Zabytkowy dworzec kolejowy w Zduńskiej Woli odzyskał historyczny wygląd. Tak się prezentuje po remoncie

2024-09-24 15:42

Historyczny wygląd odzyskał budynek dworca kolejowego w Zduńskiej Woli. Obiekt robi niesamowite wrażenie. Odrestaurowany budynek z czerwonej cegły zachował dawną bryłę, ale w środku został gruntownie zmodernizowany. Zobacz efekty inwestycji prowadzonej wspólnie przez miasto Zduńska Wola i PKP PLK S.A.

Spis treści

  1. Remont dworca w Zduńskiej Woli pod okiem konserwatora zabytków
  2. Wnętrze i okolica dworca dostosowane do potrzeb pasażerów
  3. Dworzec w Zduńskiej Woli po modernizacji wypiękniał
  4. Historia zabytkowego dworca w Zduńskiej Woli

Remont dworca w Zduńskiej Woli pod okiem konserwatora zabytków

Zabytkowy budynek dworca w Zduńskiej Woli ma swoją historię. Powstał podczas budowy Kolei Warszawsko - Kaliskiej, którą uruchomiono w 1902 roku. Dlatego też przebudowa dworca przeprowadzona została pod ścisłym nadzorem Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Łodzi.

Przed modernizacją budynek pokrywał tynk. By można było wrócić do oryginalnej elewacji z pięknej czerwonej cegły, trzeba było skuć nowsze tynki. Widać świetne efekty tych prac. Obiekt odzyskał historyczny wygląd, a zarazem stał się bardziej funkcjonalny.

Dach budynku pokryto dachówką ceramiczną. Zasypano piwnice, a fundamenty poddano izolacji przeciwwilgociowej. Wymieniona została stolarka okienna i drzwiowa.

MuratorPlus: Przebudowa węzła kolejowego w Katowicach

Wnętrze i okolica dworca dostosowane do potrzeb pasażerów

Posadzki wewnątrz budynku zostały wykonane z płytek. W obiekcie wymieniono instalacje, w tym oświetlenia na energooszczędną. Budynek dostosowany został do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez wykonanie ścieżki z dotykowych płytek prowadzących niewidomych. Budynek dworca ma ogrzewanie systemowe i został podłączony do miejskiej sieci cieplnej.

Na placu Żelaznym przed dworcem wykonane zostały nowe chodniki, wybudowane nowe miejsca postojowe przy budynku dworca – 5 miejsc, w tym dwa dla osób niepełnosprawnych. Położono też nowy asfalt. Wykonana została kanalizacja deszczowa oraz nowe przyłącza wod-kan do budynku. Wykonane zostało także nowe oświetlenie. Na terenie placu Żelaznego, na wprost budynku dworca wykonane zostały zadaszone dwa miejsca postojowe dla autobusów.

Budynek przebudował Zakład Robót Budowlanych BUDOMAX Arkadiusz Baś z Grabowca. Umowa została zawarta z wykonawcą 7 maja 2021 roku. Nowy dworzec zaczął służyć pasażerom w grudniu 2023 r.

Mieszkańcy Zduńskiej Woli w końcu mają dworzec kolejowy, który jest wizytówką miasta. (...) Budynek dworca PKP w Zduńskiej Woli znów wygląda tak, jak na początku XX wieku, kiedy został zbudowany. Ma odnowioną fasadę z czerwonej cegły, nowe okna, drzwi i dach. Został przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przed dworcem powstał zadaszony przystanek autobusowy – wylicza samorząd województwa łódzkiego.

Bardzo się cieszymy z tej inwestycji. To obiekt należący do miasta. Na terenie miasta znajduje się jeszcze jeden dworzec, należący do PKP PLK – powiedział nam Kacper Wlazło z Biura Strategii i Rozwoju Miasta Zduńskiej Woli.

Dworzec w Zduńskiej Woli po modernizacji wypiękniał

Po modernizacji dworzec stał się bardziej funkcjonalny. Wszystko dzięki nowemu układowi kas biletowych oraz połączeniu poczekalni z częścią komercyjną. Łączenie podróży koleją i innymi środkami transportu zapewniła budowa stanowisk dla autobusów, miejsc parkingowych oraz stojaków dla rowerów.

Dworzec w Zduńskiej Woli, jest jednym z czterech przystanków kolejowych zmodernizowanych ostatnio w województwie łódzkim. Całkowita wartość projektu wynosi 50 mln 221 tys. zł, a wartość dofinansowania to 34 mln 420 tys. zł, z czego 30 mln 771 tys. zł pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 3 mln 648 tys. zł to wkład z Budżet Państwa. Resztę pokryła spółka PKP PLK.

Sama inwestycja związana z dworcem w Zduńskiej Woli to koszt 4,5 mln zł, z tego 2,9 mln zł to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.

Historia zabytkowego dworca w Zduńskiej Woli

Kolej Warszawsko-Kaliska poprzez węzeł warszawski z jednej strony i Stację Graniczną w Skalmierzycach, połączyła Imperium Rosyjskie z Europą Zachodnią. Pierwszy pociąg przejechał tą trasą 15 listopada 1902 roku.

Dla Zduńskiej Woli uruchomienie połączenia kolejowego było jednym z ważniejszych wydarzeń w dziejach miasta. Miasto przemysłowe zyskało okno na świat. Historycy podkreślają, że to dzięki Kolei Warszawsko-Kaliskiej miasto przeistoczyło się z rękodzielniczego w fabryczne.

Jak podają przedstawiciele miasta, podczas przebudowy dworca w 2022 roku pracownicy odnaleźli dokumenty, które zostały przekazane do Muzeum Historii Miasta Zduńska Wola. To rozkład jazdy kolei warszawsko-kaliskiej z 1903 roku na odcinku Łódź-Kalisz, z podanymi czasami przejazdu.  Przejazd z Kalisza do Łodzi trwał 1 godzinę 43 minuty.  Znaleziono także dziennik dyżurnego ruchu, w którym skrupulatnie zanotowano jakie typy lokomotyw przejeżdżały przez stację, numery składów pociągów towarowo-osobowych oraz numery ekspedycji towarowych.

Linia z Łodzi Kaliskiej do Zduńskiej Woli została zelektryfikowana w listopadzie 1965 roku. Natomiast pierwszy pociąg elektryczny przejechał odcinkiem Zduńska Wola – Sieradz 2 czerwca 1973 roku.

Listen to "Murowane starcie" on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej