Powstanie łącznik metro Centrum – PKP Warszawa Śródmieście. Nowy tunel pieszy z windami ułatwi przesiadki

2024-02-16 9:12
Łącznik metro Centrum – PKP Warszawa Śródmieście
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Podziemny łącznik między stacją metra Centrum a stacją PKP Warszawa Śródmieście znacząco ułatwi przesiadki.

Planowany od lat podziemny łącznik między stacją PKP Warszawa Śródmieście a metrem Centrum ma wreszcie powstać. Oznaczałoby to koniec przesiadek pod gołym niebem między dwoma podziemnymi obiektami. Kiedy nastąpi budowa? To zależy od tego, czy i o ile opóźni się remont linii średnicowej szykowany przez PKP PLK.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Spis treści

  1. Stolica planuje podziemny łącznik metro Centrum – PKP Warszawa Śródmieście
  2. Kiedy budowa przejścia od metra Centrum do Warszawy Śródmieście?
  3. 3 warianty łącznika między koleją a metrem. Który zostanie zrealizowany?
  4. Koszt budowy łącznika między PKP Warszawa Śródmieście a metrem Centrum

Stolica planuje podziemny łącznik metro Centrum – PKP Warszawa Śródmieście

W samym centrum Warszawy od lat trwa kuriozalna sytuacja. Choć stacja PKP Warszawa Śródmieście i stacja metra Centrum leżą blisko siebie i obie są położone pod ziemią, nie ma między nimi bezpośredniego przejścia. Pasażerowie przesiadający się z kolei na metro (lub odwrotnie) muszą wyjść na powierzchnię, pokonać dystans między stacjami pod gołym niebem i ponownie zejść lub zjechać schodami pod ziemię.

Teraz jednak miasto przygotowuje się do budowy planowanego od lat podziemnego łącznika między metrem Centrum a Warszawą Śródmieście. Celem jest skrócenie i ułatwienie przesiadek (m.in. dzięki schodom ruchomym i windom) oraz zminimalizowanie odległości, jaką pasażerowie muszą pokonywać po powierzchni (co jest uciążliwe zwłaszcza zimą). W efekcie ma się poprawić wygoda korzystania z najważniejszego węzła przesiadkowego w stolicy.

– Koncepcja połączenia centralnej stacji pierwszej linii metra z najważniejszym przystankiem linii średnicowej nie jest nowa. Jest to bardzo istotny punkt przesiadkowy na mapie całej Warszawy, dlatego tak ważne jest stworzenie tego łącznika – mówił w lutym 2021 r. Rafał Blankiewicz, Dyrektor Działu Rozwoju Biznesu, ILF Consulting Engineers Polska.

Łącznik będzie połączeniem dwóch inwestycji: PKP i miasta. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA wykona swoją część tunelu w ramach zbliżającego się wielkiego remontu linii średnicowej w Warszawie, zaś miasto wybuduje fragment położony bliżej metra Centrum.

Kiedy budowa przejścia od metra Centrum do Warszawy Śródmieście?

Spółka PKP PLK zamierza wykonać swoją część tunelu w ramach przebudowy kolejowej linii średnicowej. Obecny (kilkakrotnie już zmieniany) harmonogram przebudowy średnicy zakłada, że prace budowlane w centrum miasta będą się toczyć od 2028 r. do 2030 r., ale dokładniejszego terminu realizacji łącznika nie podano. Z kolei miasto będzie mogło rozpocząć prace nad swoją częścią łącznika dopiero wtedy, gdy gotowa lub niemal gotowa będzie część budowana przez PKP PLK. Realistycznie oznacza to zatem start prac najwcześniej w 2030 r.

Warto dodać, że miasto dysponuje analizą firmy Databout, której eksperci podkreślają, że w czasie remontu linii średnicowej, gdy centrum stolicy będzie nieprzejezdne, musi zostać utrzymany normalny ruch na 1. linii metra M1. To zaś oznacza, że nie można prowadzić wówczas budowy łącznika, bo wymaga ona ingerencji w stację Centrum.

– Z uwagi na planowane przez PKP PLK przekierowanie znacznej części ruchu kolejowego z linii średnicowej na Dworzec Gdański, pociągi I linia metra będą kursować w pełnej przepustowości – podawał w lipcu 2023 r. cytowany przez transport-publiczny pl Jakub Leduchowski z biura prasowego Urzędu Miasta.

Warto dodać, że z powodu konieczności utrzymania normalnego ruchu na I linii metra nie jest pewna również data budowy nowych stacji metra M1: Plac Konstytucji i Muranów. Dobudowa planowanych przystanków również oznaczałaby bowiem duże utrudnienia na M1, których miasto chce uniknąć. Na razie jednak nie padły żadne oficjalne komunikaty w tej sprawie.

Ważne

Nie należy mylić omawianego tu łącznika przy stacji metra Centrum z łącznikiem między I a II linią metra na stacji Świętokrzyska – to dwa różne łączniki.

3 warianty łącznika między koleją a metrem. Który zostanie zrealizowany?

W 2021 r. miasto zleciło firmie ILF Consulting Engineers Polska przeanalizowanie różnych możliwości połączenia obu stacji. Eksperci przyjrzeli się 3 wariantom łącznika:

  • wariant I: tunel biegnący nad kolejowym tunelem średnicowym,
  • wariant II: tunel biegnący pod tunelem średnicowym do antresoli metra Centrum,
  • wariant III: autorski, opracowany przez ILF – tunel biegnący pod tunelem średnicowym bezpośrednio na perony metra Centrum.

Choć oficjalnie nie ogłoszono jeszcze zwycięskiego wariantu, portal transport-publiczny.pl nieoficjalnie dowiedział się, że miasto rzekomo skłania się ku wariantowi III, czyli autorskiemu firmy ILF. Byłaby to dobra wiadomość dla pasażerów, gdyż jest to opcja zdecydowanie najwygodniejsza. Łącznik miałby wówczas postać tunelu, który zaczynałby się pod stacją PKP, następnie rozwidlałby się przy stacji metra i kończył wejściami na oba perony metra Centrum.

Co ważne, w ramach wariantu III rozważane są dwa podwarianty, różniące się głównie tym, gdzie nowy tunel łączyłby się z peronami metra Centrum:

  • wariant III A – na peronie w stronę Kabat wejście do łącznika z boku, obok schodów ruchomych na plac zwany potocznie Patelnią, a na peronie w stronę Młocin wejście przy południowym skraju stacji, za schodami;
  • wariant III B – na obu peronach wejście do łącznika z boku, obok schodów ruchomych na Patelnię.

Według nieoficjalnych informacji miasto preferuje wariant III B. Nie zostało to jednak potwierdzone przez władze stolicy.

Jak wskazano we wstępnym raporcie z analiz, wariant I, czyli łącznik nad tunelem średnicowym byłby niepraktyczny, gdyż brakuje tam miejsca na tunel. Łącznik w tej wersji miałby więc po prostu formę zadaszenia nad już istniejącym ciągiem pieszym. Z kolei wariant II byłby niepraktyczny dla pasażerów, gdyż z peronów PKP docieraliby oni tylko na antresolę metra (poziom ze sklepami) i dopiero stamtąd musieliby zejść na perony.

Koszt budowy łącznika między PKP Warszawa Śródmieście a metrem Centrum

Na ten moment nie jest znany koszt budowy łącznika. Jego oszacowanie będzie możliwe dopiero, gdy prace projektowe znajdą się na bardziej zaawansowanym etapie. Z pewnością jednak mowa o wielomilionowych kwotach.

Ile jest w Polsce linii metra? Wykaż się wiedzą w quizie o metrze warszawskim

Pytanie 1 z 10
Ile linii metra ma obecnie Warszawa?
Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej