Zaprojektują ekspresową zakopiankę z Krakowa do Myślenic. Umowa podpisana

2024-03-14 15:32

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała firmę, która opracuje Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla drogi ekspresowej S7 między Krakowem a Myślenicami. To będzie nowy przebieg zakopianki, który połączy A4 z S7. Wykonawcę wyłoniono za drugim podejściem. Pierwszy przetarg trzeba było unieważnić.

Spis treści

  1. Wybrano wykonawcę projektu nowej zakopianki
  2. Przebieg nowej drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice
  3. Co to jest STEŚ?
  4. To będzie nowa zakopianka, a nawet więcej

Wybrano wykonawcę projektu nowej zakopianki

To firma IVIA opracuje Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla drogi ekspresowej S7 między Krakowem a Myślenicami. GDDKiA właśnie podpisała umowę z nowym wykonawcą. Firma będzie miała na to aż sześć lat. Opracowanie będzie kosztowało 23,3 mln zł. To bardzo ważny odcinek nowej zakopianki.

Trasa ma połączyć autostradę A4 z ekspresową S7 w Myślenicach. Projektanci muszą poprowadzić też drogę ekspresową tak, by łączyła się z Beskidzką Drogą Integracyjną czyli S52.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Przebieg nowej drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice

Początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu. Dopuszcza się także poszukiwanie wariantów bardziej na zachód lub na wschód, o ile takie rozwiązanie będzie korzystne i racjonalne. Pozostawienie opcji rozpoczęcia trasy w innym miejscu niż odcinek A4 Kraków Południe - Kraków Bieżanów daje też możliwość rozważenia rozwiązań zlokalizowanych poza podstawowym obszarem. 

Wybór odpowiedniego wariantu nowej trasy będzie zależał od wykonawcy STEŚ. GDDKiA nie rekomendowała firmie żadnego. Proces nie będzie łatwy, bo też i emocje mieszkańców tego regionu na temat wariantów trasy S7 są ogromne. Każdy z wariantów praktycznie spotyka się z protestami społecznymi. Studium ma powstawać przez 6 lat.

Przygotowanie STEŚ będzie wieloletnim procesem i zakładamy, że zakończy się uzyskaniem w 2030 roku decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W tym czasie będą organizowane spotkania informacyjne dla mieszkańców, którzy będą mogli przedstawić swoje pomysły, sugestie, wątpliwości i uwagi dotyczące nowej drogi. Liczymy na konstruktywne rozmowy z zainteresowanymi. Zdajemy sobie sprawę, że jest to inwestycja trudna i budząca duże emocje. Jednakże wszyscy zgadzają się co do tego, że ta inwestycja jest potrzebna - co potwierdzają strony zabierające głos w rozmowach na temat przebiegu nowego odcinka S7 – informuje Kacper Michna, rzecznik małopolskiego oddziału GDDKiA.

Budowa S7 Widoma - Kraków. To część ważnej trasy Kraków - Warszawa. Wiemy, kiedy ją oddadzą

To już drugie postępowanie przetargowe dla tego odcinka. Pierwsze zostało unieważnione ze względu na wycofanie się wykonawcy. 

Co to jest STEŚ?

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, w skrócie STEŚ to dokument projektowy, w którym analizowane są możliwości poprowadzenia drogi na konkretnym terenie, z uwzględnieniem kwestii technicznych, kosztów i oddziaływania nowej trasy na środowisko. Zaproponowane w STEŚ warianty będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji. Wykonawca STEŚ przedstawi możliwości przebiegu drogi w pasie o szerokości od 80 do 150 metrów, w którym zlokalizowane będą nie tylko sama droga ekspresowa, ale cała infrastruktura związana z jej funkcjonowaniem.  

To będzie nowa zakopianka, a nawet więcej

Obecnie wygodną drogą ekspresową S7 dojedziemy z Myślenic do Rabki Zdrój. Do Myślenic z Krakowa prowadzi dwujezdniowa DK 7. To droga główna ruchu przyspieszonego, ale nie spełniająca parametrów drogi ekspresowej. Sporo tu np. niebezpiecznych zakrętów, kolizyjnych skrzyżowań czy nawet przejść dla pieszych. Nowa droga nie będzie miała tych utrudnień. Zamiast skrzyżowań będą bezkolizyjne węzły, piesi będą mogli przechodzić przez jezdnie tylko po bezpiecznych kładkach.

Obecnie trwa też budowa drogi ekspresowej S7 Kraków - Widoma, która będzie obwodnicą miasta i która ma się połączyć z północną obwodnicą Krakowa.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej