Zielona Marszałkowska w 2025. Zwężą kluczową ulicę, posadzą szpalery drzew i rozchodnik

2024-12-12 10:14

W ramach projektu Zielona Marszałkowska jedna z głównych ulic Warszawy zostanie zwężona. Wzdłuż torów tramwajowych wyrosną szpalery drzew, pojawi się też zielone torowisko oraz drogi dla rowerów. To jeden z elementów zmian w ramach realizowanego od kilku lat projektu Nowego Centrum Warszawy.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Spis treści

  1. Zielona Marszałkowska – co to za projekt?
  2. Zwężenie i zazielenienie Marszałkowskiej w 2025 r. Co się zmieni?
  3. Tramwaje Warszawskie przygotują miejsce, Zarząd Dróg Miejskich posadzi drzewa
  4. Niepewne losy Zielonej Marszałkowskiej między rondem Dmowskiego a pl. Konstytucji

Zielona Marszałkowska – co to za projekt?

Zielona Marszałkowska to nazwa realizowanej od kilku lat stopniowej przebudowy jednej z głównych ulic Warszawy. Stanowi ona jeden z kluczowych elementów projektu Nowego Centrum Warszawy. Założenie jest takie, że Marszałkowska ma się stać bardziej zielona oraz przyjazna pieszym i rowerzystom. Chodzi m.in. o sadzenie setek nowych drzew, a także budowę dróg dla rowerów oraz nowych przejść naziemnych. Z uwagi na ograniczoną szerokość ulicy będzie się to wiązało z koniecznością zwężenia jezdni.

Inwestycję podzielono na etapy:

  • przebudowa ul. Marszałkowskiej między pl. Bankowym a ul. Królewską – zakończona w grudniu 2023 r.,
  • przebudowa ul. Marszałkowskiej między ul. Królewską a ul. Widok (rondem Dmowskiego) – rozpoczęcie prac w 2025 r.,
  • przebudowa ul. Marszałkowskiej między ul. Nowogrodzką a pl. Konstytucji – planowana w późniejszym terminie, najprawdopodobniej po przebudowie ul. Kruczej.

Warto też wspomnieć o powiązanych inwestycjach powiązanych z projektem Zielonej Marszałkowskiej. To m.in. trwająca przebudowa ul. Złotej i Zgoda, w ramach której powstanie przejście dla pieszych przez Marszałkowską w ciągu ul. Złotej, a także planowana przebudowa Alej Jerozolimskich. Z kolei kilka lat temu powstały nowe przejścia dla pieszych w pobliżu ronda Dmowskiego.

Zwężenie i zazielenienie Marszałkowskiej w 2025 r. Co się zmieni?

Aktualnie trwają przygotowania do przebudowy ul. Marszałkowskiej na odcinku między ul. Królewską a ul. Widok (tuż przy rondzie Dmowskiego). Centralny odcinek Marszałkowskiej zacznie się zmieniać już w 2025 r. Jak dowiedział się portal transport-publiczny.pl, harmonogram inwestycji wygląda następująco:

  • luty 2025 r. – podpisanie umowy z wykonawcą,
  • połowa czerwca 2025 r. – rozpoczęcie prac, pierwsze utrudnienia w ruchu,
  • październik 2025 r. – zakończenie inwestycji.

Póki co miasto nie podaje terminu zakończenia inwestycji, ale powinniśmy poznać go jesienią, gdyż taka informacja musi się znaleźć w dokumentach przetargowych.

– Ulica Marszałkowska jeszcze bardziej się zazieleni. Do nowych ścieżek rowerowych i nasadzeń wzdłuż chodników dołączą zielone tory i szpalery drzew przy trasie tramwajowej. To kolejny etap zmian w ramach Nowego Centrum Warszawy – podaje Urząd Miasta.

Jak zmieni się ulica Marszałkowska? Zaplanowano następujące zmiany:

  • lewe pasy obu jezdni przestaną służyć kierowcom i zmienią się w pasy zieleni ze szpalerami drzew wzdłuż torowiska tramwajowego,
  • do dyspozycji kierowców zostaną po dwa pasy ruchu w każdą stronę: lewy (bliżej torowiska) o szerokości 3 m i prawy o szerokości 3,25 m,
  • torowisko tramwajowe zostanie zmodernizowane: od ul. Królewskiej do ul. Świętokrzyskiej pojawi się zielone torowisko z rozchodnikiem (od ul. Świętokrzyskiej do ul. Widok musi pozostać betonowe, gdyż torowisko służy tu jako awaryjny pas dla karetek, straży pożarnej itd.), wymienione zostanie odwodnienie oraz sieć trakcyjna,
  • dla wygody pasażerów wydłużone zostaną przystanki tramwajowe przy ul. Świętokrzyskiej,
  • powstanie droga dla rowerów po wschodniej stronie ul. Marszałkowskiej (między ul. Świętokrzyską a ul. Królewską),
  • chodniki zostaną przebudowane i oddzielone od dróg rowerowych,
  • powstaną nowe przejścia dla pieszych przez ul. Marszałkowską na wysokości ul. Złotej oraz Sienkiewicza (w ramach trwającej przebudowy ul. Złotej).

Jak podkreśla miasto, przebudowa nie tylko poprawi komfort pieszych oraz rowerzystów oraz estetykę ulicy, ale także bezpieczeństwo. Węższe pasy ruchu sprawią, że kierowcy będą musieli jeździć nieco wolniej – dziś nagminne jest tu przekraczanie dozwolonej prędkości.

– Projekt wykonawczy Zielonej Marszałkowskiej ustali jednolite zasady lokalizacji ogródków gastronomicznych oraz wytyczy strefy, w których dopuszczone będzie sytuowanie reklam. Chodniki zostaną podzielone na strefy funkcjonalne – z czytelnym głównym ciągiem pieszym i dodatkową strefą przeznaczoną m.in. na ogródki – podaje miasto.

Tramwaje Warszawskie przygotują miejsce, Zarząd Dróg Miejskich posadzi drzewa

Przebudowa Marszałkowskiej w ścisłym centrum będzie realizowana przez dwie miejskie jednostki: Tramwaje Warszawskie oraz Zarząd Dróg Miejskich. Ta pierwsza odpowiadać będzie za przebudowę torowiska i jezdni, zaś druga zajmie się zielenią. W wakacje 2025 r. przygotowane zostanie miejsce pod szpalery drzew, które pojawią się jesienią.

– Tramwaje Warszawskie utworzą w ramach pasów separacyjnych przy ul. Marszałkowskiej przestrzeń do wykorzystania przez ZDM. W tym tzw. pasie środkowym drzewa posadzi właśnie ZDM, który realizował będzie nasadzenia po zakończeniu prac przez TW – najpewniej jesienią 2025 r. – poinformował w odpowiedzi na nasze pytania Wydział Prasowy Urzędu Miasta.

Jak dowiedziała się redakcja Muratora Plus, projekt nowej zieleni jest jeszcze dopracowywany, a więc nie wiadomo jeszcze, ile dokładnie drzew pojawi się wzdłuż torowiska ani jakie to będą gatunki.

Niepewne losy Zielonej Marszałkowskiej między rondem Dmowskiego a pl. Konstytucji

Ostatnim etapem realizacji projektu Zielonej Marszałkowskiej ma być przebudowa odcinka między ul. Nowogrodzką (rondem Dmowskiego) a pl. Konstytucji. Jak jednak podaje wyborcza.pl, inwestycja ta odsunęła się w czasie w związku z opóźnieniem przebudowy ul. Kruczej i nie wiadomo, kiedy wystartuje. To ulica równoległa do Marszałkowskiej, więc miasto zapewne nie chce przebudowywać ich równocześnie, żeby nie paraliżować tej części miasta. Aktualnie podaje się, iż projektowanie nowej ul. Kruczej zakończy się w grudniu 2024 r., a więc sama jej przebudowa ruszy najwcześniej w 2025 r.

W ramach przebudowy ostatniego odcinka Marszałkowskiej ulica wzbogaci się o dodatkową zieleń, w tym drzewa. Powstaną także nowe drogi dla rowerów po obu stronach ulicy, a chodniki zostaną wyremontowane. Zaplanowano także nowe przejścia dla pieszych w rejonie ul. Wilczej i Żurawiej.

Jeszcze kilka lat temu miasto planowało też kolejną inwestycję na tym odcinkubudowę nowej stacji 1. linii metra M1 Plac Konstytucji. Obecnie jednak dużo wskazuje na to, że stacja nie powstanie. Miasto zamówiło co prawda projekt, ale nie zarezerwowało środków na budowę i nie wpisało jej do Wieloletniej Prognozy Finansowej. Od kilku lat temat nie pojawia się też w miejskich komunikatach.

– Kolejnym etapem byłoby odebranie projektu budowlanego oraz PFU od firmy Metroprojekt zakontraktowanej w 2019 roku i ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Obecnie jednak w obowiązującej Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2024–2050 nie rezerwujemy środków na budowę tych stacji – informuje Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego.

Architektura-murator. Podcast 30/30
Zbigniew Maćków. Robi się gęsto
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej