Zabytkowy dach zawisł w powietrzu. Ruszył remont stacji Szczecin Pogodno, brutalistyczne kielichy trafiły do renowacji
Autor: Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego
Zabytkowa wiata stacji Szczecin Pogodno - 21 żelbetowych kielichów - została zdemontowana i wkrótce zostanie poddana renowacji. Od 2018 roku widnieje w rejestrze zabytków. Prace remontowe to część większej inwestycji kolejarzy - nieużywane od lat Pogodno stanie się ważnym przystankiem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, zmodernizowanym i dostosowanym do obowiązujących norm.
Spis treści
- Stacja Szczecin Pogodno. Zabytkowa wiata zostanie poddana renowacji
- Całe lata nie było nawet wiadomo, kto zaprojektował stację
Stacja Szczecin Pogodno. Zabytkowa wiata zostanie poddana renowacji
Żelbetowe kielichy socmodernistycznej stacji Szczecin Pogodno przeniesiono do renowacji - charakterystyczny daszek zdjęto w trzech częściach i umieszczono przy torach na legarach. Tu, na miejscu, będzie poddany renowacji - beton zostanie oczyszczony, a ubytki w strukturze uzupełnione przy użyciu specjalnych mas do konserwacji elementów żelbetowych. Tak przygotowane kielichy zostaną zakonserwowane metodą chemiczną. Zyskają też nowe pokrycie dachowe.
Zobacz także: Zabytkowy dworzec w Opalenicy po przebudowie
Proces ściągania zabytku z przystanku został uwieczniony na filmiku wykonanym przez pracowników SKM. Kielichy umieszczono na stalowych lewarach i odcięto od trzonów, a następnie podniesiono dźwigami. Zabieg, który nadzorował konserwator zabytków, jest częścią remontu stacji zakładającego nie tylko odnowę zabytku, ale i dostosowanie przystanku do obowiązujących norm, a więc w praktyce wybudowanie go od nowa przy zachowaniu oryginalnej formy z lat 70. Zabytek wróci na zrekonstruowany przystanek kolejowy. Zostanie nieznacznie przesunięty w głąb peronu, by umożliwić dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z utrudnionym poruszaniem się. Kielichy zyskają nowe "nogi" - te elementy nie były objęte ochroną konserwatorską.
Peron, a wraz z nim zadaszenie, zostaną podniesione. Pogodno zyska windę oraz kładkę ułatwiającą komunikację między SKM Pogodno a Stadionem Miejskim im. Floriana Krygiera. Gotowe jest już nowe dojście na stację oraz parking dla rowerów.
Wykonawcą remontu jest firma Frakcja S.A. Remont koordynuje Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Prace w Pogodnie są częścią większej inwestycji - budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej na liniach kolejowych w stronę Gryfina, Stargardu i Goleniowa. Oddanie stacji przewidziano na koniec 2025 roku.
Całe lata nie było nawet wiadomo, kto zaprojektował stację
Po wojnie rozpoczęto modernizację linii kolejowej Szczecin-Police-Trzebież. Żelbetowa konstrukcja powstała jako prototyp w 1973 roku i miała wkrótce trafić do szerszej produkcji jako projekt typowy. Planowano ustawić ją na innych szczecińskich stacjach. Niestety, z planów zrezygnowano. Autorką projektu jest architektka Danuta Rusiecka. Konstrukcję opracował Henryk Kowalczyk. Charakterystyczne kielichy odlano w trzech modułach i złączono.
O wiacie świat przypomniał sobie prawie dekadę temu, kiedy Szczecińska Kolej Metropolitalna zaczęła przygotowania do remontu, a stację przeznaczono do wyburzenia. Dzięki zaangażowaniu Tomasza Sachanowicza, studentów ZUT, Igora Podeszwika i Rady Osiedla Pogodno ustalono, kto i kiedy zaprojektował stację Pogodno, a w sprawę zaangażował się konserwator zabytków. W 2018 roku obiekt trafił do rejestru zabytków.
Zobacz, jak wiata wyglądała chwilę przed remontem:
Autor: Julia Dragović / archiwum prywatne