PLK właśnie wybrały wykonawcę tego zadania. Aktualnie na stacji prowadzona jest przebudowa peronów i hali przy zachowaniu elementów historycznych. Montowane są przeszklenia i poszycie dachu. Efektem inwestycji na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie będą sprawniejsze podróże oraz przewóz towarów ze Śląska w stronę portów. Wartość prac to ponad 1,2 mld zł, dofinansowanie pochodzi z UE.

Spis treści

  1. Nastawnia kolejowa "Bt" w Bytomiu wpisana do rejestru zabytków
  2. Remont nastawni kolejowej w Bytomiu skończy się w tym roku
  3. Remont stacji kolejowej w Bytomiu
  4. Remont stacji i nastawni w Bytomiu z dofinansowaniem unijnym

Nastawnia kolejowa "Bt" w Bytomiu wpisana do rejestru zabytków

Nadwieszona stalowa część budynku modernistycznej bramowej nastawni kolejowej „Bt” z półkolistym zakończeniem, stalowe filary i suwakowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym będące wyposażeniem nastawni, zostały wpisane do rejestru zabytków w 2021 roku.

Obiekt, ze względu na okres, w którym powstał - lata 30. XX wieku, kiedy Bytom był jeszcze w granicach Niemiec, a także charakterystyczny kształt - ma wartość historyczną. Zgodnie z planami modernizacyjnymi linii kolejowej nr 131 obiekt miał zostać wyburzony, jednak z wnioskami o jego wpisanie do wojewódzkiego rejestru zabytków wystąpili bytomscy społecznicy ze Stowarzyszenia „Miasto dla Mieszkańców” i Stowarzyszenia na Rzecz Zabytków Fortyfikacji „Pro Fortalicium”.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Remont nastawni kolejowej w Bytomiu skończy się w tym roku

Konstrukcja stalowa zabytkowej nastawni w Bytomiu zostanie oczyszczona i odmalowana. Wykonana będzie renowacja elewacji i dachu. Okna i drzwi zostaną wymienione na nowe. We wnętrzu obiektu przeprowadzone będą prace remontowe. Montaż nowego oświetlenia zewnętrznego sprawi, że w nocy nastawnia będzie podświetlona. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2024 r. Zakres robót został uzgodniony z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prace będą finansowane ze środków własnych.

Nastawnia jest ważną częścią stacji Bytom i po przeprowadzonych przez PLK SA pracach, ponownie stanie się wizytówką stacji.

Wykonawcą prac została firma PORR. PKP PLK właśnie podpisały umowę z firmą, która wykona zadanie za 1,1 mln zł. Prace zakończą się jeszcze w 2024 roku.

Most w Grudziądzu już dostępny dla pociągów, choć remont jeszcze się nie skończył

W ramach odrębnego zadania, na modernizowanej stacji Bytom montowane jest nowe poszycie dachu hali peronowej i pierwsze przeszklenia świetlików. Konstrukcja hali została wcześniej wzmocniona. Budowane są dwa z trzech peronów w stacji. Prace prowadzone są też w przejściu pod torami na perony. W budynku nowego lokalnego centrum sterowania montowane są komputerowe systemy prowadzenia ruchu kolejowego.

Remont stacji kolejowej w Bytomiu

Po zakończeniu prac wszystkie perony będą dostosowane do obsługi podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Windy ułatwią komunikację. Będzie nagłośnienie i czytelne oznakowanie, wymienione oświetlenie oraz ławki. Odnowione zostaną dwa przejścia podziemne, w tym przejście na perony. Na stacji zostanie przebudowanych łącznie ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej.

Na hali peronowej pojawią się też nowe napisy z nazwą stacji, wykonane w technologii LED. Dotychczasowe dwa komplety neonowych napisów „Bytom”, pochodzących z hali peronowej, otrzymała gmina. Przekazane neony zostaną w przyszłości wyeksponowane na terenie Bytomia.

Efektem prac w stacji Bytom będą wygodniejsze podróże pociągiem w stronę Katowic i Tarnowskich Gór. Roboty pozwolą na zwiększenie przepustowości stacji oraz rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego.

Remont stacji i nastawni w Bytomiu z dofinansowaniem unijnym

Modernizacja stacji Bytom to część dużej inwestycji na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2025 r.

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej