XIX-wieczne mosty odzyskują dawny blask. Podróż z Wrocławia w Karkonosze będzie szybsza
Autor: PKP PLK
Trwają prace przy dwóch imponujących, ponad 130-letnich mostach w malowniczej Kotlinie Marciszowskiej. Te zabytkowe dziś przeprawy, będące perełkami inżynierii XIX wieku, przechodzą właśnie gruntowny remont, to przeprawy w pętli rzeki Bóbr, między Sędzisławem a Marciszowem. Niebawem ruszą prace na wiaduktach w Wałbrzychu. Sieć trakcyjna wymieniana jest na nową.
Spis treści
- Kolejowe remonty na trasie Wrocław - Jelenia Góra
- XIX-wieczne mosty kolejowe będą jak nowe
- Palownica poszła w ruch
- To projekt kolejowy wart 125 mln zł
Kolejowe remonty na trasie Wrocław - Jelenia Góra
Na trasie Wrocław – Jelenia Góra trwa prawdziwa kolejowa rewolucja. Za 125 milionów złotych z Krajowego Planu Odbudowy modernizowana jest infrastruktura, dzięki czemu podróż z Wrocławia w Karkonosze będzie jeszcze bardziej komfortowa i szybsza.
XIX-wieczne mosty kolejowe będą jak nowe
Już teraz trwają prace przy dwóch imponujących, ponad 130-letnich mostach w malowniczej Kotlinie Marciszowskiej. Te zabytkowe przeprawy, będące perełkami inżynierii XIX wieku, przechodzą gruntowny remont.
Kolejowa infrastruktura została zdjęta, a konstrukcja mostów uniesiona, tak, by wykonawca mógł wymienić łożyska i wzmocnić obiekt. Prace obejmą również kamienne przyczółki i filary. Mosty będą odnowione i dostosowane do prędkości do 120 km/h. Usunięte zostaną ograniczenia prędkości.
Palownica poszła w ruch
To nie wszystko. Ekipy wymieniają sieć trakcyjną na 11 km odcinku linii kolejowej Jelenia Góra – Wałbrzych: między Sędzisławem a Marciszowem oraz Wałbrzychem Miasto a Wałbrzychem Fabrycznym. Pociąg sieciowy zwinął już linię zasilającą, a palownica gąsienicowa wbiła fundamenty, na których oprze się nowa sieć trakcyjna.
Utrzymanie dobrego czasu podróży zapewnią prace przy czterech wiaduktach w Wałbrzychu: na ul. Gdyńskiej, ul. S. Moniuszki, ul. 1-go Maja i przy stacji Wałbrzych Fabryczny. Najstarszym objętym pracami wiaduktem jest kamienny kolos na ul. Stanisława Moniuszki. Przeprawę wykonano w 1860 roku. Będzie remontowany, zarówno jak obiekt na Gdyńskiej, zgodnie z założeniami konserwatora zabytków. Wiadukty zapewniają sprawną komunikację drogową w mieście, więc z myślą o mieszkańcach, nawet podczas prac zostanie zachowany ruch pieszy i drogowy.
- Polecamy też: CPK idzie w konkrety i ogłasza plan przetargów na 2025 rok. - To pomoże wykonawcom - mówi Maciej Lasek
To projekt kolejowy wart 125 mln zł
Wykonawcą prac na linii kolejowej nr 274 na odcinku Wrocław Świebodzki - Jelenia Góra - prace na szlaku Marciszów - Sędzisław, Wałbrzych Miasto - Wałbrzych Fabryczny oraz na obiektach inżynieryjnych jest firma PORR. Wartość projektu ze środków z KPO wynosi około 125 mln zł. Prace zakończą się w 2026 roku.
Na ważnej nie tylko dla Dolnego Śląska trasie Wrocław – Jelenia Góra kursuje kilkadziesiąt pociągów dziennie. Linia kolejowa gwarantuje obecnie krótki czas przejazdu - najszybciej z Wrocławia do Jeleniej Góry dojedziemy w 1 h 45 min. Przebudowane we wcześniejszych latach stacje i przystanki zapewniają wygodny dostęp do pociągów i atrakcyjnych kolejowych podróży.
Czytaj też:
- Co dalej z ostatnim odcinkiem zakopianki. Górale nie chcą dwupasmówki
- O firmach budowlanych z Chin, autostradzie A1 i niepewności na kolei
- Bełchatów będzie miał elektrownię jądrową? Radni poparli ten pomysł
