Zamiast wielkiej Trasy Tysiąclecia Warszawa wybuduje mniejszą ul. Tysiąclecia z tramwajem pod Warszawą Wschodnią
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Lokalizacja przyszłej ul. Tysiąclecia, biegnącej tunelem pod Dworcem Wschodnim w Warszawie
Planowana od dawna Trasa Tysiąclecia w Warszawie zostanie ostatecznie zrealizowana w skromniejszej formie. W tunelu pod dworcem Warszawa Wschodnia powstanie ul. Tysiąclecia z nową linią tramwajową między Pragą-Północ a Pragą-Południe. Inwestycja będzie okazją do współpracy kolei i miasta.
Spis treści
- W miejscu Trasy Tysiąclecia Warszawa planuje ulicę Tysiąclecia. Co się zmieniło?
- Kiedy powstanie nowy tunel? Warszawa Wschodnia z łatwiejszymi przesiadkami
- Budowa ul. Tysiąclecia w Warszawie – aktualności. Co dzieje się z inwestycją?
W miejscu Trasy Tysiąclecia Warszawa planuje ulicę Tysiąclecia. Co się zmieniło?
Trasa Tysiąclecia w Warszawie według pierwotnych planów miała być szeroką arterią drogową łączącą Pragę-Północ i Pragę-Południe. Byłaby to trasa szybkiego ruchu stanowiąca część obwodnicy Pragi. Pod budowę drogi zachowano rezerwę terenową. PRL-owskich planów przez lata nie udało się jednak zrealizować – droga nigdy nie powstała.
Obecnie plany miasta są już inne. W miejscu fragmentu planowanej Trasy Tysiąclecia ma powstać ulica Tysiąclecia łącząca ul. Żupniczą z ul. Kijowską.
Droga pobiegnie w tunelu pod Warszawą Wschodnią, zlokalizowanym po wschodniej stronie peronów kolejowych. W ten sposób powstanie nowe połączenie międzydzielnicowe, choć znacznie skromniejsze niż to, które pierwotnie planowano. Jak podaje UM Warszawa, ul. Tysiąclecia będzie mieć:
- po jednym pasie ruchu w każdą stronę,
- linię tramwajową biegnącą po zachodniej stronie ulicy, bliżej dworca PKP,
- przystanki tramwajowe z bezpośrednimi wejściami na perony podmiejskie PKP,
- drogi rowerowe po obu stronach ulicy,
- chodniki po obu stronach ulicy.
Dodatkowo wzdłuż nowej ulicy planowane są place i skwery oraz elementy małej architektury (zapewne latarnie, kosze na śmieci itp.).
– Oryginalnie „Trasę Tysiąclecia” planowano jako odcinek szybkiego ruchu dla samochodów. Miał ona przebiegać w dość gęsto zabudowanej tkance prawobrzeżnej Warszawy. Szybki ruch tuż pod oknami kamienic. Koncepcja ta po latach okazuje się być przestarzała i nieprzystająca do potrzeb współczesnego miasta – wyjaśnia UM Warszawa.
Kiedy powstanie nowy tunel? Warszawa Wschodnia z łatwiejszymi przesiadkami
Budowa ul. Tysiąclecia w Warszawie będzie wspólną inwestycją miasta i PKP PLK. Negocjacje w tej sprawie trwały długo, lecz w 2022 r. w końcu udało się dojść do porozumienia. Plan jest taki, że kolejarze wybudują tunel (wiadukt), a miasto – drogę, tramwaj i resztę infrastruktury.
PKP PLK zrealizuje swoją część inwestycji w ramach remontu Warszawy Wschodniej, który ma nastąpić w latach 2025–2028. Równocześnie miasto ma realizować swoją część. Nowa droga ma zostać oddana do użytku w 2030 r. – po zakończeniu całego planowanego remontu linii średnicowej w Warszawie. Pierwotnie miasto podawało datę 2029 r., jednak ze strony PKP PLK nastąpiła zmiana harmonogramu.
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Lokalizacja przyszłej ul. Tysiąclecia, biegnącej tunelem pod Dworcem Wschodnim w Warszawie
– Po zachodniej stronie ul. Tysiąclecia – bliżej stacji Warszawa Wschodnia – przewidziane jest miejsce na linię tramwajową i przystanki z wejściami na perony kolejowych linii podmiejskich. Ułatwi to podróżnym przesiadanie się między różnymi środkami komunikacji publicznej – podają miejscy urzędnicy.
Budowa ul. Tysiąclecia w Warszawie – aktualności. Co dzieje się z inwestycją?
Aktualnie trwają prace projektowe. W maju 2023 r. miasto podpisało umowę na projekt tunelu oraz koncepcję ul. Tysiąclecia z firmą Torprojekt. Koszt tych prac to 2,5 mln zł. Gdy projekt będzie już gotowy, kolejny krok to ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy prac.
Jednocześnie trzeba pamiętać, że termin oddania nowej drogi do użytku będzie zależeć od harmonogramu prac PKP – jeśli planowany remont Dworca Wschodniego po raz kolejny odsunie się w czasie, na drogę również poczekamy dłużej.
– W całym założeniu kluczowe jest połączenie obu odcinków Trasy w pobliżu stacji PKP Warszawa Wschodnia. W tym miejscu zaproponowano budowę tunelu, którym będzie można przejechać zarówno samochodem, tramwajem, jak i rowerem. Teraz pod torami kolejowymi można przedostać się jedynie pieszo i to bardzo wąskim tunelem przy samej stacji. Takie połączenie jest niewystarczające ze względu na duży ruch, który panuje w okolicy – wyjaśnia miasto.