Zajezdnia Annopol na Białołęce – otwarcie się opóźni. To pierwsza od lat 60. nowa zajezdnia tramwajowa w Warszawie

2024-08-16 12:20

Budowa tramwajowej zajezdni Annopol w Warszawie jest już na finiszu, ale inwestycja złapała spore opóźnienie. Na terenie nowej, ekologicznej i częściowo zautomatyzowanej zajezdni na Białołęce tramwaje będą nocować oraz przechodzić przeglądy i naprawy. Zobacz zdjęcia zajezdni z drona.

Spis treści

  1. Zajezdnia Annopol. Jaka będzie nowa zajezdnia tramwajowa na Białołęce?
  2. Zajezdnia Annopol – lokalizacja. Gdzie powstaje?
  3. Kiedy zajezdnia Annopol będzie gotowa? Jest opóźnienie
  4. Zajezdnia Annopol – mapa
  5. Zajezdnia Annopol – budowa. Jak idą prace? Aktualności
  6. Zajezdnia Annopol – wizualizacja. Jak będzie wyglądać?
  7. Na czym polega automatyczny system sterowania zajezdnią?
  8. Zobacz wideo. Jak będzie wyglądała zajezdnia Annopol?
  9. Odnawialne źródła energii w inwestycji na Annopolu

Zajezdnia Annopol. Jaka będzie nowa zajezdnia tramwajowa na Białołęce?

Zajezdnia Annopol, planowana od lat 60. XX w., zaczęła powstawać w 2022 r. Nowoczesny obiekt będzie zajmować powierzchnię prawie 12 ha. Będą w niej serwisowane 152 wagony tramwajowe wszelkiego typu. W zarządzaniu pomoże system informatyczny, który zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje. Inwestorem są Tramwaje Warszawskie, zaś wykonawcą konsorcjum spółek ZUE S.A. i Yörük Yapı Inşaat A.Ş. Całkowity koszt dofinansowanej z UE inwestycji to 715 794 304,83 zł brutto (podwyższono go aneksami do umowy – pierwotnie było to 684 599 965,10 zł brutto).

Nowa zajezdnia jest potrzebna z uwagi na brak miejsca na nocowanie i serwisowanie powiększającego się taboru. Będzie to zaledwie piąta zajezdnia tramwajowa w stolicy i pierwsza wybudowana od lat 60. XX w. Na terenie zajezdni znajdą się m.in.:

  • hala napraw,
  • hala postojowa,
  • myjnia,
  • budynek administracyjny,
  • warsztaty,
  • magazyny,
  • garaże dla pojazdów technicznych,
  • zbiorniki na wodę,
  • lakiernia,
  • portiernia.

Zajezdnia Annopol będzie wyposażona w 100 zwrotnic, z czego ponad 70% z nich będzie przekładane automatycznie przez system. Dzięki temu tramwaje będą jechały z jednostajną prędkością, co zapewni oszczędność energii elektrycznej. Szacuje się, że oszczędności wynikające ze zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln zł, co jest zbliżone do kosztu zakupu całego systemu.

Zajezdnia Annopol – lokalizacja. Gdzie powstaje?

Zajezdnia tramwajowa Annopol zlokalizowana będzie w dzielnicy Białołęka, w rejonie ulic Annopol, Inowłodzkiej i Pawła Włodkowica. Tory umożliwiające dojazd do zajezdni będą łączyć się z siecią tramwajową na ul. Annopol, pomiędzy pętlami Annopol i Żerań Wschodni.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Kiedy zajezdnia Annopol będzie gotowa? Jest opóźnienie

Budowa nowej zajezdni tramwajowej ruszyła w 2024 r. i miała zakończyć się w lutym 2024 r., jednak ten termin nie został dotrzymany. Najpierw przesunięto go na kwiecień, później na czerwiec 2024 r. Na tym się jednak nie skończyło. Jak informują Tramwaje Warszawskie, budowa zajezdni, która miała dobiec końca w lutym 2024 r., ostatecznie potrwa do 17 października 2024 r. Na wakacje 2024 zaplanowano z kolei stopniowe przenoszenie taboru tramwajowego do nowego obiektu.

Zajezdnia Annopol – mapa

Poniżej można zobaczyć mapę z zaznaczoną zajezdnią tramwajową Annopol. Jak widać, obiekt będzie zlokalizowany pomiędzy pętlą Annopol a pętlą Żerań Wschodni.

mapa z lokalizacją zajezdni tramwajowej Annopol na Białołęce w Warszawie
Autor: Tramwaje Warszawskie Mapa zajezdni Annopol Link: Kliknij, aby powiększyć

Zajezdnia Annopol – budowa. Jak idą prace? Aktualności

Budowa zajezdni na Annopolu złapała opóźnienie, ale jest już bliska ukończenia. 6 kwietnia 2024 r. na teren zajezdni wjechały pierwsze tramwaje testowe. Na wakacje zaplanowano tzw. etap rozruchowy, czyli przenosiny taboru i personelu do nowej zajezdni. Obecnie podawany termin zakończenia budowy to 17 października 2024 r. Postępy prac można śledzić na stronie inwestycji.

– Dlaczego ją budujemy? Bo będziemy jeździli po nowych trasach, w nowe miejsca – do Wilanowa, na Gagarina albo wzdłuż Kasprzaka. Nowe trasy to więcej tramwajów, a więcej tramwajów potrzebuje więcej miejsca w zajezdniach – tłumaczą Tramwaje Warszawskie.

Zajezdnia Annopol – wizualizacja. Jak będzie wyglądać?

Na czym polega automatyczny system sterowania zajezdnią?

Z dyspozytorni będzie można obserwować jak przemieszczają się tramwaje po torach i jaki ich jest ich status. System sam wybierze scenariusz według którego tramwaj będzie się poruszał. Będzie prowadził również diagnostykę pojazdów, która będzie brana pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o odstawieniu tramwaju do przeglądu. Ponadto system poda kierunek serwisowania (szlifowanie kół, naprawa) i skieruje tramwaj na wyznaczone stanowisko obsługowe lub postojowe.

Również sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie, bez ingerencji motorniczego. Do systemu podłączona będzie także myjnia, stanowiska diagnostyczne, stanowiska obsługowe i urządzenia serwisowe – np. dystrybutory płynów, olejów, piasku.

System zastąpi pracę ludzi przy wielu czynnościach podczas obsługi tramwajów, w szczególności przy planowaniu ustawienia tramwajów do wyjazdu i manewrach oraz zintegruje pracę maszyn, urządzeń i przesyłanie informacji do pracowników, którzy będą korzystali ze specjalnej aplikacji mobilnej na smartfonie albo tablecie.

Zobacz wideo. Jak będzie wyglądała zajezdnia Annopol?

Odnawialne źródła energii w inwestycji na Annopolu

Cieszy fakt, że nowa inwestycja w bardzo dużym stopniu będzie zasilana z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Ile jest w Polsce linii metra? Wykaż się wiedzą w quizie o metrze warszawskim

Pytanie 1 z 10
Ile linii metra ma obecnie Warszawa?
Listen to "Murowane starcie" on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej