Zaczyna się budowa S10, drogi która połączy Pomorze Zachodnie z Warszawą. Są pierwsze umowy
Autor: Google Maps
Rozpoczyna się budowa nowej drogi ekspresowej Zachodniopomorskiem i części województwa wielkopolskiego. Mowa od odcinku S10 między Piłą i Szczecinem.
Rozpoczyna się budowa nowej drogi ekspresowej Zachodniopomorskiem i części województwa wielkopolskiego. Mowa od odcinku S10 między Piłą i Szczecinem. Podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę odcinków S10 od Szczecina do Piły o łącznej długości około 113 km. Umowy dla pozostałych sześciu odcinków powinny być podpisane w ciągu najbliższych kilku tygodni. Zakończenie budowy drogi S10 na Pomorzu Zachodnim planowane jest w 2028 roku. To dopiero początek, bo cała S10 ma połączyć Warszawę z portem w Szczecinie. To jednak bardziej odległa przyszłość.
Spis treści
- S10 droga ekspresowa która połączy Warszawę ze Szczecinem
- Budowa drogi ekspresowej S10
- Przebieg drogi ekspresowej S10
- Istniejące odcinki S10
S10 droga ekspresowa która połączy Warszawę ze Szczecinem
Budowa wygodnej drogi ekspresowej, która połączy Warszawę ze Szczecinem i Zachodnim Pomorzem dopiero się zaczyna. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie ogłosiła wybór wykonawców sześciu z ośmiu odcinków między Piłą i Szczecinem. S10 między Piłą i Szczecinem podzielono na 8 odcinków inwestycyjnych. Wybrano już wszystkich wykonawców.
Oto kto będzie budował S10 w Zachodniopomorskiem:
- Stargard – Suchań (dł. 13,8 km), wartość wybranej oferty: 450,38 mln zł, wykonawca: Budimex
- Suchań – Recz (dł. 19,6 km), wartość wybranej oferty: 667,52 mln zł, wykonawca: konsorcjum Kobylarnia i Mirbud
- Cybowo – Łowicz Wałecki (16,6 km), wartość wybranej oferty: 592,97 mln zł, wykonawca: Budimex
- Łowicz Wałecki – Piecnik (14,9 km), wartość wybranej oferty: 538,05 mln zł, wykonawca: Budimex
- Piecnik – Wałcz (dł. 16 km), wartość wybranej oferty: 552,22 mln zł, wykonawca: Budimex
- Wałcz – Piła (dł. 13 km), wartość wybranej oferty: 721,29 mln zł, wykonawca: Budimex
- Recz – Cybowo (dł. 15,2) konsorcjum Kobylarnia i Mirbud. Wartość oferty to 647 mln zł.
- Szczecin Kijewo – Zdunowo (dł. 4,4 km) konsorcjum firm NDI i NDI Sopot. Wartość oferty 187,34 mln zł
Inwestycje prowadzone będą w formule projektuj i buduj. Wykonawcy będą mieli 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID.
24 maja 2024 roku podpisano pierwsze umowy na odcinek drogi S10 Suchań – Recz z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud za kwotę 667,52 mln złotych oraz na budowę odcinka Piecnik – Wałcz o długości 16 km za kwotę 552,2 mln złotych z firmą Budimex.
Zakładamy, że jej procedowanie zajmie 7 miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca – informuje GDDKiA.
Budowa drogi ekspresowej S10
S10 Szczecin – Piła będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Budowę drogi podzielono na osiem odcinków. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły (z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza).
Nowa droga ekspresowa S10 będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, między innymi Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Na węźle Piła Północ – przyszłym połączeniu S10 i S11 – zakończy się odcinek Szczecin – Piła. Na trasie przewidziano budowę 13 węzłów drogowych oraz między innymi 56 wiaduktów, ośmiu estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt. Powstaną też trzy pary Miejsc Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Drogi.
Przebieg drogi ekspresowej S10
Droga S10, o długości około 410 km, ma łączyć Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją warszawską. Jej budowa zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.
Oto 7 najciekawszych mostów i estakad budowanych obecnie w Polsce
Autor: GDDKiA
Most na Sanie w Stalowej Woli będzie miał długość 1,76 km i będzie to najdłuższy most na Podkarpaciu w sieci dróg wojewódzkich.
Istniejące odcinki S10
Obecnie kierowcy oprócz wspomnianego wcześniej odcinka od Zdunowa do Stargardu oraz obwodnicy Wałcza w woj. zachodniopomorskim korzystają także z trzech innych odcinków S10. To obwodnica Wyrzyska (w części jednojezdniowa) w woj. wielkopolskim oraz Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowa) w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie ok. 60 km.
W realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Pierwszy wniosek o ZRID został złożony w lipcu, drugi w sierpniu, a trzeci w grudniu ubiegłego roku. Dla czwartego odcinka, drugiej nitki południowej obwodnicy Torunia, w dalszym ciągu opracowywane są materiały do wniosku o ZRID.
Czytaj też:
- O krok bliżej do budowy obwodnicy Pradeł w ciągu DK78. Jest pozwolenie na budowę
- Droga ekspresowa S1: powstaje drogowy kręgosłup województwa śląskiego
- Mirbud wybuduje fabrykę Izery w Jaworznie. Jest list intencyjny w tej sprawie
- Mercure Szczyrk Resort: zbliża się otwarcie gigantycznego hotelu w polskich górach
- Budowa autostrady A2 na wschód od Warszawy. Otwarcie w tym roku, ale nie całej